Northvolts kinesiska leverantör slår tillbaka: ”Branschstandard”

Flera anställda på fabriken i Skellefteå har vittnat för Afv om problem med maskinerna från kinesiska Wuxi Lead. Nu slår den kinesiska leverantören tillbaka genom ett inlägg på Linkedin. Samtidigt rapporterar Di att Volvo Cars har valt en annan maskinleverantör för batterifabriken som byggs med Northvolt i Torslanda.
Northvolts kinesiska leverantör slår tillbaka: ”Branschstandard” - WEB_INRIKES
Till batterifabriken i Torslanda har Volvo Cars och Northvolt valt en annan maskinleverantör än Wuxi Lead. Foto: Björn Larsson Rosvall / TT

Northvolt samarbetar med en maskinleverantör, Wuxi Lead, som har nära band till den kinesiska regimen. Enligt flera anställda som Afv har talat har kvalitetsproblem och språkförbistring varit två utmaningar leverantören, vilket bidrog till produktionsproblemen i Skellefteå.

“Menyer som operatörerna ska trycka på för att sköta maskinerna var skrivna på kinesiska. Arbetarna använde Google Translate för att förstå hur maskinerna fungerade”, sa en tidigare anställd ingenjör till Afv.

Ingenjören vittnade också om ett stort beroende av kinesisk personal.

“Branschstandard”

Alla är uppgifter som andra källor oberoende av varandra har bekräftat.

“Deras utrustning är undermålig. Den är byggd enligt deras egna specifikationer och inte kompatibel med europeiska standarder”, uppgav en person som fortfarande är anställd på Northvolt.

I ett inlägg på Linkedin svarar nu Wuxi Lead på kritiken.

“Vi opererar i full överensstämmelse med internationella standarder och regler, och all vår utrustning genomgår rigorösa oberoende tredjepartsinspektioner”, skriver bolaget.

Om den stora närvaron av kinesisk personal skriver Wuxi Lead:

“Närvaron av Wuxi Leads personal på produktionsanläggningar är branschstandard och säkerställer teknisk support och optimal prestanda för vår utrustning under installations-, driftsättnings- och uppstartsfasen.”

“Kommenterar inte rykten”

Det har också förekommit uppgifter om misstänkt sabotage från den kinesiska leverantören, en teori som först kom från författaren och bloggaren Lars Wilderäng.

En av Afv:s källor talade om kvalitetsproblemen i termer av det “liknar sofistikerat sabotage från kineserna”.

Men det har inte presenterats några konkreta bevis för sabotage. Northvolt har dock undvikit att bemöta spekulationerna. Afv har sökt batteritillverkaren med frågeställningen om de haft sådana misstankar, men bolaget har inte återkommit.

Nu svarar Northvolt på frågan med ett kort och koncist “Nej”, i en kommentar till Di.

”I övrigt kommenterar vi inte rykten eller avtal med våra leverantörer”, uppger kommunikationschefen Matti Kataja för tidningen.

Byter maskinleverantör till nya fabriken

I Torslanda bygger Volvo Cars en batterifabrik tillsammans med Northvolt genom samriskbolaget Novo Energy. Där har man valt en annan maskinleverantör än Wuxi Lead uppger bolaget nu för Di.

Wuxi Lead är en av världens största maskinleverantörer för tillverkning av litiumjonbatterier. Northvolt var dock det första bolaget som Wuxi Lead samarbetade med i Europa, vilket Afv kunnat berätta.

Bland köparna av Wuxi Leads maskiner i Europa finns idag Volkswagen, som valt leverantören för sin fabrik i Salzgitter. En fabrik som ursprungligen skulle byggas tillsammans med Northvolt, men som biljätten fortsatte med i egen regi genom bolaget PowerCo.

Läs ocksåVarningsropen inifrån Northvolt-fabriken: ”Usla kinesiska maskiner”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.