Nokiaguru: Så blir framtidens telefoner

Nokias användarguru Christian Lindholm säger att mobiltelefoner blir lika vanliga som skor. Han tror också att dataindustrins PDAer inte får större marknad än Schweiziska arméknivar. Och att en klocka som bara visar tid går att sälja för 70 000 kronor är en tankeställare för mobiltillverkarna.

På handelshögskolan i Helsingfors skrev Christian Lindholm en avhandling i nationalekonomi om hur man mäter värdet av designen i en produkt. Design gör produkten blir mindre priskänslig, vilket direkt påverkar företagets framgång.

Idag är finlandssvensken Christian Lindholm ansvarig för den totalupplevelse kunderna får som använder Nokias mobiltelefoner. Han leder utveckling från idé till koncept och färdiga produkter tillsammans med experter på olika områden. Christian Lindholm ser tre framtida 3G-koncept för mobiltelefoner.

”Framtidens kommunikationsbransch blir ett slags transportindustri där användaren har många fortskaffningsmedel, som skor, cyklar, motorcyklar och bilar. De är olika men löser samma grundproblem, att förflytta dig från en plats till en annan.” ”Ser man det så blir det fullständigt klart att vi kommer att ha flera terminaler i framtiden. Allt kan inte lösas med en terminal. En sådan terminal blir dyr och inte perfekt på någonting.” Den första 3G-produkten blir den vanligaste. Det är en evolution av nuvarande telefoner. Han likställer dem med skor. Alla har ett eller flera par. ”Den stora fördelen med telefonen är att den kan användas med en hand, man kan alltså kommunicera och informera sig medan man rör sig från plats till plats och har en väska i andra handen.”

”Objektet man använder med en hand lämpar sig väl för betalning, vi gör en kreditkortsbetalning till en enhandsaktivitet. Det blir en stor förbättring av användarvänligheten. Med ett klick kan jag ge dig en hundring.”

Inbyggd kamera blir en annan sekundär funktion i enhandsterminalen. ”Man får delar av en kameraupplevelse. Instant imaging. Knäppa, skicka och konsumera med en hand. Det är en sekundär funktion, som inte står i konflikt till den primära funktionen att prata i telefonen.” I Christian Lindholms symbolvärld likställer han PDAer eller handdatorer med en cykel eller en moped. Många har en, men inte alla. Det är nästa 3G-koncept som Lindholm ser framför sig.

”Det är för dem som vill ha en större display. Men den kan bara skötas med två händer stående, vilket begränsar tiden när den kan användas. Man har en liten penna för att navigera och skriva. Den kan inte användas när man åker skateboard eller bär en portfölj.” Det tredje 3G-konceptet är en Kommunikator som öppnas och har stor display och ett tangentbord. Lindholm liknar den med en motorcykel.

”Du får sätta dig ned och skriva med båda händerna på ett tangentbord. Den är 25 procent snabbare att skriva på än en PDA. De som har en PDA kollar e-post, men väldigt få skriver e-post.” En central fråga som Christian arbetar med är hur många funktioner och vilka funktioner som kan buntas ihop i en apparat. Han tror inte att de lyckade koncepten kommer att ha alla möjliga funktioner. Vinnaren har en primär funktion och några sekundära som inte försämrar den primära. Han motiverar sin tro såhär:

”Det finns bara en liten marknad för schweiziska arméknivar. De har en såg som inte är bra, en tång som inte är bra och en kniv som inte heller är särskilt bra. Men man är glad om man har med sig en på fjällvandring och behöver öppna en konservburk.”

Det finns en oro att dataindustrin ska komma in från flanken och tar utrymme från mobiltelefontillverkarna. Den delar inte Lindholm. ”Det blir både konvergens och divergens. Trenden är en soppa av båda två. Terminalerna kommer att ha primära och sekundära funktioner”, säger Christian Lindholm och hänvisar till tidigare resonemang. Lindholm är fascinerad av klockor. Särskilt av att ingen har lyckats utveckla andra nyttiga funktioner i klockan än att visa tiden och stå för väckning. ”Klockans historia är intressant att studera. Från kyrktornet, till väggen, bordet, fickan och till armen.” ”Klockan visar fortfarande bara tiden och samtidigt går det att sälja klockor för 60–70 000 kronor. De har fått smyckesstatus.” Förutom klockor är Lindholm intresserad av bilindustrin. ”De arbetar med totalupplevelser och är sofistikerade. En bil är till exempel parfymerad för att dofta särskilt sätt när du provkör den.” När det gäller just användarvänlighet är Lindholm inte särskilt imponerad av Japan. ”Jag är imponerad av japansk teknologi. Till exempel Sonys robothund. Men de är inte exceptionellt bra på användarvänlighet. Den utvecklingen styrs snarare i USA.” När det gäller enskilda produkter så gillar Lindholm utseende och känsla av är Audi A2, Mercedes s-klassen, Mac, Psion och Palm. När det gäller vad mobilt internet ska användas till tror Lindholm på digital darwinism. ”Vi kommer att få se många olika fönster till det där molnet med all information som idag kallas internet. Bilder och hyperlänkar går inte att transportera till en liten skärm. Det är andra upplevelser som gäller med liten skärm.” ”Jag tror på digital darwinism. Man provar sig fram i industrin. Vi gör plattformen, andra gör informationstjänsterna.” En stor del av informationen som kommer att kräva bandbredd i de framtida mobila näten är den som privatpersoner producerar själva. Alltså utveckling av SMS, som blivit en världshit. ”Jag tror att privatpersoner själva kommer att producera den mesta informationen. Alltså meddelanden i form av text, symboler och bilder.”

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF
Annons från AMF