Mulberry
Mulberry minskar omsättningen: ”Ska förnya varumärkets relevans”
Omsättningen sjönk 19,5 procent till 56,1 miljoner pund (69,7).
I Storbritannien backade försäljningen i handeln med 14 procent till 31,3 miljoner pund. Asien-Stilla Havet tappade 31 procent av försäljningen. Den internationella försäljningen minskade med 17 procent.
Bruttomarginalen minskade till 67 procent (70).
Resultatet före skatt var -15,7 miljoner pund (-12,8).
“Den makroekonomiska miljön i stort, inklusive det pågående inflationstrycket, fortsätter att innebära osäkerhet och utmaningar”, skriver bolaget under en kommentar om nuläget.
“Vi fortsätter att vidta lämpliga kostnadsåtgärder och hantera lagernivåerna för att säkerställa att de är i linje med intäktsförväntningarna för resten av året och nästa år”, fortsätter den klassiska firman.
Mulberry har ny vd och första fokus ligger på att förbättra den operativa effektiviteten och riktade produkt-, pris- och distributionsstrategier för att förbättra marginalen och kassan.
Handeln för hela räkenskapsåret förväntas vara viktad mot andra halvåret med tanke på den viktiga julhandelsperioden.
“Även om jag bara har varit i rollen som vd i mindre än tre månader, visar resultatet för första halvåret det tydliga behovet av att omprioritera och bygga upp verksamheten på nytt. Mulberry är ett ikoniskt varumärke. Det utmärker sig genom sitt rika arv och hantverksskicklighet – egenskaper som våra kunder känner igen och värdesätter högt. I kombination med vår unika position på marknaden, där vi erbjuder ansvarsfulla lyxprodukter av oöverträffad kvalitet och livslängd, tillverkade i våra fabriker i Somerset, är Mulberry verkligen unikt. Vi arbetar nu med initiativ för att förnya varumärkets relevans, inledningsvis för brittiska konsumenter och sedan för vår internationella publik”, uppger vd Andrea Baldo.
Som svar på de rådande marknadsförhållandena har Mulberry fattat beslut om att effektivisera verksamheten, vilket Finwire rapporterat om tidigare.
“Det råder ingen tvekan om att vår bransch står inför en period av betydande osäkerhet, driven av en utmanande och volatil makroekonomisk miljö som påverkar konsumenternas förtroende på flera marknader, särskilt i vårt hemland. Men med teamens arbete med kostnadsbesparingar, en stärkt balansräkning, en förnyad varumärkesinriktning och en uppdaterad affärsstrategi – som jag kommer att berätta mer om i sinom tid – är jag övertygad om att vi gör rätt saker för att återföra Mulberry till lönsamhet”, fortsätter hon.
Mulberry, MGBP | H1-2024/2025 | H1-2023/2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 56,1 | 69,7 | -19,5% |
Resultat före skatt | -15,7 | -12,8 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.