H&M
”Nästa års börsstjärna”
H&M och Volvo är fondens största innehav. Hur motiverar du dessa bolag i en hållbarhetsfond?
– Volvo är ett av våra topprankade bolag vad gäller hållbarhetsarbete. De är väldigt duktiga på att hantera processer, men också på att driva teknikutvecklingen framåt i sin sektor, som i mångt och mycket är resursintensiv. H&M verkar också i en sektor som är under mycket debatt, där kärnfrågan är hur man ska se på fast fashion. Vissa investerare tycker inte att man ska investera alls i området, men samtidigt är det ju svårt att driva förändring om man inte tar debatten med bolagen. Vi tycker att H&M i denna utmanande och resurskrävande sektor gör flera bra saker, även om bolaget inte har högsta betyg i vår hållbarhetsrankning.
Oaktat H&M:s hållbarhetsprofil: Varför har ni valt att investera i bolaget?
– När det nya teamet sattes på plats 2013 gjorde vi en analys på H&M och valde att inte investera i aktien. Men under 2017–2018 uppdaterade vi vår analys och såg att bolaget hade stått inför många utmaningar, men att bolaget hade fått sjukdomsinsikt, och bland annat dragit ner butiksexpansionstakten. Alla var ju i stort sett unisont negativa till H&M vid den här tiden, men vi såg två saker som bolaget hade börjat få ordning på: tillväxten och lagerhanteringen. Så vi gjorde en omfattande analys av online, butiksexpansion, it-struktur och logistik. Vi kom fram till att det inte var så mycket som behövde gå rätt för att det skulle finnas en väldigt stor potential, vilket visade sig vara fallet.
Ni har också fordonsunderleverantören Veoneer i fonden. Aktien är ned drygt 50 procent det senaste året. Hur resonerar ni där?
– Jag tror Veoneer är ett klassiskt fall där investeraren slits mellan kortsiktigt brus och långsiktig potential. Veoneer levererar kameror inom aktiv säkerhet och är ett bolag som har tagit runt 20 procent av alla order i marknaden för aktiva kamera- och radarsystem under de senaste tre åren. Normal ledtid från order till leverans är tre år, vilket innebär att det är först nu de ska börja leverera ut orderboken. De har hamnat lite i ett vakuum där de gamla produkterna fasas ut, samtidigt som nya produkter ska komma in. Detta i kombination med en svagare bilproduktion har pressat aktien från 500 kronor ned till strax under 130 kronor.
Ni har även teleoperatören Millicom, med stor exponering mot Latinamerika, i fonden. Varför har ni köpt in den aktien?
– Det är ett superintressant bolag som har exponering mot länder som förväntas ha en stabil BNP-tillväxt, samtidigt som antalet hushåll med högre inkomster växer. Grejen med Millicom är att de har fantastiska marknadspositioner och är inte exponerade mot de mest volatila länderna som Brasilien och Argentina i Latinamerika. Bolaget har position ett eller två på alla sina marknader: inom mobiltelefoni, bredband och betal-tv. Det är bara i Colombia de har position tre på mobilmarknaden. Marknaderna i sig är väldigt konsoliderade, vilket gör att aktörerna får betydligt bättre pricing power.
Vad kan trigga kursen i närtid?
– Det senaste året har Millicom koncentrerat sig på att expandera sin affär av bredband och kabel-tv i Latinamerika. De har alltså skiftat fokus från prepaid mobile till post-paid cable, vilket ger en helt annan stabilitet i affären. Churnen, alltså bortfallet av kunder, blir mycket lägre och man får stabilare kassaflöden. Dessutom har Millicom en fantastiskt attraktiv värdering, som pressats till stor del på grund av ett överutbud av aktier. Kinneviks annonserade distribution av sina aktier, där de ska dela ut 38 procent av bolaget i slutet av året, har skapat turbulens och det är det som har pressat aktien. Den underliggande affären är dock fortsatt stark, och Millicom kommer gå in i det nya året med positivt operationellt uppsving och stor potential för fin vinstutveckling i kombination med starka kassaflöden. Millicom kommer nog vara en av de starkast lysande stjärnorna under börsåret 2020.
FAKTA
John Hernander
Förvaltar: Nordea Swedish Stars.
Förvaltat kapital: 12 miljarder kronor.
Utveckling i år: +28,7%.
Utveckling de tre senaste åren: +42,4%.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.