Novus VD: ”Felet påverkade bara antalet sökta”

Opinions- och marknadsundersökningsbolaget Novus Groups VD Torbjörn Sjöström svarar nu efter Kvartals granskning, som visat felaktiga siffror i bolagets väljarbarometrar.
Novus VD: ”Felet påverkade bara antalet sökta” - TORBJÖRN SJÖSTRÖM
Torbjörn Sjöström, VD för Novus. Foto: Pontus Lundahl / TT

I ett pressmeddelande säger Torbjörn Sjöström att felet endast har påverkat antalet sökta personer – inte intervjuer och resultat i undersökningen.

“Kritiken som riktats mot Novus grundar sig i att deltagarfrekvensen återkommande ligger på 51 procent. Deltagarfrekvensen tenderar att ligga mellan 50,5 och 51,4 procent. Siffran 51 procent har legat statiskt i den rapportmall som används för att sammanställa bland annat väljarbarometern. Med andra ord har Novus inte manuellt gått in och ändrat den siffran, vilket visar på ett administrativt fel”, skriver han.

Enligt Sjöström var Novus avrundningsfel på deltagarfrekvensen bara fel med 0,5 procentenheter åt något håll i sökt urval.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold