Nätrekryterarnas nio liv
Bemanningsföretaget Adecco har i dagarna lagt ett bud på nätrekryteraren Jobpilot. Jobpilot har precis som andra nätrekryterare, till exempel Topjobs, redan försökt hålla huvudet kvar ovanför vattenytan genom att utveckla sina egna affärskoncept.
Budet symboliserar något som vi har lärt oss vid det här laget: Nättjänsterna har svårt överleva av egen kraft. Men de tycks ändå ha nio liv, för de har en förmåga att återuppstå i nya former. Nu är det mogna företag, i det här fallet bemanningsföretag och rekryteringskonsulter, som vinner på att använda internet som en ny kanal.
Omstruktureringen av en omogen bransch är alltså i full gång. Jobline, som i somras gick ihop med Wideyes, har nyligen köpts upp av Monsters.com, en av få aktörer som faktiskt går bra och som backas av en stor rekryteringskonsult, TMP.
Paradexempel
– Färre och större, men mer kompletta leverantörer. Det är vad som finns kvar, säger Anders Fritz-Carlsen, Nordenchef för Stepstone, en av de mer uthålliga nätrekryterarna, som lever vidare med uthålliga finansiärer i ryggen även sedan bolaget avnoterats från Londonbörsen.
Rekryteringskonsulter på nätet har med rätta fått tjäna som paradexempel för teknikens möjligheter och begränsningar.
Just den här sortens internetbolag hade varken problem med att få igång en på ytan fungerande verksamhet eller att ragga finansiärer.
Men snart tog pengarna tog slut, suget efter arbetskraft i IT-sektorn försvann och varken användare eller kunder – varav många bara var ute för att testa den nya tidens möjligheter – imponerades av träffsäkerheten i rekryteringsprocessen.
Men i takt med att sökmotorerna har blivit mer förfinade, har nätrekrytering visat sig vara ett billigt och effektivt sätt att göra ett urval av arbetssökande. Varken arbetsgivare eller människor som vill byta jobb, upplever det längre som skumt att få kontakt via nätet.
– Internetmognaden i Norden är hög och många väljer via nätet i första hand och i andra hand att använda sig av print – tvärtemot hur det såg ut tidigare, säger Anders Fritz-Carlsen.
Samarbeten
Många nätrekryterare utvecklas till att erbjuda sedvanliga rekryteringstjänster utanför cybervärlden medan andra söker samarbeten.
– Vår roll är inte göra ett traditionellt urval. Vi kan samarbeta med andra partners, men i så fall ska det ge högre nytta för kunder eller användare, säger Anders Fritz-Carlsen.
Som exempel nämner han samarbetet med den danska outsourcing-konsulten As/3. Ett företag kan exempelvis behöva säga upp 50 personer med en viss kompetens, medan de fortfarande behöver rekrytera några medarbetare med ny och annorlunda profil. Sedan hittar outsourcing-konsulten alternativ sysselsättning åt de uppsagda, medan den nya rekryteringen sköts av Stepstone.
Bidrog till utveckling
Även om nätrekryterarna vid första anblicken använder sig av en enkel affärsidé, har de onekligen bidragit till att utveckla rekryteringsarbetet – även om pionjärerna går i putten har många människor fått upp ögonen för ett nytt sätt att söka jobb.
Bemanningsföretagen tror i framtiden på databaser som genomgått en kvalitetskontroll med validering och certifiering. Svenska Adecco lanserar sin databas inom två veckor.
Granskar CV
– Alla som finns med i vår bas har genomgått intervjuer och en sedvanlig rekryteringsprocedur. Alla CV:n som läggs ut har också granskats av mänskliga ögon, säger Mattias Hermansson, Adecco, som anser att det är ett sätt att höja förtroendet för basens kvalitet även om antalet CV blir mindre än i andra baser.
Nätrekrytering är ett viktigt komplement till traditionell rekrytering, även om det personliga mötet alltid kommer att fälla det slutliga avgörandet. Det är viktigt att nya verktyg utvecklas och förfinas – alla medel som gör den trögrörliga svenska arbetsmarknaden mer flexibel bör tillåtas och uppmuntras.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.