När allt går i lås
Carolina Dybeck Happe är framåtlutad, både bildligen och bokstavligen. Det är tydligt från första stund. Hon vidrör knappt stolens ryggstöd under intervjun utan sitter med armarna på bordet framför. Hon verkar engagerad. Orden kommer snabbt, exakt och i rätt ordning ur munnen, men inte nödvändigtvis så många. Och hon gestikulerar när hon pratar.
Klichébilden av en finanschef är förmodligen en siffermänniska med begränsat socialt register. Så verkar dock inte vara fallet hos Assa Abloys ekonomi- och finansdirektör, CFO, sedan 2012. Hon viker inte ner blicken och verkar inte besvärad av att det finns två främlingar – fotografen och reportern – samt en kollega i konferensrummet på Assa Abloys nästan plågsamt spartanska och charmlösa huvudkontor i World Trade Center i Stockholm.
– Som CFO i ett stort bolag är man dels chef för många människor, dels måste man kunna samarbeta med ännu fler, så det är klart att man har bruk för sociala talanger. Samtidigt är det så att för den som har svårt för siffror och inte gillar balansräkningar så är CFO-jobbet inget bra val.
Gillar du balansräkningar?
– Ja.
Mer än resultaträkningar?
– De är kommunicerande kärl, så man måste ha koll på båda.
Samtidigt är det inte själva siffrorna, uppföljningarna och redovisningen – de klassiska CFO-sysslorna – som upptar största delen av Carolina Dybeck Happes arbetstid. Hon beskriver Assa Abloy som en extremt decentraliserad organisation där nästan allt arbete sker ute i divisionerna och de många dotterbolagen världen över. Drygt hälften av tiden tillbringar Dybeck Happe på resa, ofta tillsammans med vd Johan Molin. På plats går man igenom hela affären med den lokala ledningen och diskuterar sådant som är specifikt för den lokala marknaden, produkter, innovation, utveckling och liknande.
På frågan vad som kännetecknar en bra CFO svarar hon att det är en kombination av affärsmässighet, alltså intresse för affären, och att vara duktig på de finanstekniska aspekterna av jobbet. Just i Assa Abloy väger det förra över.
– Nyligen var vi i Sydkorea och de ligger väldigt långt framme inom digitala dörrlås. Det är standard där, även i hemmen. Så då pratade vi mycket om hur vi kan dra nytta av deras kunskaper inom digitala lås på andra marknader. Eftersom dörrar och lås ser olika ut i olika länder så kan man inte bara ta ett lås från ett land och börja sälja i ett annat. Däremot kan man använda tekniken.
Carolina Dybeck Happe konstaterar att hon själv inte längre har några mekaniska nycklar, vare sig till hemmet, bilen eller kontoret. Allt är ersatt av elektroniska nycklar – eller mobilen.
Trenden från mekaniska lås till elektromekaniska har varit tydlig länge. Nästa steg är digitalisering där låsen integreras i ett system och kommunicerar med andra enheter så att man till exempel kan släppa in en hantverkare med sin mobil utan att vara hemma själv, och sedan låsa och larma när rörmokaren är klar.
– Allt blir ihopkopplat och uppkopplat och den utvecklingen har bara börjat. Därför lägger jag ner väldigt mycket tid på it-utvecklingen, den transformerar hela vår marknad och därigenom också hela bolaget. Vi är väldigt bra på att optimera flödet av produkter genom bolaget och ut till kunderna. Men nu handlar det alltmer om att optimera informationsflöden, där en hel del fortfarande sker manuellt, säger Dybeck Happe.
Hon är ansvarig för ett koncerngemensamt projekt som heter ”seamless flow” som ska automatisera informationsflödena i alla delar av bolaget. Inom ekonomi och finans har man kommit långt, men det är också relativt enkelt. Nu handlar det om att även integrera informationsflödena inom sådant som orderhantering, kundservice, inköp, utveckling.
– Det allra mest spännande sker när man får dessa system att kommunicera.
En utomstående kunde tro att Dybeck Happe lägger mycket tid på att hålla ordning på kostnadseffektiviteten i det erkänt effektiva Assa Abloy. Men så är det inte.
– Där är divisionerna väldigt duktiga. Vi har tryckt ut resultatansvaret väldigt långt med eget resultatansvar fyra fem nivåer ner i organisationen. Visst mäter och utvärderar vi på alla möjliga parametrar och jag kanske kan komma med lite inspiration ibland, men på det hela taget så flyter det på bra.
