Näring för e-handeln

Boo.coms magplask har satt e-handeln i fokus. Lyckosam e-handel hanterar hellre livets nödtorft än lyxprodukter.

Mjölk, korv och chips via internet. Det är varken särskilt hippt, glamoröst eller revolutionerande och dessa e-butiker har oftast inga globala ambitioner. Ändå domineras konsumentvaruhandeln på internet av ting som mat, böcker, musik och blommor. Ofta sker det genom lokala eller regionala butiker. Så medan många e-handelssajter som siktat in sig på högprissegment (smink, märkeskläder mm) kämpar med att få några betalande kunder över huvud taget håller en av Sveriges största dagligvaruhandlare på nätet, Netxtra, på att växa ur kläderna.

Ny butik

“Den femte juni flyttar vi internetbutiken till Kungens kurva (i södra Stockholm). Där bygger vi om butiken utifrån internetverksamhetens krav. Förut var det snarare tvärtom, internethandeln fick rätta sig efter butikens begränsningar. Vi räknar med att kunna öka effektiviteten rätt rejält,” säger Thomas Nyman, VD för Prisxtras internetbutik Netxtra.

Med rötterna inom åkeribranschen har Nyman själv mycket litet gemensamt med e-handelns mer massmedialt uppmärksammade förgrundsfigurer. Själv får han ändå sägas vara något av en veteran inom branschen. Han var med och startade Netxtra för fyra år sedan.

Lågpriskedja

Prisxtra är en privatägd, utpräglad lågpriskedja i Stockholmsregionen och var, näst efter NK, först ut med dagligvaruhandel via internet i Sverige. Totalt väntas omsättningen för Prisxtra i år bli 700 till 1.000 miljoner kronor. En snabbt växande andel kommer från internetbutiken.

“I år kommer vi sälja för mellan 70 och 80 miljoner kronor och väntar oss en ökning med runt hundra procent nästa år. Vi har över 20.000 kunder idag och får mellan 40 och 70 nya kunder varje dag. Dessutom går vi med vinst och har gjort så det senaste året. Inom fyra till fem år tror vi att runt

15 procent kommer att handla via nätet i Stockholm. Det innebär runt 300.000 kunder och av dessa har vi ambitionen att ta 100.000. En del talar om att varannan Stockholmare ska handla via nätet om ett år men det tror vi inte alls på”, säger Thomas Nyman.

Vad tror du det är som gör att ni går så bra medan annan e-handel har det mycket tuffare, Boo.com är ju ett talande exempel?

“Dels har vi ju Prisxtra bakom oss och i och med att vi inte har något stängt plocklager utan plockar i butiken kan kunderna komma hit och se på varorna, och det är viktigt. Kommer de hit en gång innan de börjar handla från oss via nätet kan de se vad de får. Det som ligger ute i diskarna är precis vad de får hem.”

Ni har en av de högsta avgifterna för plockning och hemkörning, ändå går det bra?

“De som handlar på nätet gör det för att spara tid. Inte för att det är billigt. De 150 kronor vi tar är vad det kostar, vi subventionerar ingenting utan tjänar pengar på varje order.”

Vart går ni nu? Är det aktuellt med expansion även utanför Stockholm?

“Det finns inga planer på att expandera utanför Stockholm just nu, men att det kommer är nog rätt säkert. Snart kommer vi med en säker betalningsrutin via internet så att man slipper betala vid leveransen. Vi har idag en fungerande handel och det finns inget som hindrar oss från att lägga på fler produkter än just dagligvaror. Vi har börjat så smått med blommor. Våra kunder handlar mat via nätet och därmed säkert också till exempel skivor. Vi kan erbjuda produkter som skivor, böcker och video till nästan ingen extra kostnad för kunden. Den är ju redan betald. Idag är det ju rätt dyrt att få sina skivor hemskickade. För oss räcker det att stoppa ned dem i matkassen.”

Netxtra är långt ifrån den enda aktören på marknaden. En av de mest aggressiva konkurrenterna är Spar som enligt branschbedömare har gått om Netxtra i försäljning. Spar dras med förluster på grund av sin subventionering av plockning och utkörning. Jättarna Ica och KF har relativt liten andel internethandel.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase