Nätrekryterare förlorade 1,5 miljarder kronor

Alla stora nätrekryterare går med förlust. Tre av de största aktörerna i Sverige, börsnoterade Jobline, Neuer Markt-noterade Jobpilot och Oslonoterade Stepstone förlorade tillsammans mer än 1,5 miljarder förra året. Samtidigt slaktas bolagen på börserna.

Norska Stepstone, där Chase Manhattan Bank och Orkla finns bland de största ägarna, tappade en miljard kronor på en försäljning på 480 miljoner kronor. Orsaken till förlusten är att bolaget har öppnat kontor i 13 länder på 1,5 år.

”Vi har gjort ett par uppköp i Tyskland, men det är främst egna uppstarter, nu är vi bransch- och geografiskt täckande. Storleken är väldigt betydelsefull för att man skall klara av utvecklingskostnaderna. Vi har lagt ned mycket pengar på att bygga upp vårt varumärke, syns man inte får man ingen trafik”, säger Anders Carlson, VD för svenska Stepstone.

Marknaden har belönat bolaget med en kurssänkning från 50 norska kronor i mars förra året till tio i dagsläget.

Även svenska Jobline, som kom med rapport i förra veckan, dras med en besvärande kostnadsmassa. Kostnaderna är nära tre gånger högre än intäkterna. Samtidigt är aktiekursen helt körd i botten, den ligger på 17 kronor, att jämföra med noteringskursen i höstas som var 70 kronor. Idag motsvarar aktiekursen nivån på likvida medel.

Aktien i tyska Jobpilot, som har en stark svensk närvaro, har fallit något mindre dramatiskt, från 23 mark i mars förra året till 14 mark idag.

Det är svårt att säga hur många nätrekryteringsföretag som finns på den svenska marknaden idag, men det finns ett tiotal större spelare, och de flesta har även en Europastrategi.

”Potentialen i Europa bedöms som bättre än den amerikanska nu, därför kommer många stora amerikanska aktörer till Europa, exempelvis Monster.com, som är störst i världen”, säger Paul Kastensson VD för Jobpilot Sverige.

Nätrekryterarna har nu en hård press på sig att visa vinst. Därför har såväl Jobpilot som Jobline utlovat positivt kassaflöde inom ungefär ett år. Även om de har pengar, Stepstone har en kassa på ca 900 miljoner kronor i dagsläget, är de pressade att göra något åt utvecklingen. Förra året var det expansion som gällde, nu är det konsolidering. Dels i form av intern kontroll, dels i form av samgåenden för att få volym och överleva.

”Vi kommer att se stora förändringar i branschen i år, i form av utslagning, fusioner och strategibyten. Det finns bara plats för tre stora varumärken i Europa, jag tror att vi, Stepstone och Monster.com blir de tre överlevarna bland breda karriärportaler. Sedan kommer det att finnas plats även för mindre aktörer som specialiserar sig mot en lokal marknad eller nisch”, säger Paul Kastensson på Jobpilot.

”Jag tror att allt fler måste nischa sig, som vi. Jag tror också at vi kommer att se nya konstellationer i värdekedjan, som att Jobline och Plenia börjat sälja mjukvarulösningar för rekrytering och personaladministration”, säger Ann Peyron-Östlund, VD för Jobfinder, som specialiserat sig på rekrytering av ingenjörer och ekonomer.

Wideyes, vars huvudägare är mediabolaget SBS, Emerging Technologies och bröderna Viks amerikanska IT-bolag Excelera.com, satsar dels på en publik sajt, dels på att sälja mjukvarulösningar.

”Det kommer att bli en stark prisspress framöver och det vi ser är att gränssnittet till rekryteringsportalerna öppnas mot stora jobbdatabaser, som AMS och Manpower. Det innebär att det blir ett hårt tryck mot de aktörer som främst livnär sig på att sälja platsannonser på nätet eftersom värdet på annonserna då pressas. Man kan fortfarande ta betalt för transaktionen, det vill säga att förmedla en kontakt eller slutföra rekrytering. Men så småningom kommer priset att pressas även här, då kommer allt fler att ägna sig åt att sälja konsultativa tjänster”, säger David Björk, verksamhetschef för Wideyes. Ett bolag som kommer att drabbas mycket hårt av prispress på annonser är Stepstone, som idag inte ägnar sig åt tjänster eller mjukvaruutveckling utan enbart är en mötesplats på nätet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Euro Accident