Nokias värderas som Coca-Cola

Nokia och Harley-Davidson kämpar i samma division om placerarnas gunst. Nokias niomånadersrapport förstärkte bilden av Nokia som ett mobiltelefonföretag och konsumentaktie. Därför är det kanske inte så konstigt att prislappen på aktien också är i nivå med Coca-Cola, Gillette eller världens mest mytomspunna motorcykelmärke.

Nokias niomånadersrapport visar att mobilförsäljningen går knackigt. Men systemförsäljningen går ännu sämre. Mobiltelefonerna har också lyckats höja sina marginaler samtidigt som systemen kraftigt sänkt sina och åkt på en saftig kreditsmäll. Nokia har visserligen fortfarande höga mål för sina system. Men när både marknaden och Nokia har klappat ihop är det mobiltelefonerna som helt dominerar verksamheten med sina tre fjärdedelar av omsättningen och drygt 92 procent av rörelseresultatet.

För den som ska sätta en prislapp på Nokia innebär det att bolaget har tryckts längre in i lådan för konsumentaktier. Med tanke på de ljusare utsikterna för mobiltelefoner och de dystrare prognoserna för systemen samt de senares ännu marginella betydelse för Nokia lär aktien få vara kvar i konsumentlådan de närmaste åren.

Nokia är inte vilket konsumentvaruföretag som helst. Enligt Interbrand som värderar varumärken har Nokia det femte mest värdefulla varumärket i världen. Av konsumentaktierna som producerar en fysisk produkt har Nokia bara totalettan Coca-Cola före sig. Om listan utökas till att även gälla mjukvara glider även Microsoft med sin andra plats in före Nokia.

Attraherande är också bolagets marginaler som fortfarande håller världsklass. På mobiltelefonerna tjänade Nokia 19 öre på varje omsättningskrona i det tredje kvartalet. Det är det inte många som grejar.

För dem som vill investera i högkvalitativa konsumentaktier med kända varumärken är utbudet begränsat. Om bolaget ska vara en konsumentaktie, finnas med på Interbrands 100-i-topp-lista från augusti och ha en rörelsemarginal på över 15 procent så erbjuds sex aktier varav Nokia är en. Övriga är de två läsktillverkarna Coca-Cola och Pepsico. Där finns också motorcykeltillverkaren Harley-Davidson, rykhyvelsjätten Gillette och Microsoft.

Trots att bolagen har olika affärsidéer och produkter så är aktiemarknadens värdering överraskande samstämmig. Alla sex betalas till mellan 25 och 30 gånger 2002 års vinst som bygger på Ibes sammanställning av analytikernas prognoser. Nokia ligger i mittenskiktet med en värdering på 27 gånger vinsten.

Tidigare har Nokia varit så unikt som både ett varumärkesbolag och tillväxtbolag i ett. Det motiverade en högre värdering. Den svagare tillväxten det senaste året och inriktningen på att bibehålla lönsamheten har gjort bolaget mer likt de andra. Men på lång sikt torde Nokia ha bättre förutsättningar att växa än t ex Coca-Cola. Det borde höja värderingen. Men risken i verksamheten är också högre. Tar dessa ut varandra ser Nokia-aktien ut att vara korrekt värderad.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.