Nätets härmapor

På internet är det lättare än någonsin att kopiera affärsidéer.Det gör att det är svårt att skaffa sig beståendekonkurrensfördelar.

Kreativiteten flödar på internet. Nya företag och affärsidéerdyker upp som svampar ur jorden och utmanar den gamla ordningen.Men livet är inte alltid lätt för dessa nya företag. Problemetmed internet är att allt är så förtvivlat lätt att kopiera.Smarta affärsidéer riskerar därför att inte förbli unikasärskilt länge. Industrispionage och oblyg kopiering har naturligtvisalltid förekommit. Efter andra världskriget åkte japanerna jorden runtmed sina Nikon-kameror i högsta hugg, snappade upp nya idéer ochåkte hem för att bygga det japanska undret med lånade idéer.Nu behöver ingen åka jorden runt, utan vem som helst kan ägnasig åt spionage framför datorskärmen. Det är bara att surfa runtoch leta efter intressanta affärsidéer som kanske fungerar likabra i Sverige, Italien, Malaysia som i USA.Portalföretagen illustrerar på ett bra sätt hur företagenbevakar och kopierar varandra. Likriktningen bland dessa företagär nämligen slående. Yahoo, Altavista och America Online har iprincip samma uppbyggnad och samma funktionalitet. Så fort ettav företagen skapat en nyordning har det genast kopierats avkollegerna. Exempelvis blev det huggsexa efter sökmotorer under en tidoch nu har alla portaler som är att räkna med en kraftfull sökmotor.Efter Ebays framgångar med auktioner på internet skaffade sigAmazon, Yahoo med flera, snabbt samma typ av tjänst.

Svenska kopior

Svenska företag har inte varit sena att utnyttja denna egenskaphos internet. Flera svenska företag är mer eller mindre renakopior av amerikanska affärsidéer. Bokhandelsföretaget Bokus ärexempelvis en direkt motsvarighet till Amazon. AuktionsföretagetBidlet är en svensk variant av amerikanska Ebay.Internetmäklaren Avanza har samma affärsidé som amerikanskamäklarjättarna Charles Schwab och E-trade. Listan över kopieradeaffärsidéer kan göras betydligt längre.Men svenskarna har också fått smaka på sin egen beska medicin.Ett exempel är shoppingtjänsten Letsbuyit, som har lanserats iSverige med viss framgång. Affärsidén är att samla ihopkonsumenterna under ett tak och få bra priser på produkter ikraft av sin samlade köpkraft.

Den nya verkligheten

Bolaget är i full fart med att etablera sig i Europa. Enligt VDHåkan Ramsin har bolaget fått minst en kopia i varje land därbolaget etablerat sig. Totalt har Letsbuyit därmed ett tiotalkopior runt om i Europa och USA, enligt Ramsin. Bland dessa kannämnas svenska kollegan Webuy samt de amerikanska företagenAccompany och Mercata. Det här innebär en helt ny verklighet för företagsom har internet som försäljningskanal. Framförallt gäller det att smidamedan järnet är varmt. Om svenska internetföretag ska kunna dra fördel avSveriges välutvecklade internetmarknad gäller det att snabba på medexpansionen innan någon stjäl idéerna på andra marknader.

Högt tempo

Letsbuyit hade exempelvis inte tid att vänta på att verksamheteni Sverige skulle börja fungera. Bolaget var tvunget att börjaEuropalanseringen på en gång för att inte tappa marknaden tillkopiorna. Bolaget håller därför ett högt tempo och kommer attlansera tjänsten i Beneluxländerna samt Österrike och Schweizföre årsskiftet. Därefter följer, enligt planerna, lansering iSydeuropa i januari och februari.Så medan Letsbuyit, Bidlet, Dressmart och andra fåruppmärksamhet på hemmaplan startas kanske samma koncept på andraställen i Europa, vilket betyder att när svenskarnas idéer välhar nått till dessa andra länder kan de olika nischerna redanvara inmutade av någon annan.Eftersom koncept och funktioner är så lätta att kopiera blir detockså viktigare med konkurrentbevakning och att hela tiden testanya idéer och metoder för att hålla kunderna glada.

Patentproblemet

Vad som däremot skyddar mot konkurrenter och kopiering är denfördel som de tidiga aktörerna har byggt upp i form avstordriftsfördelar när det gäller varumärken, trovärdighet och ien stor kundbas. Dessa egenskaper är betydligt svårare attkopiera än själva affärsidén.Det ihärdiga efterapandet på internet har lett till att alltfler företag söker patent på sina affärsidéer, framförallt iUSA. Där hävdar exempelvis internetföretaget Accompany attbolaget har ensamrätt inte bara till namnet utan också till dentekniska lösningen och själva affärskonceptet.Till saken hör att det är i princip exakt samma koncept somLetsbuyit har.

Oprövat i domstol

Enligt Letsbuyits jurister är inte patentet hållbart, men denhär typen av frågor kommer sannolikt att vara ett hett områdeinom upphovsrättslagstiftningen de närmaste åren. Frågan är hurdomstolarna ställer sig till den här typen av patent om, ochnär, frågan ställs på sin spets.Men den enda rimliga slutsatsen är att det inte kan gå att tapatent på denna typ av affärsidéer. Gränsdragningsproblemen blirhelt omöjliga. Ska företag exempelvis kunna ta patent påsnabbköp eller korvkiosk som affärskoncept?Patenträtt på affärsidéer på internet skulle dessutom varaödesdigert för konkurrensen. Internet gynnar nämligen tidigaaktörer i tillräckigt stor utsträckning redan som det är. Imånga branscher riskerar internet att leda till kraftigastordriftsfördelar, vilket gynnar föregångare och ger ett stortmått av konkurrensskydd.

Kort tidslucka

Istället får företagen sannolikt acceptera den nya ordningen ochanpassa sig därefter. Företagen får vänja sig vid att eventuellakonkurrensfördelar kan bli kortvariga. Att experimentera ochtesta nya affärsidéer hela tiden blir en del av vardagen.Vinnarna blir de som är tillräckligt flexibla och öppna förförändringar för att ständigt kunna erbjuda nytta för kunderna,i vilken form det än må vara.

BILDTEXT: En av de vanligaste affärsidéerna på internet är att göra somkonkurrenterna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase