”Mitt hjärta klappar för Saab”
Du har just kommit tillbaka från bilsalongen i Detroit. Vad sade folk där?
– De frågade vad vi gör för att rädda företaget. Mitt svar är att vi har en plan för den amerikanska regeringen, en plan som strävar mot en hållbar utveckling och lönsamhet.
Berätta mer om planen.
– Tre punkter är viktigast. En är att förhandla ner våra kostnader för hälso- och sjukvård, vi betalar nu 7 miljarder dollar i pensionsersättningar och 5 miljarder i hälso- och sjukvård, det är ohållbart. Det andra är att sänka lönerna och där kräver nu senaten att fackförbundet ska gå med på att sänka med 20 dollar, till samma nivåer som arbetarna i de japanska bilfabrikerna i södra USA har. Det tredje är att förbättra vår balansräkning.
Den 31 mars tar de pengar slut som GM:s fått i nödlån hittills. Vad händer då?
– GM har en långsiktig plan som ska presenteras för kongressen den 17 februari. Planen innehåller detaljer om GM:s långsiktiga överlevnad, konkurrenskraft på en internationell marknad samt övergång till att bli ett ännu mer miljövänligt företag.
Vad är det som säger att GM inte hamnar i knipa igen, om ni skulle få stöd att ta er ur det här?
– Vi har ett imponerande modellprogram och med en förbättrad kostnadsbas så kommer vi att vara lönsamma när väl konjunkturen vänder uppåt.
Berätta mer om hur ni ska bli lönsamma.
– De senaste tre åren har GM sparat 9 miljarder dollar och fram till 2011 kommer vi att spara ytterligare 5 miljarder, bland annat genom att minska antalet märken, modeller och handlare. Planen inkluderar även skapandet av ”gröna” fordon och “gröna” jobb. Under 2009 till 2012 kommer GM investera 2,9 miljarder dollar i alternativa bränslen och utveckling av gröna teknologier. Detta är inte en plan för överlevnad utan en plan för att vinna. GM kommer att vara vinstdrivande även på marknaden i Nordamerika, trots att den kommer att vara mindre än dagens 12,5 till 13 miljoner fordon per år.
Vad tycker du om förhandlingarna?
– Det blev väldigt konstigt att komma in efter bankerna, min uppfattning är att hela senaten och administrationen hade problem med att vi (bilbranschen) kom in så snart efter att man gjort banklånen. De kom ju till i princip på en helg, utan att det ställdes så mycket frågor alls.
Så bilföretagen blir mer grillade?
– Jag har inget problem med det men det var svårt att hålla möten med tanke på sättet de ställde frågor på, de ställde frågor om allt mellan himmel och jord. Det var en väldigt blandad kunskapsnivå, framför allt vad gäller hur mycket GM betalar för hälso- och sjukvård.
Du kallas redan Greve Dracula för att du ställer så hårda krav på era leverantörer. Så vad ska du göra nu, bli ännu tuffare för att pressa priserna ännu mer? Eller tvärtom lätta på kraven för att inte knäcka de leverantörer ni behöver ha kvar när det vänder?
– Vårt övergripande mål är att sänka kostnaderna och inte nödvändigtvis priset. Det gäller för mig att hålla leverantörerna lugna. Jag skickar alla handlingar vi skickar till Washington även till de största leverantörerna, för att undvika ryktesspridning. Öppenhet och att fortsätta vara en mycket bra betalare är väldigt viktigt nu.
Under 2006 var din inköpsbudget 86 miljarder dollar. Hur mycket får du handla för i år?
– GM:s globala inköp av direkta komponenter kommer 2009 att vara 60 miljarder dollar. Till detta tillkommer logistik, indirekt material, utrustning och maskiner, totalt 15 miljarder dollar. Vår globala produktion har gått ner från 9,3 miljoner fordon 2007 till 6,5 miljoner 2009.
För två år sedan sade du att hälften av GM:s USA-tillverkade bilar ska kunna köras på etanol eller biodiesel om fem år, alltså senast 2012. Vad säger du i dag?
– I dag drivs ungefär 30 procent av våra bilar med alternativa bränslen och 2012 kommer det vara över hälften.
Du är ju proffs på inköp, så med dina ögon – kan det vara en bra affär att köpa Saab?
– Jag jobbar med professionellt inköp och inte med M&A, så jag väljer att passa på den frågan.
Vad är din prognos för försäljningen av den laddningsbara elhybriden Chevrolet Volt?
– Chevy Volt är ett fordon som radikalt kommer att förändra marknaden när den börjar säljas i USA och Kanada under hösten 2010. Volt är en elektrisk hybrid som tillåter användaren att resa 65 km utan att använda en droppe bensin. Detta är tillräckligt för att 80 procent av alla amerikaner ska kunna ta sig till och från jobbet utan att behöva tanka.
Kommer bensinskatterna i USA att höjas så mycket att folk börjar byta till etanol- och elbilar?
– Amerikanska samhället är mycket mer bilberoende än det svenska och har historiskt sett haft mycket lägre skatter. Utvecklingen har också gått mot mindre och bränslesnålare bilar i USA under de senaste åren. Men som bekant gillar inte amerikaner att betala skatt. Att rejält höja bensinskatterna är fortfarande politiskt mycket svårt, särskilt som det slår hårdast mot bilberoende låginkomsttagare.
Du anser att Saab borde sälja mindre bilar för att att få upp försäljningen i USA. Är det möjligt för Saab att ta fram mindre bilar och få ut dem på USA-marknaden?
– Det tror jag absolut, men det är bättre att du tar den frågan direkt med Jan-Åke Jonsson (vd på Saab).
Har du som svensk en annan bild av Saab än övriga personer i ledningen?
– Tyvärr, det har jag inte. Men hjärtat är alltid för Saab.
Vad kör du själv för bil?
– Vi har för tillfället en Cadillac Escalade och en Saab 9-3 i familjen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.