Systembolaget
”När försäljningen går ner är styrelsen nöjd”
Svensken i gemen dricker mindre starksprit – “brännvinsfloden har sinat i Sverige”, som Systembolagets vd Magdalena Gerger formulerar det. Lägg därtill att reseinförseln, speciellt av vin, har sjunkit och att mer av det vi dricker är köpt på Systembolaget. Trots att försäljningen som helhet minskade 2014 så ökade Systembolagets andel av totalkonsumtionen till 61,5 procent jämfört med 59,6 procent 2013.
Vad säger styrelsen om att den totala försäljningen på Systembolaget sjunker?
– Är det så att mer skulle komma till konsumenterna genom smuggling så reagerar styrelsen självklart, precis som jag gör. Är det som i dag, att totalkonsumtionen går ner liksom vår försäljning volymmässigt, då är styrelsen nöjd och glad.
Du är en av få vd:ar som anses ha gjort ett gott jobb om försäljningsvolymen sjunker.
– Ja, det är det som är spännande med mitt uppdrag. Jag följer våra försäljningssiffror väldigt nära och om du tittar på hur jag driver mitt chefskap så är det väldigt affärsmässigt.
Detta är en kortversion av “Monopolisten”. Artikeln i sin helhet publiceras i senaste numret av Affärsvärlden. Prenumeranter kan också logga in och läsa hela texten här.
Av: Sofia Stridsman
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.