Monopolens makt: Post till polisen
Internetpionjärer från världens alla hörn satte nog sitt arabiska kaffe i halsen när de under veckoslutet samlades för en sedan länge planerad konferens om internetstruktur på hotell Sheraton i Kairo. Dagen innan Icann-delegaterna (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers) samlades för att bestämma sig för om det ska bli några nya adressändelser (som.shop och.firm), presenterades en jätteaffär som ser ut att rita om den globala internetkartan.
Båda går med vinst
Det amerikanska datasäkerhetsföretaget Verisign expanderar nämligen och betalade i förra veckan cirka 21 miljarder dollar i aktier för likaledes amerikanska Network Solutions.
Affären utmärker sig på flera sätt när det gäller affärer mellan internetföretag.
Priset är det högsta som betalats för ett internetbolag.
Båda bolagen har dessutom den egenheten att de går med vinst. Det i sin tur beror på de prissystem de använder, årliga avgifter som genererar stadiga och dessutom växande inkomster.
Men framför allt är det deras roll som en del av internets infrastruktur som gör dem strategiskt intressanta.
Köparen Verisign har gjort sig känd som branschetta när det gäller att sälja och distribuera elektroniska id-kort, vilket gör dem till ett slags internetvärldens informella polismakt. Ett sådant kontrollsystem har sagts vara en nödvändighet för att på sikt få ordentlig fart på affärerna på internet. I Sverige går till exempel bara cirka en procent av detaljhandeln över internet.
Med kontrollsystemet vet företag och privatpersoner att den motpart som de har att göra med på internet är den som han eller hon utger sig för att vara. Systemen är särskilt viktiga när det gäller handeln mellan företag, som allmänt väntas växa mest och inom några år växa till 50 gånger större omsättning än handeln mellan företag och konsumenter.
Verisign redovisar en marginal på cirka 5 procent och tar mellan 2.500 och 8.000 kronor per år för programvara som gör det möjligt att utväxla elektroniska ID-certifikat.
Internetvärldens postverk
Det uppköpta Network Solutions hade länge, med amerikanska myndigheters goda minne, monopol på att dela ut internetadresser (domännamn) med de populära slutleden .com, .org och .net. Det gör dem till ett internetvärldens motsvarighet till postverk. Bolaget tar 300 kronor årligen för jobbet att boka och bevaka en egen adress.
Monopolet upphörde förra sommaren. Men fortfarande har företaget en dominerande ställning. Det registrerar och sköter uppåt 80 procent av de aktuella adresserna. Marginalerna är cirka tio procent.
Integration framåt
Uppköpet är mer att se som en integration framåt där Verisign nu tar sig ett steg närmare sina kunder. På sikt lär den nykomling som i fortsättningen vänder sig till Network Solutions (eller de 8 miljoner kunder som redan finns i databaserna) inte bara få ett bekräftande e-mail till svar. I fortsättningen kommer kunderna antagligen att erbjudas till exempel ett startpaket för internethandel, inklusive allt från enkla webbsidor till affärsstrategier och färdiga system för att sköta betalningarna.
Den här utvecklingen finns redan, inte minst i Sverige, men i mindre skala. Med allianser och avtal försöker svenska internetadressombud – det finns ett 100-tal – knyta kontakter med allt från webbyråer till internetkonsulter. Nästa steg kan bli en fortsatt integrering, så att internetleverantörer som står för den “hårda” infrastrukturen lierar sig med den “mjuka” infrastruktur som till exempel Network Solutions står för.
“Vi går mot allt mer av one-stop-shopping, allt erbjuds av samma leverantör. Och vi kommer att få se flera större omstruktureringar. Nästa köp för Verisign och Network Solutions blir antagligen ett köp av en ISP (internetleverantör)”, säger Klas Carlin, tidigare VD för internetföretaget Gröna Verket och numera i styrelsen för den danska internetgruppen Euro909.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.