MTGs Hans-Holger Albrecht: ”Vi har sparat miljarder”
Tysken Hans-Holger Albrecht efterträder i dagarna Pelle Törnberg som VD för MTG. Han är 37 år och har arbetat inom koncernen sedan 1996, senast som chef för affärsområdet Broadcasting. Tidigare var han på tyska T-bolaget RTL-group där han bland annat drog igång digital-TV.
Är inte radio-området en stor besvikelse, det verkar aldrig lyfta riktigt, ska ni fortsätta inom det här området eller sälja av det? ”Vi skall absolut ha kvar det. Affärsområdet Radio går med vinst och P4, där vi är delägare, är en succé. Men den svenska marknaden för kommersiell radio är mycket konkurrensutsatt. Den är starkt fragmenterad och det är svårt att tjäna pengar här om man jämför med hur det ser ut i många andra länder. Det måste bli en konsolidering framöver, då tror vi att det här kan bli en mycket bra affär.”
Vad har ni för strategi inom affärsområde Publishing? ”Publishing är en del av vår innehållsstrategi. Finanstidningen är vår kronjuvel inom Publishing och här genereras ett produktionsflöde som vi kan utnyttja i exempelvis TV8. Inom ett par månader lanseras också Finanstidningens nya web-site som kommer att vara mer utvecklad än den nuvarande.”
Den senaste tiden har ni funnits med i diskussioner om såväl Berlingske Tidene som Arbetet, det finns spekulationer om att ni skulle köpa Svenska Dagbladet, passar sådana här morgontidningar in i ert koncept? ”Ja, det gör de eftersom de producerar innehåll och hela poängen med vår verksamhet är att använda och distribuera innehåll på så många olika sätt som möjligt. Det är många som ifrågasätter Publishing och säger att det inte hör till kärnverksamheten. Men hade vi resonerat så snävt från början hade koncernen inte sett ut som den gör idag, vi har en entreprenörmässig attityd som innebär att vi prövar oss fram och då kan vi uppfattas som alltför diversifierade ibland.”
När köper ni SvD? ”Vi kommenterar inte sådana spekulationer men generellt är det så att om det uppenbarar sig en bra affärsmöjlighet så tittar vi närmare på den. Vi är opportunister i affärslivet.”
Hur ska ni tjäna pengar på portalen Everyday? ”Hade vi velat göra snabba pengar på Everyday hade vi börsnoterat bolaget separat ganska omgående, men det här är en långsiktig investering. Everyday finns i elva länder och har en miljon besökare per dag. Vi ska i första hand tjäna pengar genom annonser och transaktionsavgifter, men det kan ta lite tid. Potentialen ligger i att vi kombinerar vårt innehåll inom MTG med portalen. Det har vi exempelvis gjort med Strix TV-produktion ”Baren” som man kan se dygnet runt på internet. I framtiden kan man också tänka sig att det finns ett gratis grundutbud på internet men att man tar extra betalt för vissa program som Baren, eller exklusiva intervjuer med sportstjärnor i Viasats sportkanal.”
Ni kom igång senare än många andra kommersiella TV-aktörer med digital-TV, hur har det påverkat er? ”Vi är glada att vi har väntat, vi har sparat ett par miljarder på det. De som kom igång för ett par tre år sedan, som filmkanalen Premiere, har fortfarande inte fått ordning på sin interaktiva funktion. De har lagt ut pengar på annonsering och bättre innehåll för att locka tittarna, publiken var ju inte motiverad att byta från analoga till digitala sändningar och behövde övertalas. Dessutom har de varit tvungna att ligga med dubbla kostnader för överföring, dels via digitalnätet, dels via analoga nätet. Vi har väntat för att kunna undvika en del misstag och sedan välja den bästa tekniken.”
Ert kabelbolag Viasat har samtidigt blivit av med rättigheterna att sända Eurosport, Discovery Channel och CNN, enligt uppgift därför att dessa tidigare i år slutade att sända analogt och ni därför förlorade rättigheterna till konkurrenten Canal Plus? ”Det stämmer inte. De sänder fortfarande analogt och vi var eniga om att inte förlänga kontraktet, av ett antal orsaker. För vår del är exempelvis Eurosport orimligt dyrt, ett årsabonnemang, som inte ens är exklusivt, kostade oss runt 45 miljoner.”
Du har talat om att det är innehåll som gäller och att ni ska utveckla det, hur? ”Innehåll är en verksamhet som är beroende av människor, hjärnor, den måste växa organiskt. Man kan inte köpa ett bolag med människor, trivs de inte i vår kultur lämnar de oss. Och vad har vi då köpt? Vi har skapat ett affärsområde för innehåll, Modern Studios, där det svenska produktionsbolaget Strix och ett produktionsbolag i Baltikum ligger. Innehåll är en internationell produkt, exempelvis Robinson har sålts till nio länder. Innehåll är det absolut viktigaste idag. Det är fantastiskt att höra folk tala om Bredbandsbolagets möjligheter. Men de levererar teknik, och det är inte tekniken som människor köper utan innehåll.”
Du har också sagt att den geografiska expansionen är något du kommer att satsa hårt på, var då i första hand? ”Vi fokuserar på marknader där ingen annan vill vara, som det forna Östeuropa. Där får vi bäst avkastning på pengarna. Det beror på omständigheterna om vi köper eller startar upp verksamhet.”
Vilket affärsområde kommer att växa mest de närmaste åren? ”I pengar räknat blir det Broadcasting (inklusive digital-satsningen), det kommer också att vara störst inom överskådlig framtid. Procentuellt kommer Modern studios, Publishing och Radio att växa mest.”
Har ni några planer på att köpa Djurgårdens fotbollslag som det ryktats? ”Den diskussionen återkommer då och då därför att sport är viktigt. Kommer det en trend som innebär att företag äger klubbar kommer vi också att göra det. Jag tror att det är litet tidigt ännu i Sverige. Men på sikt kan fler sporter bli som Formel 1, som kontrolleras av ett par företag. Något som är viktigt är att man kan få kontroll över alla handelsvaror som produceras i klubbens namn. När Sky Channel köpte in sig i Manchester United fick de rättigheterna till all handel, det ger stora pengar.” Du har just avslutat en presentationsrunda i USA, London och Sverige, hur säljer du bolaget till investerarna, i korthet? ”Jag har tre huvudpunkter; det första är att MTG har en fast kostnadsbas, kostnaderna drar inte iväg. Det andra är att vi har en stark underliggande marknad och det tredje att det finns en stark tillväxtpotential i nya geografiska marknader och på det digitala området.”
Är du lika brutal som Pelle Törnberg har rykte om att vara? ”Jag trivs utmärkt här och jag gillar Pelle Törnberg. Det är ingenting konstigt med att vi ställer krav, vi belönar också våra anställda rikligt. Möjligen var Pelle Törnberg tvungen att göra saker och ting lite annorlunda när han städade upp här, det var en annan tid då. Men jag märker att bolaget har rykte om sig att vara tufft, när jag skulle hyra hus här och de hörde att jag jobbade på MTG frågade mäklaren om jag ville ha huskontraktet på tre eller fyra månader!”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.