Den kanske mest utmärkande egenskapen hos Assa Abloy är koncernens höga förvärvstakt. Hittills i år har elva bolag inhandlats och det blir säkert några till innan året är till ända. Takten ligger på över ett nytt bolag i månaden och har gjort så under lång tid, förra året blev det 15. Låsmarknaden är hårt fragmentiserad och trots att Assa Abloy är störst har bolaget inte mer än 10 procents marknadsandel. Det innebär att förvärven lär fortsätta. Detta tar naturligtvis en hel del av Dybeck Happes uppmärksamhet, men kanske inte så mycket som man kunde tro.
Assa Abloy har standardiserat processen för förvärven med ett antal så kallade tollgates, kontrollpunkter, efter vägen.
– Mycket av det arbetet sköts av divisionerna. De kommer med förslag på bolag att förvärva och är sedan ansvariga för att ett nyköpt bolag integreras så att de levererar det som vi har kommit överens om. Det viktigaste med våra tollgates är att man tvingas tänka igenom hur bolaget ska passa in i koncernen och hur vi ska ta hand om det efter förvärvet, säger Dybeck Happe.
– Ett skäl till att vi kan köpa så många bolag är att förvärven är små. Det innebär att det är många olika lokala chefer i organisationen som sedan blir ansvariga för att de nya bolagen levererar.
Större förvärv då? Är det inte dags för en ny fusion av typen Assa och Abloy?
– Jag tror inte tajmingen för det är så bra just nu. Om man tittar på vad både vi och våra konkurrenter kostar på börsen är det svårt att räkna hem affärer till sådana priser.
Noterade låsbolag handlas för närvarande regelmässigt med vinstmultiplar kring 20 eller högre. De onoterade bolag som Assa Abloy köper på löpande band kostar kanske hälften eller mindre, vinstmultipeln är typiskt sett mellan åtta och tio.
Varför blev du Årets CFO 2015?
– Jag hoppas att det är för den transformation som vi har gjort med Assa Abloy från ett lokalt låsbolag till en global marknadsledare inom vår industri. Samtidigt är vi mitt inne i ett spännande teknikskifte och jag tror att folk börjar se att vi ligger väldigt bra till i i övergången från mekaniskt till elektromekaniskt och vidare mot digitalt och uppkopplat. Jag hoppas att jag på något sätt har bidragit till det.
Assa är en väloljad vinstmaskin. Hur mycket beror segern på dig och hur mycket beror den på bolaget?
– Det är svårt att veta. Jag har i alla fall varit med och oljat maskinen under de senaste 13 åren. Men självklart jag ser detta i första hand som en seger för teamet och bolaget.
Efter detta framgångsrika slit kunde det kanske vara dags för lite vila. Men det verkar inte vara Carolina Dybeck Happes stil.
– Vi är störst och vi är också ledande, men vi måste fortsätta att jobba för att ligga i framkant. Annars tar någon annan över vår position, säger hon. Alltjämt framåtlutad.
Carolina Dybeck Happe
Ålder: 43 år.
Utbildning: Civilekonom vid Uppsala universitet.
Karriär: EF i USA, Ryssland och Schweiz, Assa Abloy, befattningar i Tyskland och Storbritannien, CFO Trelleborg-koncernen 2011, CFO Assa Abloy-koncernen 2012.
Bor: Djursholm.
Familj: Make och två sexåriga tvillingar.
Fritid: Skidor, böcker, konst, opera.
Favoritnyckeltal: Vinst per aktie.
Tidigare pristagare
2014: –
2013: Karin Hygrell-Jonsson, Axfood
2012: Ann-Sofie Danielsson, NCC
2011: Hans Ola Meyer, Atlas Copco
2010: Jonas Samuelsson, Electrolux
2009: Ulf Grunander, Getinge
2008: Bo Friberg, Posten
2007: Hans Biörck, Skanska
2006: Claes Magnus Åkesson, JM
2005: Tore Bertilsson, SKF
2004: Lars Granlöf, Gambro
Assa Abloy
Historik: Bildades 1994 genom fusion mellan svenska Assa och finländska Abloy. Har sedan dess förvärvat runt 200 bolag i hela världen och är nu världens största leverantör av lås och säkerhetslösningar. Vart tionde nytt lås i världen i dag kommer från Assa Abloy.
Omsättning 2014: 57 miljarder kronor.
Rörelseresultat 2014: 9,3 miljarder kronor.
Antal anställda: 44 000.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.