Northvolt
Northvolt: Mindre risk för ”production hell”
Northvolt har precis fått löften om pengar för den första delen av battericellfabriken i Skellefteå. I Västerås pågår redan installationerna i företagets utvecklingsanläggning, Northvolt Labs. Där är tanken att celltekniker och produktionsprocesser ska kunna testas innan storskalig tillverkning drar igång i den stora fabriken i Skellefteå.
Västeråsanläggningen blir en mindre kopia av Skellefteåfabriken. 150 containrar med tillverkningsmaskiner har redan anlänt. Uppackning och installationer kommer att pågå över hela sommaren.
– Jag ser det som vår förträning innan det stora testet uppe i Skellefteå, säger Peter Carlsson, vd på Northvolt.
”Man får dålig rygg av att sova i sovsäck på betonggolv”
Hans förra arbetsplats, amerikanska Tesla, har haft problem med att få upp volymerna i sin tillverkning av både bilar och batterier. Vd Elon Musk har talat om ”production hell” och det har rapporterats om att han har sovit i sovsäck i fabriken.
Risken för sådana problem i Skellefteå är inte så stor, enligt Peter Carlsson, tack vare upplägget med den mindre utvecklingsanläggningen i Västerås. Där ska cellproduktionen komma igång mot slutet av året.
– När vi väl kommer igång i fjärde kvartalet kan vi börja utbilda oss själva och sätta processparametrarna för hur vi producerar cellerna. Det minimerar ju risken för när vi väl står uppe i Skellefteå i slutet av 2020 och början av 2021 och ska trimma in processerna så har vi redan jobbat med det i två år i Västerås, säger han.
Så du kommer inte att behöva sova i sovsäck i fabriken?
– Jag tror inte att jag kommer att behöva sovsäck men däremot tror jag att jag kommer att spendera väldigt mycket tid där. Jag tror att man får dålig rygg av att sova i sovsäck på betonggolv.
”Utrustningsleverantörerna kan välja och vraka på kunder”
En möjlig flaskhals för Skellefteåfabriken är tillgången på maskinerna som ska tillverka battericellerna. Men Peter Carlsson uppger att köpekontrakt är säkrade. Merparten av maskinleverantörerna finns i Asien.
– Innan maskinerna står på kaj i Skellefteå kommer man alltid att vara lite orolig. Men rent generellt är de kontrakterade och det känns väldigt bra. Vi krigar med ett antal batteriföretag som också expanderar rejält. Utrustningsleverantörerna kan välja och vraka på kunder i dagsläget, säger han.
Några europeiska leverantörer finns dock också med på listan. ABB och Siemens är anlitade för att integrera kontrollsystemen så att processtegen ska bli enkla att optimera. Flera andra europeiska företag är inblandade i att automatisera materialflödena, bland annat med förarlösa fordon, så kallade AGV:er.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.