Northvolt
Northvolt begär mer tid från konkursdomstolen i USA

I november ansökte Northvolt om konkursskydd i Texas genom Chapter 11. Då uppgav den dåvarande VD:n Peter Carlsson att målet var att gå i mål med processen under det första kvartalet i år.
“Vi tror att det är möjligt. Det är givetvis ingen walk in the park att genomföra det på den tiden. Men vi har varit under tidspress förut”, sa han till Affärsvärlden.
Begär mer tid
Men nu uppges batteritillverkaren behöva mer tid för rekonstruktionen. Det framgår av ett dokument till den amerikanska konkursdomstolen som Afv tagit del av.
I dokumentet begär Northvolts advokater en förlängning med ytterligare ett kvartal, fram till den 19 juni i år.
Behovet av mer tid motiveras med att bolaget fokuserat på att säkra långsiktig finansiering och avyttra verksamheter.
“Q1 är fortfarande ambitionen”
Presschefen Erik Zsiga står dock fast vid den tidigare tidsplanen.
“Q1 är fortfarande ambitionen, men vi måste också agera för att ha flexibilitet om det skulle behövas”, skriver han i ett sms till Afv.
Hur ska ni klara er finansiellt om processen drar ut på tiden?
“Vi klarar oss finansiellt lite längre än vi först trodde, men jag vill inte gå in på hur länge”, skriver Erik Zsiga.
När konkursskyddet beviljades i november säkrade Northvolt 2,7 mdr kr, vilket beräknades räcka i tio till elva veckor. Alltså till månadsskiftet januari–februari.
Behöver ny finansiering
Under tisdagen blev det klart att Scania tar över Northvolts verksamhet i Polen. Detta till en prislapp på under 100 Mkr, enligt källor till SvD.
Northvolt har inte kommit med några besked om ny finansiering.
Av det nya dokumentet framgår dock att bolaget jobbar på att lösa ny så kallad DIP-finansiering. Hittills har Northvolt endast fått den typen av lån från Scania. I utbyte fick lastbilsjätten 16–18% ränta och Northvolts batterifabrik i Västerås i pant.
“Vid någon tidpunkt behöver vi förstås ny finansiering”, skriver Erik Zsiga.
Läs också: Lastbilsjätten avfärdas som Northvolts räddning: ”Kommer inte ta över”
Läs också: Afv avslöjar: Scania har Northvolts Västeråsfabrik i pant
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.