MJUKVARUKRIGET: Ensam är stark?

Det drar ihop sig till krig i mjukvaruindustrin. Microsoftsmånga konkurrenter vittrar blod, främst därför att internetförändrar branschens förutsättningar. Men samtidigt är Microsofti bättre form än någonsin.

Få branscher är det mer drag i än mjukvaruindustrin. Ett nyttföretag kan komma från ingenstans och snabbt bli en spelare atträkna med. Nästan lika snabbt kan det gå utför. Tidigare såframgångsrika Apple ligger nu pyrt till efter ett antalstrategiska misstag. Samtidigt kan nya tekniker, som internet,snabbt ändra förutsättningarna för branschen. Endast ett harvarit säkert i mjukvaruindustrin de senaste åren: giganten heterMicrosoft.Tillsammans med Intel har Microsoft blivit heltdominerande i alla persondatorer. Microsoft tillverkarprogrammen och Intel processorerna, en vital komponent i datorn.Mycket av utvecklingen i IT-världen drivs just av viljan attbryta dessa företags dominans. Mjukvarukriget har kommit attutvecklas till en kamp mellan Microsoft, baserat i Seattle, ochresten av branschen som med få undantag finns i Silicon Valley iKalifornien.

Det handlar om ett rävspel på hög nivå, där motståndarna tillMicrosoft heter IBM, Oracle, Sun, Netscape, Novell med flera.Ibland utspelar sig spelet inför öppen ridå med samarbeten ochoffentliga utspel. Men lika viktigt för branschkartan är det somsker bakom kulisserna. Det handlar om små ändringar somföretagen gör i sina programs koder för att gynna vissa ochmissgynna andra konkurrenter, som är svåra att förstå och följamed i för en utomstående. Ryktesspridning har blivit ett annatviktigt vapen, liksom den hord av advokater som alla de storadataföretagen måste hålla sig med.

Men trots det sofistikerade rävspelet säger sigmjukvaruföretagen bygga sina strategier på öppna standarder(branschens absoluta modeord). Med det vill de betona attprogrammen ska fungera lika bra, oavsett vilken typ av dator ochandra program som kunden använder. Öppna standarder förenklardatoranvändningen och ökar marknaden, vilket alla tjänar på,säger dom.

Men egentligen är mjukvaruföretagen rädda för att upprepa demisstag som både IBM och Apple gjorde när de försökte låsa insina kunder i egen överlägsen teknik, som ingen konkurrent ficktillgång till. IBM:s programvara till företagets egnastordatorsystem blev standard på 1970-talet och gjorde företagetmycket framgångsrikt – och nonchalant. Företaget glömde bort attlyssna på kundernas krav och fick problem. Apple tyckte på 1980–talet att Macintoshdatorns operativsystem var så överlägset attdet inte ville licensiera ut det till andra datortillverkare. Idag har Apple stora problem och med facit i hand gjordeföretaget en strategisk dundertabbe.

De vackra tankarna att sätta kunden i centrum är i mångt ochmycket en chimär. De mest framgångsrika mjukvaruföretagen är devars program blivit en de facto-standard inom sin nisch. Det ärt.ex. viktigt att vara stor på marknaden förskrivbordsprogrammen. Utvecklingskostnaderna är stora, menlönsamheten god när kostnaderna väl är täckta. Och av rädsla attsitta med en produkt som kan bli förlegad väljer kundenmarknadsledarens program. Samma sak gäller på nästan alla andraområden.

En framgångsrik marknadsledare är Oracle, som tillverkardatabasprogram. Men den lysande stjärnan är Microsoft. Lett avgrundaren och USA:s rikaste man, Bill Gates, har Microsoftblivit överlägsen branschetta för såväl de vanligastekontorsprogrammen, för exempelvis ordbehandling, som föroperativsystem, det program som måste finnas i alla datorer föratt den ska gå att prata med.

Microsoft har nog inte uppnått sin position genom att ta fram debästa programmen, utan genom skicklig marknadsföring och enförmåga att tidigt uppfatta nya trender som företaget snabbtanpassar sig till utan att av prestigeskäl hålla kvar vid detgamla. Dessutom har Bill Gates strategiska beslut visat sig varariktiga under årens lopp. Microsoft lät allapersondatortillverkare sälja sina datorer med operativsystemetWindows förinstallerat, istället för att som Apple tvinga folkköpa Apples egna datorer för att få Macintosh operativsystemet.

