Nätverksboom!

Först fanns bara Rotary. Nu finns en uppsjö av nätverk för svenska chefer som kan tänka sig att betala för att få tillgång till affärskontakter. Och vill ta del av den osminkade sanningen om leverantörer och produkter från branschkollegor.

Den chef som frystes in, för säg tio år sedan, och vaknade upp i dag skulle troligen ha svårt att förstå vitsen med alla de nya nätverk som erbjuds ledare i det svenska näringslivet. Plötsligt har det blivit kutym att betala upp till flera tiotusentals kronor för det som tidigare sågs som ett högst ordinärt – och kostnadsfritt – inslag i livet som affärsman eller affärskvinna: att umgås och skapa kontakter i en förhållandevis neutral miljö, utanför de vanliga mötesrummen.

Marcus Holhammar, affärsutvecklare på Västsvenska Industri- och Handelskammaren, har en förklaring till trenden med nätverk för chefer.

– Folk har inte tid längre att bygga nätverk på egen hand. Om en man gör karriär så gör hans fru också ofta det, hon är inte hemma och sköter marktjänsten. Då har man inte tid att vara ute, säger han.

Marcus Holhammar är delansvarig för Exec, som är ett nätverk för unga vd:ar i Västsverige. Nätverket bildades 2004, efter ett förslag från Volvochefen Leif Johansson.

– Leif Johansson hade upptäckt att de nya dotterbolagscheferna på Volvo inte hade något nätverk att driva affärer med. Hans förslag var att handelskammaren skulle starta ett nätverk, där man på ett effektivt sätt kan skapa kontakter.

Boomen för svenska chefsnätverk gäller inte minst för de nätverk som vänder sig enbart till kvinnliga chefer.

Sandra Olsson är projektledare för nätverket Women in Progress, som är knutet till konsultbolaget Neld International Consulting AB. Hon får ibland höra invändningar mot nätverk som utesluter män, men tror att de har en viktig funktion.

– Det pratas om att kvinnor motarbetar varandra när de kommer upp på en högre nivå. När det är bara kvinnor försvinner konkurrenssituationen. Dessutom tror vi att det är bra att hämta kraft i ett nätverk med bara kvinnor, att kliva ur strukturen ett tag.

Anders Larsson Apelgren är medlem i CIO Executive Club, ett nätverk för it-chefer som drivs av facktidningen CIO Sweden. I likhet med vad som gäller i andra nätverk får medlemmarna i CIO Executive Club underteckna ett sekretessavtal.

– Det som utåt sett har presenterats som ett lyckosamt projekt kanske i verkligheten inte alls var det, sådant är intressant att höra, säger Anders Larsson Apelgren.

__________________________

Ett urval av nätverk för svenska chefer

Hjärntrust

Drivs av: BrainTrust.

Antal medlemmar: 150.

Inriktning: Företagsledare och högre chefer.

Kostnad/år: 45 000.

Nätverksträffar, frukostseminarier samt tillgång

till jurister och företagskonsulter ingår.

Nätverk för ledare

Drivs av: Etärnkonsult AB.

Antal medlemmar: 150.

Inriktning: Alltifrån

vd:ar i it-företag till kyrkoherdar.

Kostnad/år: 23 000. Nätverksträffar ingår. Managementresor utomlands, för en extra kostnad.

CIO Executive Club

Drivs av: Tidningen

CIO Sweden.

(Samarbete med handelshögskolorna i Stockholm

och Göteborg).

Inriktning: It-chefer.

Antal medlemmar: 51.

Kostnad/år: 35 000 kr. Nätverksträffar och slutet webbforum ingår.

Women in Progress

Drivs av: Neld International Consulting AB.

Antal medlemmar: 180.

Inriktning: Enbart kvinnor. Alla branscher, även egenföretagare.

Kostnad/år: 495. Nätverksträffar ingår. Styrelseutbildning respektive coaching erbjuds mot extra kostnad.

Ruter Dams Alumniförening

Drivs av: Ruter Dams Chefsutvecklings- och Mentorprogram.

Antal medlemmar: 700.

Inriktning: Enbart kvinnor. En vd-grupp, en styrelsegrupp och en affärsområdeschefsgrupp. Alla branscher.

Kostnad/år: 1 550. Nätverksträffar, företagsbesök, andra aktiviteter ingår.

Chefsnätverket Close

Drivs av: Close.

Antal medlemmar: 1 100.

Inriktning: Grupper för chefer med olika funktioner.

Kostnad/år: 19 500. Heldagsträffar samt frukostevent, kvällsföreläsningar och tillgång till slutet webbforum. Årlig golftävling.

Exec

Drivs av: Västsvenska Industri- och Handelskammaren.

Antal medlemmar: 120.

Inriktning: Unga vd:ar i Västsverige. (Samtliga handelskammare i Sverige driver ett flertal nätverk för olika inriktningar.)

Kostnad/år: 16 000. Strategimöten samt sociala evenemang ingår.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.