New Wave-miljardären Torsten Jansson öppnar för att sponsra tyska OS-truppen

New Wave-grundaren Torsten Jansson jublar över de svenska OS-framgångarna och vill nu bygga ett av Europas bästa lag - i lilla småländska Kosta. För Affärsvärlden avslöjar han också för att sponsra en annan OS-trupp än den svenska.
"Ska vi nå 20 miljarder i omsättning måste vi gå hårt åt de större länderna", säger bolagsledaren.
New Wave-miljardären Torsten Jansson öppnar för att sponsra tyska OS-truppen - torsten craft
Torsten Jansson, grundare och huvudägare av New Wave Group. Foto: Suvad Mrkonjic / BILDBYRÅN

“Jag stängde av TV:n en stund för jag trodde ett tag att det var kört.”

Det säger New Wave-grundaren Torsten Jansson med ett skratt när Afv frågar hur han följde OS-semifinalen i pingis som Sverige, med Truls Möregårdh i spetsen, tog hem.

Till slut tog Sveriges herrar ett historiskt OS-silver i lag efter att ha pressat mäktiga Kina i finalen. Truls Möregårdh kunde också återvända hem till Sverige med två silvermedaljer runt halsen. Detta eftersom han dansade fram till final individuellt, bland annat efter att ha slagit världsettan på sin väg fram till finalen.

“Det är jätteroligt med de svenska framgångarna som är viktiga för pingis som sport. Det kom också vältajmat med pingissatsningarna i Kosta. Där hade vi tajmingmässigt tur”, säger Jansson som satsar 250 Mkr på sportsarenan Craft Arena i hemtrakten.

Är det inte läge att riva av superettan och värva Truls Möregårdh till Kosta SK?

“Nja… superettan tror jag vi fixar utan Truls i år faktiskt. Han är för duktig för superettan – det blir varken kul för honom eller motståndarna. Men det hade varit jätteroligt att se Truls i Kosta.”

I Avanzapodden sade Truls Möregårdh att om Kosta SK går upp i högstaligan “så vet jag att han (Torsten Jansson red. anm.) kommer vara sugen på att höra av sig och vilja att jag ska spela där”. Truls Möregårdh har sin egen bror, Malte Möregårdh, som tränare. Dessutom är Malte Möregårdh tränare i Kosta.

Torsten Jansson är nöjd med Kosta SK:s nuvarande laguppställning där flera av spelarna också var inblandade i OS på ett eller annat sätt. Lyckats med att ragga över pingislegendaren Jörgen Persson har entreprenören gjort.

“Det är ingen ko på isen om man säger så”, säger Jansson syftandes på pingislaget.

I Avanza-podden öppnade Truls Möregårdh upp för att hjälpa dig värva “sjukt bra kineser och japaner”. Vad är planen för pingisen i Kosta?

“Att bli ett av de bättre lagen i Europa. Men jag är inte beredd på att bara gå och köpa ett lag med framgångsrika spelare i världen. Visst skulle man kunna göra så, men sen då?”, säger Torsten Jansson och fortsätter:

“Det här är en ungdomssatsning, en social satsning för att sysselsätta ungdomar. Jag är hellre på fjärde plats i Sverige med en stor ungdomsverksamhet än etta i världen utan ungdomsverksamheten. Vi har ändå marscherat snabbt från lägsta division till superettan.”

Har du köpt ett sexkantigt pingisracket – ett sådant som Truls Möregårdh spelar med?

“Nej, jag tror jag får börja med att komma i form med ett vanligt racket innan jag gör någon nytta med det sexkantiga. Jag är inte mogen att spela ordentligt just nu i och med min skadade axel, men det går åt rätt håll.”

Craft kan tänkas sponsra tyska OS-truppen

De svenska OS-stjärnorna hade kläder från japanska Uniqlo i Paris, för tredje gången i rad. Norrmännen däremot bar svensk design från New Waves flaggskeppsvarumärke Craft.

Är det inte dags för Craft att ta över som sponsor för svenskarna?

“Det är hela tiden en prioriterings- och kostnadsfråga. Men vi hade en stor närvaro i OS. Ett antal svenska landslag spelade i Craft-kläder, så som handbollslagen. I Tyskland kanotisterna. Vi fick en bra exponering under OS”, säger Torsten Jansson.

På hemmaplan är Craft “nästan överrepresenterat” på vissa håll, enligt New Wave-VD:n, som konstaterar att bolaget behöver tänka mer internationellt. Den tyska marknaden är en av de högst prioriterade.

“Jag hade hellre rent marknadsmässigt sponsrat den tyska än den svenska OS-truppen. Om jag tänker med hjärtat hade jag förstås sponsrat den svenska, men man kan inte alltid göra det. Sverige står för en fjärdedel av vår försäljning och det är en minskande andel. Om vi ska nå 20 miljarder i omsättning måste vi gå hårt åt de större länderna i Europa. Även USA och Kanada.”

Läs mer:

New Wave: Marginalförstärkning på lager?

Torsten Jansson tror på satsningarna i USA och Kanada: ”Lär mynna ut i väldigt bra tillväxt”

OS-hjältens flirt med miljardären: ”Torsten är en skön kille – han kan ringa mig”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.