New Wave flaggar för marginalpress – efter starka tillväxten

Börsen belönar New Wave för den starka organiska tillväxten.
Samtidigt flaggar VD:n Torsten Jansson för att kommande satsningar kan pressa marginalen.
"Om man ska investera är det när det är oroliga tider och många andra får backa", säger han till Afv.
New Wave flaggar för marginalpress – efter starka tillväxten - Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Kopia av Dubbel (9)
Torsten Jansson är största ägare i New Wave med drygt 32% av aktierna. Foto: SUVAD MRKONJIC / BILDBYRÅN / Craft

New Waves aktie rusar 15% på torsdagsmorgonen efter att bolaget uppvisat tillväxt för alla sina segment: Företag, Sport & Fritid och Gåvor & Heminredning.

Torsten Jansson säger sig vara “nöjd med allt” i delårsrapporten.

“Ska man lyfta fram något är det väl i så fall sport och fritid, som är uppe i en tvåsiffrig tillväxt. Där växer Craft fantastiskt”, säger VD:n till Afv.

Segmentet ökade omsättningen med 11% i kvartalet.

Och resan är långt ifrån över, enligt företagsledaren. Målet är tydligt: Att bli ett globalt varumärke.

“Inte minst inom Teamwear där vi redan har stora marknadsandelar och slagit igenom brett”, säger Jansson.

“Unik marknadsposition”

Den höga tillväxten syns tydligt inom fotboll, basket, handboll och volleyboll.

“Där har vi också en styrka i att inte så många konkurrerar med koncernens övriga sortiment. Vi har en marknadsposition där som är väldigt unik”, säger VD:n.

Vad kommer krävas framåt för att fortsätta växa?

“Just nu att bygga upp lager i fler länder. Man får komma ihåg att vi inom Teamwear precis börjat i USA.”

New Wave har en stor del av sin produktion i Asien, samtidigt som USA nu står för 26% av omsättningen. Men trots att man är ett potentiellt offer för Donald Trumps aggressiva tullar är Jansson inte särskilt oroad.

“Många tror att vi bara har produktion i Asien, men så är det inte. Vi har även i Egypten, Etiopien, Kenya. Så vi kan styra om produktion på majoriteten av produkterna, i alla fall med ganska kort varsel”, säger VD:n och fortsätter:

“Jag är inte speciellt upphetsad över det. Ofta är det ju så att när saker händer så får många panik samtidigt. Men jag känner mig trygg faktiskt.”

“Initial kostnad”

Det är däremot inte uteslutet att den amerikanska satsningen inom Teamware kan påverka New Waves resultat negativt.

“Man tar kostnader för att anställa en säljkår och lägga upp lager innan man egentligen startar försäljningen. Så du har en initial kostnad för den typen av etableringar. Det är ju egentligen så vi alltid har jobbat”, säger Jansson.

Det kan potentiellt pressa marginalen från kvartal till kvartal?

“Det kan det göra, ja.”

Men inte heller det oroar Jansson särskilt mycket.

“Med tanke på resultaten vi har gjort med Craft i de länder vi finns, känner jag mig väldigt trygg med investeringarna”, säger han och fortsätter:

“Om man ska investera är det när det är oroliga tider och många andra får backa. Vi har en betydligt starkare balansräkning än många konkurrenter.”

“Får en negativ effekt”

Och även om bolaget visar upp en solid balansräkning i delårsrapporten är det en siffra som sticker ut: En större negativ omräkningseffekt på eget kapital som uppgår till 440 Mkr.

“Det är ju egentligen när vi räknar om de utländska tillgångarna till svenska kronor som vi får en negativ effekt”, konstaterar VD:n och förklarar att det inte har någon påverkan på verksamheten.

“Under några år har det varit samma sak fast tvärtom. Det handlar främst om en svagare dollar. Jag tycker att man får titta i första hand ska titta på utvecklingen vad gäller försäljning.”

New Wave, Mkr Q1-2025 Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 2 184 1 995 9,5%
Organisk försäljningstillväxt, procent 9,0 -7,6
Rörelseresultat 212 186 14,0%
Rörelsemarginal 9,7% 9,3%
Resultat före skatt 188 154 22,1%
Nettoresultat 144 121 19,0%
Resultat per aktie, kronor 1,09 0,91 19,8%
Kassaflöde från löpande verksamhet 219 204 7,4%

Läs också:

Stark organisk tillväxt för New Wave

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.