Stålindustri
Moodys: Dystra utsikter för denna sektor
Bakom den pessimistiska prognosen ligger en tro på svagare ekonomisk tillväxt och lägre efterfrågan från slutmarknaderna, i synnerhet från fordonsindustrin men även från byggbranschen. Därtill riskerar brexit och ökade globala handelsspänningar att leda till att leveranskedjor störs och att konsumentförtroendet sviktar, menar Moody’s.
Den stora importen av lågprisstål från länder som Turkiet, Ryssland och Sydkorea utgör fortsatt ett hot. EU:s åtgärder i form av tullar och kvoter kan ge ett visst skydd, men volymerna kommer att vara höga även 2020, resonerar kreditvärderingsinstitutet.
För ståltillverkarna innebär detta låga nivåer vad gäller försäljningspriser, medan kostnaderna för råvaror kan komma att stiga – vilket resulterar i lägre marginaler. Stålpriserna i Europa väntas kvarstå på låga nivåer, med en möjlig stabilisering eller liten uppgång under året.
Utöver rena marknadsproblem möter branschen också allt striktare miljökrav från myndigheterna, inte minst avseende koldioxidutsläpp. För bolag med produktion i Europa kommer det att leda till ökade kostnader i form av investeringar i mer miljövänlig teknik, konstaterar Moody’s.
“Producenter som främjar renare produktionsteknik är bättre positionerade för att hantera eller anpassa sig till en tuffare miljölagstiftning och stigande koldioxidkostnader”, skriver Moody’s, utan att nämna SSAB:s satsning på “grönt stål” i projektet Hybrit.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.