Viaplay
Mördande konkurrens
VÄNTA Nent, Nordic Entertainment Group, är nygammalt på Stockholmsbörsen och dök upp som aktie när bolaget knoppades av från MTG i våras. Det som skiljdes av som Nent var den volymmässigt största, och ursprungliga, delen av MTG med TV3 och Viaplay/Viasat som de tyngsta byggstenarna.
Linjär-tv (traditionella tv-kanaler) har knappast framtiden för sig men levererar än så länge bra överskott och kassaflöde. Reklamintäkterna föll visserligen med 3 procent under andra kvartalet, men det får ändå ses som rätt stabilt givet att det bland annat var fotbolls-VM förra året. Problemen inom spel- och dobbelsektorn, som är en stor annonsör, ska tas på allvar, men i första hand lär konkurrensen där slå mot spelbolagens lönsamhet mer än annonsköpen. På sikt lär dock efterfrågan därifrån mattas och som helhet handlar det om en strukturell nedgång.
Nent står mitt uppe i utmaningen att gå från ett reklamfinansierat och traditionellt tv-hus till att bli en modern streamingaktör som amerikanska Netflix och HBO. Det är vare sig lätt eller billigt, men hittills verkar det gå rätt väg. Andra kvartalet ökade antalet abonnenter med 65 000 i Viaplay, den del som mest liknar Netflix.
Det slog Nents egna förväntningar, och vd Anders Jensen passade på att dra upp helårsmålet för nya abonnenter i Viaplay till 250 000 från tidigare 200 000. Under 2018 fick bolaget in 170 000 och tillväxten ligger på 20–25 procent per år. Nyligen lanserades Viaplay också på Island, men Norden är ändå en begränsad marknad med 12,3 miljoner hushåll.
Viaplay står med sina 1,42 miljoner kunder nu för 60 procent av den totala abonnentstocken. Övriga är kunder inom betal-tv i kabelnätet och ett stadigt minskande antal satellitkunder. Det är i Viaplay framtiden ligger.
Egna produktioner har visat sig bli nyckeln till framgång för flera streamingaktörer, inte minst Netflix, och Nent satsar nu hårt på egna produktioner. I år har bolaget aviserat en rad egenproducerat material, och Nent Studios, som producerar innehåll, är den del i bolaget som växer allra bäst. Andra kvartalet steg omsättningen där med 35 procent organiskt och rörelsemarginalen mer än fördubblades även om den fortfarande ligger på blygsamma 4 procent.
Suget efter nyproducerat material kommer inte bara inifrån, utan Nent Studios levererar även externt, vilket hjälper till att få upp volymerna. Tillsammans med streamingtjänsten är det Nent Studios som står för tillväxten i koncernen. Det är extra viktigt för att kunna konkurrera med till exempel Netflix, som kan slå ut kostnader för lokala produktioner på en oerhört mycket större kundbas.
Det ser alltså ut som att Nent är på rätt väg, en väg som dock har ett antal fallgropar. Främst är det den accelererande konkurrensen, där inte minst Disney nu klivit in på allvar med en egen tjänst. För bara någon vecka sedan släpptes en beta-version av Disney+ i Nederländerna som ska lanseras i USA, Kanada och Nederländerna den 12 november. Samtidigt har Apple nyligen aviserat sitt inträde på marknaden i USA med en relativt låg prislapp.
Nent har ett avtal med Disney som löper ut nästa år, och skulle bolaget bli av med det blir det ett rejält bakslag. En lösning skulle kunna vara något slags regionalt samarbete.
En annan osäkerhet är vad som händer vid en hård Brexit. Nent flyttar då antagligen sitt sändningstillstånd till Sverige, men det är oklart vad det innebär ekonomiskt och på vilka villkor det sker. Det skulle kunna påverka reklamförsäljningen negativt.
Värderingsmässigt ser Nent ganska balanserat ut i dagsläget givet de osäkerheter som finns. Med vår prognos för 2019 värderas Nent till 13,5 gånger rörelsevinsten eller p/e 14,5. Nent ska nog kunna växa med 4–8 procent per år, men innan Nent kunnat visa att Viaplay kan fortsätta växa ett par kvartal till – och osäkerheten kring Disney skingrats – blir vår rekommendation neutral.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.