Nätverksboom!
Den chef som frystes in, för säg tio år sedan, och vaknade upp i dag skulle troligen ha svårt att förstå vitsen med alla de nya nätverk som erbjuds ledare i det svenska näringslivet. Plötsligt har det blivit kutym att betala upp till flera tiotusentals kronor för det som tidigare sågs som ett högst ordinärt – och kostnadsfritt – inslag i livet som affärsman eller affärskvinna: att umgås och skapa kontakter i en förhållandevis neutral miljö, utanför de vanliga mötesrummen.
Marcus Holhammar, affärsutvecklare på Västsvenska Industri- och Handelskammaren, har en förklaring till trenden med nätverk för chefer.
– Folk har inte tid längre att bygga nätverk på egen hand. Om en man gör karriär så gör hans fru också ofta det, hon är inte hemma och sköter marktjänsten. Då har man inte tid att vara ute, säger han.
Marcus Holhammar är delansvarig för Exec, som är ett nätverk för unga vd:ar i Västsverige. Nätverket bildades 2004, efter ett förslag från Volvochefen Leif Johansson.
– Leif Johansson hade upptäckt att de nya dotterbolagscheferna på Volvo inte hade något nätverk att driva affärer med. Hans förslag var att handelskammaren skulle starta ett nätverk, där man på ett effektivt sätt kan skapa kontakter.
Boomen för svenska chefsnätverk gäller inte minst för de nätverk som vänder sig enbart till kvinnliga chefer.
Sandra Olsson är projektledare för nätverket Women in Progress, som är knutet till konsultbolaget Neld International Consulting AB. Hon får ibland höra invändningar mot nätverk som utesluter män, men tror att de har en viktig funktion.
– Det pratas om att kvinnor motarbetar varandra när de kommer upp på en högre nivå. När det är bara kvinnor försvinner konkurrenssituationen. Dessutom tror vi att det är bra att hämta kraft i ett nätverk med bara kvinnor, att kliva ur strukturen ett tag.
Anders Larsson Apelgren är medlem i CIO Executive Club, ett nätverk för it-chefer som drivs av facktidningen CIO Sweden. I likhet med vad som gäller i andra nätverk får medlemmarna i CIO Executive Club underteckna ett sekretessavtal.
– Det som utåt sett har presenterats som ett lyckosamt projekt kanske i verkligheten inte alls var det, sådant är intressant att höra, säger Anders Larsson Apelgren.
__________________________
Ett urval av nätverk för svenska chefer
Hjärntrust
Drivs av: BrainTrust.
Antal medlemmar: 150.
Inriktning: Företagsledare och högre chefer.
Kostnad/år: 45 000.
Nätverksträffar, frukostseminarier samt tillgång
till jurister och företagskonsulter ingår.
Nätverk för ledare
Drivs av: Etärnkonsult AB.
Antal medlemmar: 150.
Inriktning: Alltifrån
vd:ar i it-företag till kyrkoherdar.
Kostnad/år: 23 000. Nätverksträffar ingår. Managementresor utomlands, för en extra kostnad.
CIO Executive Club
Drivs av: Tidningen
CIO Sweden.
(Samarbete med handelshögskolorna i Stockholm
och Göteborg).
Inriktning: It-chefer.
Antal medlemmar: 51.
Kostnad/år: 35 000 kr. Nätverksträffar och slutet webbforum ingår.
Women in Progress
Drivs av: Neld International Consulting AB.
Antal medlemmar: 180.
Inriktning: Enbart kvinnor. Alla branscher, även egenföretagare.
Kostnad/år: 495. Nätverksträffar ingår. Styrelseutbildning respektive coaching erbjuds mot extra kostnad.
Ruter Dams Alumniförening
Drivs av: Ruter Dams Chefsutvecklings- och Mentorprogram.
Antal medlemmar: 700.
Inriktning: Enbart kvinnor. En vd-grupp, en styrelsegrupp och en affärsområdeschefsgrupp. Alla branscher.
Kostnad/år: 1 550. Nätverksträffar, företagsbesök, andra aktiviteter ingår.
Chefsnätverket Close
Drivs av: Close.
Antal medlemmar: 1 100.
Inriktning: Grupper för chefer med olika funktioner.
Kostnad/år: 19 500. Heldagsträffar samt frukostevent, kvällsföreläsningar och tillgång till slutet webbforum. Årlig golftävling.
Exec
Drivs av: Västsvenska Industri- och Handelskammaren.
Antal medlemmar: 120.
Inriktning: Unga vd:ar i Västsverige. (Samtliga handelskammare i Sverige driver ett flertal nätverk för olika inriktningar.)
Kostnad/år: 16 000. Strategimöten samt sociala evenemang ingår.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.