”Nio dagar senare var allt klart ”

Bankveteranen Rikard Josefson ringde själv upp Avanzas ordförande Sven Hagströmer när han hörde att vd-jobbet var ledigt.

Rikard Josefsons senaste aktieinvestering är helt och hållet känslomässigt baserad. Den blivande vd:n för nätbanken ­Avanza har tecknat sig i Djurgården Hockeys nyemission. Längre än så kan man knappast komma från internetbanken ­Avanzas senaste innovation – robot­rådgivaren Avanza Auto som ger spararen automatisk fondförvaltning.

Avanzas hela affärsidé står i strid med känslomässiga beslut. Tanken har hela tiden varit att locka fram spararens rationella sida – enkelhet via internet, så låga avgifter och så hög avkastning som möjligt, inga fysiska möten, ingen personlig bankman som försöker bli din ”kompis”. Avanzas intäkter har huvudsakligen varit courtageavgifter från aktiehandel, en marknad som Avanza till stor del erövrat för att man har varit enklast och billigast.

Samtidigt är det till stor del känslor som fört Rikard Josefson till högsta posten i Avanza. Nuvarande vd:n, Johan Prom, meddelade redan efter ett halvår att han lämnar tjänsten, motiveringen var att hans ”hjärta inte klappar tillräckligt hårt” för finansbranschen. Det gäller knappast Josefson som har ­varit 30 år i bankvärlden. När det blev känt att Prom skulle sluta tog Rikard Josefson ­saken i egna händer.

– Jag kontaktade Sven Hagströmer och sa att vill du träffas så gör jag gärna det. Det var en fredag. Nio dagar senare var allt klart.

Det var innovationskraften och upp­stickarmentaliteten som finns hos Avanza och dess medarbetare som lockade ­Josefson. Under sina 25 år på SEB och de ­senaste sex åren som vd för Länsförsäkringar Bank har han från sidan kunnat beskåda Avanzas framväxt och beundrat bolagets konsekventa attityd att alltid stå på kundens sida.

– Jag började i bank 1986 och var kontorschef på SEB när man startade internet­banken 1996. Det var en stor förändring när renodlade internetbanker som Avanza kom några år senare. Efter det har det ärligt ­talat inte varit så våldsamt stora förändringar i branschen.

Nu står dock branschen inför nästa språng i utvecklingen, enligt Josefson, drivet av nya regelverk som EU-direktivet PSD 2 (ska bland annat förenkla för tredjepartsleverantörer inom betaltjänster) i kombination med en allt snabbare digital utveckling.

– Nu finns förutsättningarna för att göra fantastiska digitala lösningar för kunderna.

En av dessa ”fantastiska” lösningar som han refererar till är just robotrådgivaren ­Avanza Auto, och mer finns att göra inom ­beslutsstöd för de kunder som inte är så sparintresserade, säger Josefsson. Men han tänker större än så, förändringarna kan underlätta för Avanza att bredda sitt erbjudande. Bolån är en del där de första stegen redan tagits. Betaltjänster och andra typer av lån kan vara kommande tjänster för banken.

Rikard Josefson är medvetet vag när han talar om att bredda tjänsterna. Inte så ­märkligt med tanke på att han vid intervjutillfället inte ens har tillträtt tjänsten, hans första dag som Avanza-vd är den 6 november.

– Ska vi in på betaltjänster och lån så blir Avanza en fullsortimentbank. Du behöver bara Avanza och en inloggning för att lösa dina privatekonomiska förehavanden. Men vi måste också veta om kunderna verk­ligen vill ha det. Man kan göra mycket med ­tekniken, men man får inte tappa bort att det måste skapa ett kundvärde.

Avanzas nya bolåneprodukt, som utvecklats tillsammans med fintechbolaget Stabelo, ska lanseras under året. Men detaljerna är inte kända. Enligt DI Digital kan det handla om en ny plattform för bolån sam­tidigt som man löser finansieringsfrågan genom en fond.

Rikard Josefsson säger att hans personliga uppfattning är att tajmingen för att gå hårt in på kreditområdet just nu inte är den bästa, eftersom Sverige är i en högkonjunktur som pågått länge, med historiskt låga räntor.

– Det är nu det brukar fattas dåliga ­kreditbeslut. Sencyklisk tillväxt är alltid ­dålig i bankvärlden.

Men det betyder inte att Avanza helt ska hålla sig borta från bolånemarknaden. Jo, visst finns det en osäkerhet på bostadsmarknaden just nu, säger Josefson som ­anser att den till stor del beror på politikernas ­oförmåga att fatta breda uppgörelser om ­bostadspolitik och ränteavdrag.

– Men den fundamentala bristen på ­bostäder har inte förändrats. Jag tror inte på en krasch, snarare en nedgång på 10 till 15 procent.

Debatten förs också ur ett Stockholmsperspektiv där det verkar som om alla bodde på Östermalm och köpte sin första lägenhet förra året, säger han. Fakta i målet är att ­låntagarna i snitt har sin bostad i 17 år och att belåningsgraden är 50 procent.

