Netflix
Netflix rasade över 25% – tappade prenumeranter i Q1
Förutom ökad konkurrens inom streaming och att många delar lösenord pekar Netflix ut inflation och kriget i Ukraina som faktorer som tynger tillväxten.
Enligt vd Reed Hastings utvärderar företaget nu billigare, annonsstödda varianter i ett försök att dra in nya prenumeranter, skriver CNBC.
Omsättningen i kvartalet steg 9,9% till 7,87 miljarder dollar (7,16). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 7,93.
Resultat per aktie hamnade på 3,53 dollar (3,75), vilket är 21,7% bättre än analytikerkonsensus som låg på 2,90.
Antalet prenumeranter minskade dock med 200 000 jämfört med föregående kvartal till 221,64 miljoner. Det var första minskningen på över 10 år. Bolaget hade tidigare räknat med att få in 2,5 miljoner prenumeranter och analytikerna hade väntat sig nära 2,7 miljoner.
För det andra kvartalet räknar Netflix dessutom med att globalt tappa ytterligare 2 miljoner användare.
Den svaga rapporten från Netflix drog även med sig flera andra streamingbolag ned i efterhandeln, bland annat Spotify, Disney och Roku.
Netflix, BUSD | Q1-2022 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q1-2021 | Förändring |
Nettoomsättning | 7,87 | 7,93 | -0,8% | 7,16 | 9,9% |
Resultat per aktie, USD | 3,53 | 2,90 | 21,7% | 3,75 | -5,9% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.