Nedtonad lyx i Courchevel
I början på 1890-talet satt doktor August Oetker på sitt Aschoffschen Apothek i den tyska staden Bielefeld och experimenterade med bakpulver. Han vidareutvecklade produkten, portionerade den i små påsar och sålde till hemmafruar som plötsligt kunde baka perfekta kakor.
Succén var given och därefter har familjeföretaget vuxit till ett konglomerat som omfattar livsmedel och drycker, på 1970-talet gjorde exempelvis den förbakade pizzan stor framgång över världen. Familjen har nu även finansiella företag och medieföretag. Och så hotell.
The Oetker Collection är möjligen världens mest prestigefyllda hotellkedja, med legendariska lyxhotell som Hôtel du Cap-Eden-Roc i Antibes och Bristol i Paris. Totalt består kedjan nu av sex hotell, och förra vintern öppnades det första alphotellet, L’Apogée ovanför den franska skidorten Courchevel.
L’Apogée kostade 100 miljoner euro att bygga, har 53 rum varav 33 är sviter. Bakom hotellet finns ett löpande band som tar gästerna till backarna och i skidförvaringsrummet erbjuds gästerna specialgjorda skidor. Men lyxen är inte av den vräkigare sorten och hotellet känns både anspråkslöst och hemtrevligt. Det mesta ser enkelt ut även om det ofta är påkostat. Eller som en före detta hotellchef på Hôtel du Cap sa till Financial Times: ”När de rika åker på semester tycker de om att betala maharaja-priser för att leva som scouter.”
Ett rum på L’Apogée kostar från 900 euro per natt under lågsäsong. Sviterna kostar från 1 800 till 6 200 euro per natt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.