– Totalt sett är balansräkningen för hushållen väldigt stark och jag tror att vi kan växa vår affär i den befintliga stocken av bostadslån med attraktiva erbjudanden till Avanza-kunder.

Attraktionen består i det här fallet av ett lågt, transparent och enhetligt pris på bostadslån. Avanza vill vara ett alternativ till bankernas personliga förhandlande där det kan vara svårt att veta vilken ränta som ­verkligen gäller.

Man kan samtidigt fråga sig om Avanza inte är tvunget att bredda sin verksamhet. Runt hälften av intäkterna kommer fort­farande från courtage på aktiehandel (räntenetto och fondprovisioner står för merparten av den andra delen), en marknad som blir alltmer prispressad och konkurrensutsatt. Bland annat har Nordea aviserat att man ska utmana nätmäklarna med ett lågpriscourtage. I kombination med kostnadsökningar på cirka 20 procent i år har det skapat en mix som inte fallit börsen riktigt i smaken. Avanza-aktien har fallit med cirka 15 procent i år.

Rickard Josefson håller med om att det råder prispress på aktiehandel men säger samtidigt att konkurrensmedlet inte bara handlar om ytterligare courtagesänkningar, kundupplevelsen är minst lika viktig.

– Den sista kronan på courtaget är inte lika betydelsefull som för några år sedan. När du loggar in för att handla vill du att det ska finnas relevant information, som vår analys- och nyhetstjänst Placera, bra data, det ska vara enkelt och överblickbart.

Och även utan ett breddat erbjudande är Avanza ett tillväxtcase, om man får tro ­Josefson. Avanza har i dag cirka 3,5 procent av sparmarknaden och drygt 12 procent av nettoinflödet. Avanza har historiskt mest lockat aktiva sparare, men med bättre ­beslutsstöd, som Avanza Auto, kan man få in nya kundgrupper, som mer har behovet ”gör det åt mig”.

– Tänker jag lite visionärt kan jag undra varför Avanza inte skulle kunna ha 10 procent av sparmarknaden. Jag vet inte vad styrelsen tycker om det, men jag ser ingen begränsning.

Vad ser han då på risksidan? För ett företag som till stor del lever av aktiehandel är ­naturligtvis en börskrasch den mest uppenbara externa faran. Redan dagens mer avvaktande aktiehandel märks i form av lägre courtageintäkter. Ett rejält börsfall skulle förstås bli jobbigt för Avanza, men före­taget överlevde finanskrisen 2008–2009, man fick till och med fler kunder och han ser inte risker ur ett existensperspektiv.

Med Rikard Josefson har Avanza också fått tryggheten i en person som har varit med ett antal gånger när det blåst snålt på finansmarknaden. Han säger saker som att det är tufft, men att man får ”starka ben i uppförsbacke”. Många banker tappar kundperspektivet i krissituationer, ”vinnaren är den som förmår ha kundens bästa för ögonen i stället för sitt eget”. Han satt också på SEB:s kreditsida under den för svensk del kanske värsta krisen i början av 1990-talet, en period när den genomsnittliga Avanzamedarbetaren (medelåldern är 34) knappt hade lämnat dagis.

– När jag blev presenterad för personalen och tittade ut i rummet insåg jag att jag var äldst där! Då kan man antingen bli deprimerad och konstatera att så är livet. Eller så tar man till sig all energi som finns och inser att med min egen erfarenhet kan det bli en väldigt bra mix.

Rikard Josefson om…

Stockholmsbörsen: ”På kort sikt ser jag ingen risk för börsras. Svenska företag är välskötta och levererar bra resultat. I kombination med en lågräntemiljö blir det svårt att se vart pengarna ska ta ­vägen om de inte går till börsen. Jag är ljummet positiv, ingen krasch men heller inget rally.”

Sitt eget sparande: ”Jag tillhör nog de ­passiva spararna, jag omgärdas också av regler för vad jag får handla och sitter länge på mina innehav. Jag är framför allt en fond­­s­parare, har köpt in mig på Avanza Zero, har en del indexfonder och några aktivt förvaltade aktiefonder. Dessutom har jag numera också 2 000 aktier i Avanza och aktier i Djurgården Hockey.”

Sitt ledarskap: ”Jag är väldigt tydlig i mitt ledarskap, det är svårt att missuppfatta mig och jag har inte svårt att fatta beslut. Älskar att jobba i team, som ju är en för­kortning av ’Together each achieve more’, det brukar jag prata om, det är min one-liner. En annan sak jag brukar säga är: Det som inte är under utveckling är under avveckling”.

Bosses husse

Gör: Vd för Avanza från november, tidigare vd för Länsförsäkringar Bank 2011–2017, dessförinnan SEB 1986–2011 i flera olika chefspositioner, bland ­annat vd för SEB Finans.

Född: 1965.

Bor: Lidingö.

Familj: Särbo, en dotter 17 år.

Fritid: Spelar mycket golf, (handicap 10,7), hänga med familjen, hunden Bosse, manisk djurgårdare, ”blir mer och mer för varje år som går”. Tidigare hockeykarriär, division ett i lag som Lidingö, Boo och Skövde.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.