Morgonens nyheter i korthet
DAGENS INDUSTRI Percy Nilsson förlorar livsverk Malmöbyggmästaren Percy Nilsson ser ut att tvingas sälja sin byggkoncern PNB, som omsatte drygt 3 miljarder kronor år 2000. Flera källor pekar ut danska börsnoterade koncernen MT Højgaard som köpare. “Jag kan bekräfta att vi pratats vid, senast för bara några veckor sedan. Jag vill inte sälja för PNB är min livsnerv, men det kan ju hamna i ett läge där jag måste prioritera för att tiden ska räcka till”, säger Percy Nilsson.
Fördel Astra Zeneca i Losec-striden Astra Zeneca har haft stora framgångar i den pågående patenträttegången kring Losec i USA. Nu börjar analytiker för första gången tro att bolaget kan vinna processen. Tiotals miljarder kronor står på spel om Astra Zeneca lyckas hålla billiga Loseckopior borta från USA-marknaden.
Slopad Kina-kvot lyfter H&M Vid årsskiftet slopades EUs inköpskvot på barn- och babykläder samt ytterjackor, som reglerar den mängd kläder som Sverige får importera från Kina. Det får stor betydelse för H&M och kan redan i vår få genomslag i företagets resultaträkning. “Att kvoten försvinner i Kina, som är vår enskilt största marknad, är för oss en väldigt påtaglig fördel”, säger H&Ms inköpschef KG Fagerlin.
FINANSTIDNINGEN
Hårdare krav på analytiker Pinkertonhärvan och IT-kraschen har ökat misstroendet mot finansbranschen. För att råda bot på detta inför Fondhandlareföreningen hårdare regler för anställda inom analys- och corporate finance-verksamheter. Hädanefter ska det framgå vilka analytiker som skrivit analysen, tillsammans med uppgifter om eventuellt aktieinnehav i det analyserade bolaget. Även rätten att göra affärer för egen räkning begränsas för att ge kunderna tid att agera på institutens rekommendationer före analytikerna.
”Ingen är positiv till Telia” Bara några få analytiker var positiva till Teliaaktien före fredagens bokslut, men nu har även de tvingats backa. På måndagen sänktes en lång rad estimat och rekommendationer. I dag har bara en firma rekommendationen öka medan hela 17 av 27 rekommenderar sälj eller minska. Dessutom har en lång rad riktkurser och vinstförväntningar sänkts rejält. ”Trenden under fjärde kvartalet var värre än jag trodde och det spiller naturligtvis över till 2002. Intjäningen från kärnverksamheterna var svagare än vänta och flera faktorer kommer att förstärka den trenden, åtminstone under första halvåret”, säger Håkan Persson på Aragon.
SVENSKA DAGBLADET Ryanair ska bli störst i Europa Medan de stora flygbolagen blöder visar uppstickare med låga priser vinst och tar marknadsandelar. Skavsta Flygplats 10 mil söder om Stockholm meddelar jätteökning i januari för Ryanair med 30 procent. ”Lågprisflyget svarar för den största tillväxten bland flygbolagen i världen och i Sverige har vi bara sett början på det som väntar”, säger Dot Gade Kulovuori som är VD för Skavsta. I Europa har lågprisbolag ännu bara knappt 5 procent av marknaden medan andelen är över 20 procent i USA.
Försvarsorter stärktes av kris Omställningen av de nio försvarsorterna näringsliv skulle klaras med 300 statliga stödmiljoner. Men samtidigt som omställningsarbetet inte har givit så många jobb som regeringen lovade har de flesta orter sluppit ras i sysselsättningen och ökad arbetslöshet. ”Det finns i de här kommunerna ett helt nytt sätt att arbeta med tillväxtfrågor och omvärldsanalys. De står bättre rustade än tidigare, säger Lars Jeding, omställningsgruppens ordförande.
DAGENS NYHETER
”Nedläggningen i Gislaved känd i ett år” Redan för mer än ett år sedan var det känt att däcksfabriken i Gislaved skulle läggas ned, vilket även kommunledningen visste om. I ett brev till näringsminister Björn Rosengren hävdar Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap och företagsutveckling vid Växjö universitet, att det i småföretagens eget nätverk fanns information om att koncernledningen i Tyskland hade för avsikt att lägga ned däckstillverkningen i Gislaved och varsla de 750 anställda om uppsägning. Informationen om nedläggningen kom fram vid en mässa i Tyskland redan under hösten 2000.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.