Windows blev mer spritt, billigare och snabbt branschetta, trotsatt det från början bara var en blek kopia av Macintosh.Microsofts konkurrenter hyser större hopp än någonsin att få ettslut på Microsofts dominans. Och hoppet står till internet ochdet för internet anpassade programmeringsspråket Java. Programskrivna i Java går att köra lika bra på snart sagt alla typer avoperativsystem och datorer. Dessutom är Javaprogram enkla attladda ned från internet.

I dag tvingas programvarutillverkarna i första hand skrivaprogrammen så att de passar till Microsofts helt dominerandeoperativsystem Windows, som har 90 procent av världsmarknaden.Men om Javaprogram och nätverksdatorn slår igenom kan vilketoperativsystem som helst användas. Därför har exempelvis IBManpassat sitt operativsystem – som aldrig tagit sig ur skugganifrån Windows – till att fungera bra med Javaprogram. Ävenföretaget som utvecklat Javaspråket, Sun Microsystems, har enprototyp till ett Javabaserat operativsystem.

Utvecklingen mot javaprogram kan i sin förlängning också heltinnebära slutet på operativsystem i dagens bemärkelse. Så hoppasexempelvis det snabbväxande mjukvaruföretaget Netscape att detska räcka med ett så kallat blädderprogram, som idag används föratt surfa runt på internet med, för att göra allt som ettoperativsystemet gör idag. Den som behöver använda ett programska kunna ladda ned det tillfälligt från nätet medblädderprogrammet och varken behöva Windows eller en hårddisk,är det tänkt. Netscapes marknadsandel på blädderprogram är runt80 procent (resterande del har Microsoft). Netscapes visiontycks vara att utnyttja sin bläddrare och Javatekniken som entrojansk häst för att skapa ett slags nytt operativsystem inutiWindows – och därigenom helst ersätta beroendet av Microsoft medNetscapes öppna standarder.

Likaså kan Java komma att bryta Microsofts dominans påkontorsprogram för exempelvis ordbehandling och kalkyler.Microsofts programpaket Office har en marknadandel på 85 procentoch står för cirka 50 procent av mjukvarujättens totalaomsättning. Men många programhus ser program skrivna i Java somett sätt att bryta sig in på denna marknad. Det kanadensiskaprogramvaruföretaget Corel ser ut att bli först med att ta framett fullständigt officepaket, liknande Microsofts, skrivet iJava.Också IBM har ett officepaket, men liksom är fallet förIBM:s operativsystem tar inte försäljningen fart. IBM är världensstörsta programvarutillverkare, med en försäljning på cirka 90miljarder kronor. Men den absolut största delen utgörs avprogram för IBM:s stordatorer som, trots persondatorinvasionen,finns kvar i många företag. För att bli en spelare även påpersondatorområdet köpte IBM 1995 företaget Lotus, bland annatför att få nämnda officepaket. Problemet för IBM är attföretaget har många olika delar som inte alltid strävar åt sammahåll. Persondatordivisionen vill sälja så många PC som möjligt,men det gör man inte genom att skicka med IBM:s operativsystem istället för de facto-standarden Windows.

Java är fortfarande i sin linda. Det har ännu begränsadfunktionalitet och fungerar inte helt som det är tänkt. Menprogramspråket har fått ofantligt mycket publicitet, inte minstdärför att samtliga stora mjukvaruföretag har anammat Java ochbörjat skriva program i språket. Även Microsoft har sin vanatroget hängt på en ny trend och licensierar Javatekniken. Men enannan vana trogen håller Microsoft på att förbättra Java, medfinesser som ännu så länge bara fungerar på Windows. Det harfått konkurrenterna i uppror. I synnerhet Sun Microsystems, somhar utvecklat språket och licensierar ut det.

