Nej tack Bredbandsbolaget
Biredbandsbolaget är på väg att bli en stor och intressant konkurrent till Telia och andra tele- och kabel-TV- operatörer. Som konsument är det bra att Bredbandsbolaget finns. Prispressen på internet och utvecklingen av nya tjänster kommer att gynna allmänheten.
Men som investerare är det tveksamt om man skall delta i Bredbandsbolagets fest. Den breda allmänheten får som de sista inbjudna till bolagets börsintroduktion betala ett på tok för högt pris. Dessutom är riskerna med Bredbandsbolagets aktier betydligt större än vinstchansen, som är begränsad sett till introduktionskursen som värderar Bredbandsbolaget till mellan 13-19 miljarder kronor.
Bredbandsbolagets börsintroduktion har inte präglats av någon feststämning. Bredbandsbolaget hade säkerligen blivit en kursraket om bolaget hade börsnoterats under fjolåret eller fram till mars i år. Sedan dess har börsklimatet för teknikaktier och företag med oprövade affärsmodeller radikalt försämrats.
Nu är stämningen helt annorlunda och mediernas bedömning av Bredbandsbolagets börsintroduktion har mest liknat kultursidornas recensioner av dansband – det gäller att såga så lågt som möjligt. Bredbandsbolagets ordförande “IT-oraklet” Jonas Birgersson och hans lovsång till bredband tycks röra upp lika mycket känslor som “dansbandsstjärnan” Christer Sjögrens sånger gör på landets kultursidor.
Medierna har lusläst prospektets gedigna genomgång av de risker som är förknippade med Bredbandsbolagets storsatsning på att leverera bredbandskommunikation till svenska hushåll. Dessa refereras villigt, liksom Bredbandsbolagets bristande underlag för att beräkna den framtida potentialen i bolaget.
Det finns också andra likheter mellan Bredbandsbolaget och dansbandsrörelsen. Båda företagens framgångar beror på hur de slår an hos de breda folklagren, snarare än hos enskilda tyckare. Företagets målgrupp utgör nämligen hushåll i flerbostadshus. För att motivera Bredbandsbolagets introduktionspris krävs att nästan 40 procent av flerbostadshushållen ansluts och abonnerar på bolagets tjänster.
Ramavtal med HSB
Bredbandsbolaget har aggressiva planer. Företaget har tecknat ramavtal med HSB, fastighetsägarföreningar och för dessutom diskussioner med andra stora bostadsföretag. Bolaget har redan kontrakterat Telias dotterbolag Swedia Networks för att ansluta 520.000 hushåll före slutet av år 2001.
Bredbandsbolaget har dessutom ett finansieringsavtal med Cisco på motsvarande 4,2 miljarder kronor. Dessutom plockar Bredbandsbolaget genom den aktuella börsintroduktionen in mellan 3,1-4,5 miljarder kronor för att bygga datanätverk i Sverige och Norge och för att utveckla framtida bredbandstjänster.
Bolaget har startat i ett högt och nödvändigt tempo. Det är nämligen nödvändigt att snabbt nå tillräckligt många betalande abonnenter för att få ekonomi på de bredbandstjänster, som till exempel video och spel som skall fylla bredbandsnätet.
Få kunder
Än så länge har Bredbandsbolaget endast drygt 4.000 abonnenter. Det innebär naturligtvis stora risker. Det är inte heller givet att börsintroduktionen är en bra affär även om Bredbandsbolaget skulle nå en marknadsandel på 40 procent av sin målgrupp, flerbostadshushållen.
Det beror på att osäkerheten är stor huruvida abonnenter är beredda att betala för andra tjänster än internetuppkoppling, telefoni och kabel-TV. Hamnar intäkterna under 5.000 kronor per abonnent och år är det tveksamt om börsintroduktionspriset är motiverat.
Öppna nätet
Dessutom dras Bredbandsbolaget med en politisk risk, nämligen den att Post & Telestyrelsen kan kräva att Bredbandsbolaget måste öppna sitt accessnät för konkurrens. Visserligen skulle Bredbandbolaget få ersättning för trafiken över nätet. Men problemet är att dessa avgifter sannolikt skulle sättas utifrån en rimlig avkastning på Bredbandsbolagets investerade kapital. Tyvärr är inte rimligt ett passande begrepp för det värde som Bredbandsbolaget prissätts till vid börsintroduktionen. Det betyder i praktiken att Post & Telestyrelsens eventuella avgifter blir för låga för att det ska vara möjligt att räkna hem Bredbandsbolagets kurs vid börsintroduktionen. Teckningstiden hos Föreningssparbanken med flera går ut den 6 oktober.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.