Morgonens nyheter i korthet
DAGENS INDUSTRI
Ebner varnar Investor. Finansmannen Martin Ebner är tydlig. Om inte Investor offentliggör alla detaljer om samtliga ersättningar till ledningen kommer Investor att ta än mer skada av ABB-skandalen. Ebners språkrör Kurt Schiltknecht vill inte uppge om storägaren Ebner vill ha en styrelseplats i Investor eller inte. “Vi diskuterar inte offentligt om vi skulle vilja sitta i styrelsen eller inte. Det beror på situationen”, säger Kurt Schiltknecht, talesman för Martin Ebners ägarbolag BZ Gruppe.
Anhöriga väntar med krav på SAS. SAS riskerar att krävas på 177 Mkr i skadestånd av de anhöriga till offren i flygolyckan på Linateflygplatsen i Italien. Men de anhöriga avvaktar. “Flygbolagen måste så gott som alltid betala krav på upp till 1,5 Mkr per offer vid en olycka där det egna flygplanet är inblandat. Det är följden av en EG-förordning som ställer flygbolagen ansvariga för passagerarnas säkerhet”, säger Henrik Kjellin, kansliråd på justitiedepartementet.För SAS innebär detta runt 177 Mkr för de 118 passagerare som omkom i kraschen i Milano i höstas. Men hittills har endast ett fåtal anhöriga yrkat på skadestånd från SAS.
Investor fånge i Saab. Försvarsminister Björn von Sydow gör klart att Saab ska förbli svenskt. Huvudägaren BAE Systems får inte ta över hela företaget och Investor måste ligga kvar som stor aktieägare och hjälpa till med motköp vid exportaffärerna. “Vi är mycket nöjda med den ägarfördelning som är i dag”, säger Björn von Sydow.
FINANSTIDNINGEN Chefer får en halv miljard. Det är inte bara i ABB och Astra Zeneca som det förekommer svindlande bonus- och pensionsavtal. Finanstidningen kan i dag avslöja att bonusprogrammet för Securitas ledning är värt drygt en halv miljard kronor.Securitas fick redan 1999 utstå kritik för vidlyftiga ersättningar till vd och koncernledningen. Efter kritiken gjordes bonusavtalen om och kritiken tystnade. Men nu visar det sig att vd Thomas Berglunds långsiktiga bonus är värd 229 miljoner kronor, räknat på dagens kurs för Securitasaktien. Lika mycket får halva koncernledningen i form av Amund Skarholt, Juan Vallejo, Håkan Winberg och Tore K Nilsen dela på. Tillsammans handlar det alltså om bonusar på omkring 460 miljoner kronor.
Kartellhärvan kan växa. Det kan ha funnits olagliga asfaltkarteller i Stockholmsregionen under 90-talet. Det visar en granskning som Finanstidningen genomfört och som nu får Konkurrensverket att fatta nya misstankar. ”Vi har en preskriptionstid på fem år. Men jag utesluter inte att vi tittar längre tillbaks i tiden för att kunna bedöma varaktigheten i asfaltkartellerna, bland annat efter att ha sett detta. Vi misstänker att kartellerna kan ha funnits betydligt längre än fem år”, säger Anders Gerde, som leder Konkurrensverkets utredning av asfaltkartellerna.
SVENSKA DAGBLADET Pensionsvillkor får grönt ljus. Svenska börsbolag har knappast några lik i form av gigantiska pensionsåtaganden i sina garderober liknande dem i ABB. Om det mot förmodan skulle finnas det är det kvardröjande avtal från tiden före 90-talets mitt, säger Lars Milberg, Aktiespararnas chefsjurist, som synat de svenska reglerna. En som inte håller med om den generella kritiken mot de stora pensionsavtalen är Mats Qviberg, VD i investmentbolaget Öresund: ”Varför ska det finnas tak här när det inte finns det för till exempel popartister och idrottsmän?”
DAGENS NYHETER
Metroupplaga förstördes av franska facket. Frankrikes tidningsmarknad är ingen lättsmält munsbit för gratistidningen Metro. Inför måndagens Marseille-lansering förstörde franska mediafacket hela premiärupplagan på 50.000 ex. Även i Paris har facket hotat med strid. I flera månader har myndigheterna med protektionistiska baktankar försökt försvåra lanseringen i Paris och Marseille. Och när premiären nu äntligen skulle bli var det facket som satte käppar i hjulen.
Vid tvåtiden natten till måndagen slog ett “kommando” på 40 personer från det kommunistiska mediafacket CGT-Filpac till mot Metros tryckeri i Châteaurenard utanför sydfranska Marseille. Hela premiärupplagan för Marseille tillintetgjordes. ”Metro respekterar ingenting, inte en enda av pressens spelregler. Deras tidning varken produceras eller distribueras via godkända branschföretag. Vi utesluter inte att det blir fler fackliga aktioner mot Metro under den kommande veckan” sade Filpac-representanten Marc Pinci till nyhetsbyrån AP.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.