Sun Microsystems har växt snabbt tack vare att det säljerkraftfulla så kallade serverdatorer som lämpar sig för internet.Det är också på hårdvara Sun ska tjäna in utvecklingskostnadernaför Java. Java ökar användandet på internet, vilket ökarförsäljningen av Suns serverdatorer, resonerar företagetsstrateger. Dessutom har Sun nyligen lanserat en så kalladnätverksdator. Det är en enkel variant av persondatorn, utanhårddisk, specialgjord för att ladda ned ett program användarenför tillfället behöver från antingen internet eller från ettföretagsinternt nätverk. Sun tror att nätverksdatorn framförallt har förutsättningar att slå igenom på företagssidan.

Ett helt nytt område för Microsoft är det förserveroperativsystem, där programmet Windows NT snabbt tarmarknadsandelar. Enligt analysföretaget IDC uppgår Microsoftsmarknadsandel till 29 procent 1996, för att stiga till nära 40procent vid sekelskiftet. Ett serveroperativsystem är ettkraftfullt program som administrerar ett företags lokala nätverk.Problemet för Microsoft har tidigare varit att det också harkrävts kraftfulla datorer, bl.a. från Sun, för att skötanätverken. Det har numera ändrats med nya generationersprocessorer från Intel och därmed kraftfullare persondatorer.Marknaden för serveroperativsystem har tidigare dominerats avföretaget Novell, tillsammans med de företag som står bakom ettantal operativsystem med det gemensamma namnet Unix.

Det senare har varit funktionsmässigt avancerat men inte fåttdet genombrott som det kunde ha fått, beroende på attleverantörerna inte har kunnat enas om någon gemensam standard.Numera är det främst Suns version av Unix som säljer, ikombination med företagets serverdatorer.

På kort sikt ser Microsofts stora dominans på sina respektiveområden svår ut att bryta. Än så länge är allt prat om såvälJava som nätverksdatorn inte mycket annat än just prat,speciellt i media. Samtidigt har hotet från internet satt nyfart på hela Microsoft; Bill Gates har lyckats få sina anställdaatt formligen spruta ur sig nya produkter, som snart sagt allaanvänder slagordet internetanpassat som försäljningsargument.Men visar det sig att det verkligen finns en marknad för billiganätverksdatorer, och om Java håller vad det lovar, skulle detlångsiktigt kunna luckra upp Microsofts ställning.

Hotet mot Microsoft kommer också från helt nya produkter frånkonsumentelektronikföretag som konkurrerar med persondatorn påhemmamarknaden. En av årets julklappar i USA var en så kalladWeb-TV, framtagen av Philips och Sony. En låda för cirka 2.000kronor som låter användaren surfa på internet via TV:n. Men, somsagt, hemligheten bakom Microsofts framgångar är att snabbtanpassa sig till rådande trender. Microsoft låter inteutvecklingen på internetområdet springa ifrån företaget utankamp. Bill Gates gjorde så sent som för 14 månader sedan enhelomvändning och satte internet i främsta rummet i allprogramutveckling, efter att tidigare ha intagit en skeptiskinställning till det globala nätverket.

KONKURRENTERNA SKRÄMS SANNOLIKT OCKSÅ AV TIDIGAREMicrosoft-utmanares skrala facit. Det företag som främst försöktbryta Microsofts ställning är tidigare nämnda Apple, ett företagsom numera för en allt mer tynande tillvaro. Apple hade med sinMacintosh ett försprång, men är nu både ikapp- och frånsprungetav Microsoft. Lösningen på problemen har sagts vara ett nyttoperativsystem, men nyligen lades hela det utvecklingsprojektetned. I stället köptes i förra månaden företaget Next, som Appleska utveckla ett nytt operativsystem med, vilket sägs vara klarttill 1998. Nexts grundare heter Steve Jobs, som även startadeApple som 21-åring 1976. Han fick lämna bolaget efter enmaktkamp på 1980-talet, men kommer i och med köpet av Nexttillbaka till Apple som konsult.

Den stora utmaningen för Apple blir att övertyga köparna om attdagens Macintoshprogram även fungerar på det nya systemet annarsvågar ingen köpa nya Macintosh idag. För att försäljningen ändåinte ska rasa måste Apple övertyga programvaruhusen attfortsätta skriva bra program för Macintosh- samtidigt som de ska sätta igång och skriva program för detnya operativsystemet. Möjligtvis väl höga krav i dessa tider, dåJava står högst upp på alla programvarutillverkares listor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från ProRealAlgos