Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA: ”Fokuserat på långivarna”

Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA genom en Chapter 11-process. Anläggningarna i Skellefteå och Västerås kommer att fortsätta att vara i drift. "I det här stadiet har vi fokuserat på kunder och långivare, medan vi i nästa skede fokuserar på aktieägarna", uppger Northvolts presschef Erik Zsiga, till Afv.
Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA: ”Fokuserat på långivarna” - Northvolt, Västerås
241017 Northvolt industriområde den 17 oktober 2024 i Västerås. Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN / kod SH / SH0532

Det är Northvolt tillsammans med ett antal av koncernens dotterbolag som ansökte om Chapter 11 i USA. Det ska enligt bolaget möjliggöra en fortsatt drift av verksamheten samtidigt som skulderna struktureras om. Beskedet kommer efter dialoger mellan bolaget och investerare om på vilka premisser Northvolt ska kunna ta in nytt kapital. Tidigare i år var ambitionen att ta in 15 miljarder kronor.

Men kapitalresningsplanerna har fått skalas ner och målet var att få till en kortsiktig finansiering på 3 miljarder.

Afv kunde igår skriva om aktieägarnas krav för att skjuta till mer pengar. Ett krav som Northvolt inte lyckades leverera på.

“Vi kommenterar inte de diskussioner som har föregått beslutet, men det jag kan säga är att vi i det här stadiet har fokuserat på kunder och långivare, medan vi i nästa skede fokuserar på aktieägarna”, säger Erik Zsiga till Afv.

När lämnades ansökan in?

“På grund av tidsskillnaden lämnades den in i princip samtidigt som vi skickade pressmeddelandet, därav den lite speciella tidpunkten”, säger Erik Zsiga som hoppas på en snabb process.

“Processen väntas slutföras under Q1 nästa år”, säger han.

Fabriken i Skellefteå fortsatt i drift

Verksamheten kommer att fortsätta fungera som vanligt under rekonstruktionen, uppger bolaget. Northvolt ska fortsätta att leverera till kunder och samtidigt fullgöra betalningsskyldigheter mot kritiska leverantörer samt betala ut löner till anställda.

“Trots utmaningar på kort sikt kommer denna åtgärd för att stärka vår kapitalstruktur att göra det möjligt för oss att fånga den fortsatta efterfrågan på marknaden för fordonselektrifiering”, kommenterar Northvolts tillfällige ordförande Tom Johnstone. 

Att man nu ansöker om rekonstruktionen ska säkra tillgången till cirka 145 miljoner dollar i likvida medel.

En av bolagets befintliga kunder har även åtagit sig att tillhandahålla 100 miljoner dollar i ny finansiering för att stödja Northvolts affärsverksamhet genom en så kallad DIP-finansiering.

Enligt Dagens industri är det Scania som lånar ut 1,1 miljarder kronor för att stötta batteriproduktionen i Skellefteå. Dip-finansering är en specialiserad typ av finansiering för företag som omstruktureras genom en Chapter 11-process.

Anläggningarna i Skellefteå och Västerås kommer fortsätta att vara i drift.

Den tyska och nordamerikanska verksamheten kommer finansieras separat och fortsätta bedriva sin verksamhet utanför Chapter 11-processen.

“Under hela denna process kommer vi att fokusera på att uppfylla våra åtaganden gentemot våra intressenter, inklusive våra anställda, kunder, leverantörer och regeringarna i de länder där vi verkar”, uppger Johnstone vidare.

Ansökan om Chapter 11 har gjorts i den amerikanska konkursdomstolen för södra distriktet i Texas.

Presschefen: “Stabil grund”

När Afv når Northvolts presschef skriver han att verksamheten kommer kunna drivas i stort sett som vanligt.

“Vi menar att det är det bästa alternativet just nu för företaget, eftersom det ger tillgång till ny finansiering samtidigt som företaget kan fortsätta driva verksamheten rätt mycket som vanligt. Det ger oss en stabil grund att fortsätta bygga verksamheten kring vår fina och uppskattade produkt. Medarbetarna kommer att få sina löner, även till jul”, skriver Northvolts presschef Erik Zsiga.

Läs även: Peter Carlsson om produktionskaoset och miljardbehovet: “Borde bromsat tidigare”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold