MTV s nye VD vill göra mer än bara topplistor
När Staffan Rosell i maj tar över en av den svenska musikindustrins mäktigaste stolar, som VD för MTV Nordic, är det med noll erfarenhet av musik- och skivbolagsbranschen i bagaget. Istället är det som VD för e-handelssajten Mama On The Net, med tidsbesparing för småbarnsföräldrar som affärsidé, som han tillbringat sitt senaste arbetsår. Bolaget, som backades upp av Hierta Ventures och Sky Ventures, föll offer för e-handelskrisen och tvingades så sent som i november tvingades halvera antalet anställda. Någon lönsamhet hann aldrig uppnås innan sajten nyligen övertogs av Netextra (som levererar mat och dagligvaror från lågprisaffären Prisextra över nätet).
Vad blev din viktigaste lärdom från ett turbulent år i internetbranschen? ”Att inte låta sig dras med i den riktning alla andra springer i. Förhoppningsvis har jag lärt mig att stanna upp och fundera lite över vad som är nästa logiska steg istället för att bara rusa på för att hålla jämna steg med alla andra.”
Du har inte arbetat inom musikindustrin tidigare, vilken är din främsta merit på området? ”Jag har alltid varit intresserad av musik privat, och jag har spelat lite gitarr till husbehov. Största bravaden i den vägen är att jag varit förband till Docenterna en gång i mitten av 1980-talet, i ett tillfälligt hopsatt band som gick under namnet Kirurgerna.”
Tror du inte att du kommer att få trovärdighetsproblem gentemot musikbranschen eftersom du brister i erfarenhet i ämnet? ”Nej, det finns en stor organisation på MTV som har både djup och bred kunskap inom alla områden vi arbetar med.”
Vad finns det för brister på MTV idag som du ska rätta till? ”Det känns för tidigt att uttala sig om, jag ska sätta mig in i bolaget först och främst. Men generellt sett tycker jag att MTV har valt rätt väg i det nya medielandskapet; satsat på fler program, breddat sina kanaler, tagit in musik för många olika smakriktningar. Det som känns spännande är hur man nu kan kombinera det med den tekniska utvecklingen. Att integrerar TV-kanalen med interaktiva kanaler, digital-TV, bredbandsutvecklingen, mobilt internet – det var vad som fick mig att tacka ja till jobbet.”
Det är en rätt förekommande åsikt att MTV har tappat både sin trendkänsla och impact de senaste åren, vad ska du göra år det? ”Jag håller inte med om det, när MTV drog igång var det lätt att framstå som nydanande – det räckte i princip med att man sände musik dygnet runt för att bli betraktad som aggressiv och trendig. Men visst, vi skulle behöva visa upp ännu tydligare att MTV är mer än bara topplistor. I tablåerna ryms betydligt smalare program inom flera genrer, som tilltalar riktigt kräsna ’musikkonsumenter’, och det är viktigt att kommunicera allt det som MTV står för.”
Vilken är den bästa rullande musikvideon just nu? ”Den är inte helt ny, men den rullar fortfarande; ”Ray of light” med Madonna, signerad Jonas Åkerlund.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.