Ninja Casino fälls – spelreklamen inte måttfull

Uttryck som "Blixtsnabba utbetalningar" och "Här är klockrena vägen till guldet" strider mot lagen om måttfullhet i spelreklam och får inte användas i marknadsföring om spel. Det beslutar Patent- och marknadsdomstolen som nu för första gången prövat frågan om måttfullhetskrav i spelreklamen.
Ninja Casino fälls – spelreklamen inte måttfull - ninja-casino-online-betting-700_binary_6955236.jpg

Konsumentombudsmannen (KO) stämde 2018 Elec Games i Patent- och marknadsdomstolen för marknadsföringen av spelsajten Ninja Casino, som KO ansåg stred mot kravet om måttfullhet i spelreklam. Förutom en pop up-annons som ansågs alltför påträngande stämdes även bolaget för användningen av uttryck som “Spela nu!” och “Vinsten på banken inom 5 min”.

Spelsajten Ninja Casino har av andra anledningar blivit av med sin spellicens och verkar inte längre i Sverige.

Global Gaming-dotter förlorar spellicens – efter allvarliga bristerGlobal Gamings helägda dotterbolag Safeent, som bland annat driver internetkasinot Ninja Casino, blir av med sina svenska licenser för kommersiellt onlinespel samt vadhållning.

Koppling till spelproblem

Sammanlagt ingick 20 påståenden i stämningsansökan, som nu domstolen bedömer samtliga strider mot kravet på måttfullhet. Också den så kallade pop up-annonsen bedöms strida mot kraven. Skulle förbudet inte följas riskeras vite om en halv miljon kronor.

“Domstolen har bedömt att det finns ett samband mellan spelreklam och spelproblem och har tagit särskild hänsyn till hur marknadsföringen uppfattas av personer som har eller ligger i farozonen att utveckla spelproblem”, säger rättens ordförande, rådmannen Alexander Ramsay i ett pressmeddelande.

Elec Games har anfört att deras marknadsföring bör sättas i relation till andra aktörers marknadsföring av spel, särskilt stagligt ägda Svenska spel. Domstolen anser dock att andra aktörers reklam är irrelevant i sammanhanget.

“Måttfullhetskravet har funnits i svensk lagstiftning sedan den 1 januari 2017. Att dess innebörd inte prövats i domstol innan Konsumentombudsmannen i december 2018 väckte den nu aktuella talan innebär inte att den marknadsföring som existerat på marknaden i mellantiden utgör en etablerad och accepterad praxis”, står det i domen.

Önskat prejudikat

Både KO och spelbranschen har upplevt en otydlighet för vad begreppet måttfullhet innebär och domstolsprövningen har väntats ge tydligare besked om hur det kan tolkas.

– Vi upplever att vi behöver ha ett prejudikat här, sade Gunnar Wikström, processråd vid KO, tidigare till TT.

Domen i Patent- och marknadsdomstolen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase