”Mitt hjärta brinner för laget”
Att extrapolera siffrorna för det första kvartalet är som att köra bil i Paris. Väljer man fel sväng är det lätt att man hamnar ordentligt fel. Det är Kai Wärns förklaring till att han försökte tona ned förväntningarna efter Husqvarnas lysande rapport för första kvartalet. Enligt vd:n kommer halva resultatförbättringen från det accelererade förbättringsprogrammet och den andra halvan från stark efterfrågan.
– Säsongen är som alltid svår att förutse, men det viktiga för mig är att vi ökar förmågan att strukturellt kunna leverera bättre resultat.
Kai Wärn är vd för Husqvarna sedan sommaren 2013. Han har en bred industriell erfarenhet, först från ABB, därefter som vd för Seco Tools, och mellan 2010 och 2013 arbetade han på riskkapitalbolaget IK.
– Private equity jobbar professionellt, de gör mycket research kring hur man kan bygga värde och sen jobbar de konsekvent mot det. Allra mest lärolikt för mig var att studera en bredd av olika affärsmodeller.
Men när Husqvarnas ordförande Lars Westerberg frågade om han var intresserad av ett jobb som vd för bolaget hade han svårt att tacka nej.
– Jag hade tänkt vara kvar på IK, men samtidigt måste jag erkänna att mitt hjärta brinner för att vara en del av ett operativt lag. Min känsla som ägarrepresentant var också alltid att ju närmare jag kom verksamheten, desto mer nytta kunde jag göra.
Kai Wärn frågade sig först om han var lämpad. Att Husqvarna hade förbättringspotential avgjorde sedan saken. Han svarade ja.
Målet nu är att få upp lönsamheten, Husqvarnas rörelsemarginal ska ligga på 10 procent. Svårast är det i USA, där Husqvarna säljer sina produkter hos kedjor som Sears, Lowes och Walmart. Kedjorna meddelar vad de är beredda att betala för en produkt, sen är det upp till Husqvarna att producera så effektivt som möjligt.
Fabriken i Orangeburg i South Carolina, som Husqvarna haft stora problem med, fungerar bra i dag, men det finns ännu mycket att göra.
– På en skala från ett till tio där tio är världsklass skulle jag ge den betyg fem.
Därtill ska Husqvarna försöka öka försäljningen till den mer lönsamma fackhandeln. Den står i dag för cirka en tredjedel av intäkterna i Nordamerika. Några officiella mål för hur stor andelen av fackhandelsförsäljning ska bli har Kai Wärn inte satt upp, men han tycker att 50/50 är rimligt långsiktigt.
Det har kommit önskemål från vissa ägare om att dela upp Husqvarna i en del som säljer till fackhandel och en del för konsumentprodukter, men det är inget Kai Wärn ställer sig positiv till.
– Det finns stora synergieffekter mellan verksamheterna, och skulle man dela upp bolaget i två skulle man gå miste om dem. Däremot är det två olika affärsmodeller och det gäller att driva de verksamheterna på olika sätt.
Och det finns ingen dramatik i att Husqvarna i förra veckan bestämde sig för att flytta sin kapitalmarknadsdag från juni till september, enligt Kai Wärn.
– Det handlar om att vi vill se det program vi sjösatt och den nya strategiska riktningen för år 2020 väl förankrade i hela bolaget innan vi kommunicerar utåt.
Läs en intervju med Husqvarnas tidigare vd Magnus Yngen på sidan 22.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.