Modebolag på rätt väg
Vänta. Klädbolaget Odd Molly har flera likheter med varumärkesbolag som Björn Borg, Wesc och Lexington. Alla har sett sina bolagsvärden rusa när produkterna varit heta för att sedan haverera när kundernas intresse har svalnat. Varumärkesuppbyggnad inom mode är en delikat balansgång mellan försäljningsvolymer och exklusivitet. Den balansen tappade Odd Molly och sedan 2010 har aktien fallit drygt 75 procent. Men låt oss först backa bandet.
Klädbolaget gick från idé år 2002 till att åtta år senare nå en miljardvärdering. Tre faktorer samverkade till det: kraftig tillväxt, lönsamhetslyft och multipelexpansion. Intäkterna för perioden 2005–2008 ökade med 130 procent per år och för samma period steg rörelsemarginalen från 4 till 25 procent. Och när aktien noterades 2007 steg värderingsmultiplarna i rask takt.
Kläderna såldes i fler än tusen butiker och 23 länder när finanskrisen plötsligt bromsade upp hela detaljhandeln. Distributörerna sökte sig då mot mer lättsålda varumärken. Och när Odd Molly tappade den amerikanska klädkedjan Anthropologie år 2009 som kund var nedåtspiralen ett faktum. Samma tre faktorer som låg bakom uppgången stod bakom kursfallet, fast omvänt.
Sedan dess har Odd Molly försökt finna sig själv. När Anna Attemark, med bakgrund inom klädjätten H&M, tog över som vd i december 2011 inleddes en förändringsresa i syfte att skapa tillväxt. Kollektionerna har sedan dess tonats ned något. Därtill har en ny sortimentsstrategi tagits fram med mer fokus på volymprodukter och lägre snittpriser. Attemark har också försökt styra om försäljningsvolymerna från varuhus till näthandeln.
I dag säljs kläderna på drygt 30 marknader varav Sverige står för nästan tre fjärdedelar av den totala försäljningen, bland annat genom egna butiker. Med webbshopen når bolaget kunder i Europa, USA och Kanada. Och Attemarks förändringsarbete lär utvärderas i ljuset av att intäkterna de senaste tre åren vuxit med 20 procent per år samtidigt som rörelsemarginalen gått från negativ till 4 procent.
Den senaste halvårsrapporten gav ytterligare hopp om att det håller på att vända för Odd Molly. Omsättningen ökade med 27 procent, främst drivet av e-handel och nya butiker. Samtidigt fördubblades rörelseresultatet från 3 till 6 miljoner kronor. Fler butiksöppningar är på gång, främst i Sverige men också en butik i Norge. Därtill har produktmixen breddats med en skokollektion samt en sportlinje.
Haussescenariot inkluderar förstås en lyckad turnaround. Stora investeringskostnader i butiker och e-handel har tagits de senaste åren och ska bädda för en skördetid. Bolaget kan klart hantera högre försäljning med den nuvarande kostnadskostymen, vilket ger god uppsida om Odd Molly fortsätter att växa snabbt.
Samtidigt bör man exkludera de allra bästa åren i backspegeln från ”mean-reversion”-kalkylen. Klädmarknaden är både svagare och mer konkurrensutsatt i dag, inte minst med konkurrensen från e-handeln. Framtida tillväxt lär bli betydligt mer kapitalkrävande än tidigare. Och det ska påminnas att lönsamheten är volatil och kollektionsberoende.
Även om vi optimistiskt extrapolerar första halvårets vinsttillväxt handlas aktien till ett p/e-tal på 17 för innevarande år. I förhållande till försäljningen värderas aktien till 0,5, vilket är i nivå med Lexington men lägre än det mer stabila Björn Borg, som värderas kring 1,6 gånger försäljningen. Värderingen av Odd Molly framstår som väl dyr givet de kort som ligger på bordet. Rekommendationen blir därför att vänta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.