Nätjätten vill leda klimatkampen

Uppmanar andra företag att sikta åt samma håll för att leva upp till Parisavtalet.

Amazon ska bli klimatneutralt till år 2040, och nyttja enbart grön energi redan 2030. Bland åtgärderna finns en jätteorder på eldrivna leveransbilar.

Planen beskrivs som ett epokskifte i USA.

– Vi vet att vi kan göra det och vi vet att vi måste göra det, säger näthandelsjättens vd Jeff Bezos på en presskonferens i Washington.

Utspelet kommer inför den internationella klimatvecka som inleds med bland annat skolstrejker, ledda av den svenska aktivisten Greta Thunberg, över hela världen på fredagen.

Bezos uppmanar samtidigt andra företag att sikta åt samma håll, för att gemensamt kunna leva upp till Parisavtalet _ den globala klimatöverenskommelse som president Donald Trump dömt ut som orättvis, och sagt att USA inte ska följa.

Enligt klimatmålet ska utsläppen av växthusgaser minska med 40 procent (jämfört med 1990 års nivåer) till år 2030 och 80-95 procent till år 2050.

Jättelik beställning
Bezos mål är alltså att uppfylla Parisavtalet minst tio år tidigare.

Bland åtgärderna han presenterar finns avgasfria leveransbilar. Amazon beställer 100 000 sådana från elbilsuppstickaren Rivian.

Beställningen är jättelik, och kan jämföras med att Amazon enligt nyhetsbyrån Reuters i dag bara har 30 000 egna bilar som levererar varor i USA. Rivian, som Amazon tidigare i likhet med exempelvis Ford har investerat i, ska ha bilarna klara för trafik från 2021 och framåt.

Affären är en näsknäpp till traditionella biltillverkare, som anklagas för att vara sena på elbilståget. En parallell är Deutsche Posts projekt Street Scooter _ en elbilstillverkare som tyska postverket självt startade när bilbjässarna inte kunde få fram de avgasfria fordon som efterfrågades.

– Om ett företag som Amazon, som varje år levererar 10 miljarder varor, kan nå Parisavtalets klimatmål tio år tidigare än beräknat, då kan alla företag göra detsamma, säger Bezos.

Kritik från anställda
Tidigare har flera av Amazons egna anställda riktat kritik mot arbetsgivaren när det kommer till företagets klimatarbete. Många av dem har gått ut med att de kommer att delta i fredagens klimatdemonstrationer.

Gary Cook från Greenpeace i USA säger att han är positiv till Bezos utspel, men efterfrågar mer detaljer.

– Amazon är känt för sin snabbhet, men om Jeff Bezos vill vara en ledare för klimatkampen, då behöver han berätta exakt vad det är han ska göra för att så snabbt som möjligt få bort fossila bränslen från företaget, säger Cook enligt nyhetsbyrån AFP.

Sue Reid vid hållbarhetsorganisationen Ceres beskriver detta som det första sådana åtagandet från något av USA:s riktigt stora företag, och jublar över Bezos plan.

– Det som Amazon har offentliggjort i dag är epokgörande, säger hon enligt nyhetsbyrån Reuters.

– Det kommer att spridas som ringar på vattnet, Amazon är så ihopkopplat med hela ekonomin.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Stock Market