Miljöprofil för pressade

Ofta är det företag i starkt konkurrensutsatta branscher som använder miljön för att hitta en ny affärsidé eller omdefiniera sin marknad.

Företagen har olika ambitionsnivåer i sitt miljöarbete. De mindre ambitiösa nöjer sig med att följa de miljölagar som gäller så att man inte begår lagbrott. En något mer ambitiös inriktning är att se över sina kostnader. En miljödriven översyn brukar ge till resultat att kostnaderna sänks, eftersom bland annat processerna blir effektivare. På det sättet kan en miljösatsning snabbt betala sig. Det har många basindustrier upptäckt och stora miljövinster har samtidigt åstadkommits för samhället i form av mindre skadliga utsläpp.

Miljö för konkurrenskraft

Företag med hög ambitionsnivå i miljöarbetet återfinns normalt i hårt konkurrensutsatta branscher, där det råder prispress. Är man en mindre spelare kan en miljösatsning vara ett sätt att differentiera produkten, så att den får plats på marknaden. Ett exempel är kontraktstillverkaren av läkemedel, Recip, som har satt miljöprofilen högt upp på dagordningen. Är man stor på marknaden kan miljöarbetet syfta till att stärka ställningen så att ribban höjs för konkurrenterna. Därför engagerar sig Esab, världsledande på svetsningsprodukter. En dominerande aktör som är passiv riskerar att myndigheterna kommer med höjda krav. Det kan ge de något mindre en chans att ta marknad, om de är snabba att agera.

Högsta ambitionsnivån är att omdefiniera sin marknad och ändra affärsidén, från att tillhandahålla en produkt till att bli leverantör av en funktion. Ett exempel är Electrolux, som försöker övertyga kunderna att se produktvalet ur ett livscykelperspektiv. På det sättet ska man förmå kunderna att köpa dyrare, men resurseffektivare och miljövänligare, hushållsapparater.

Inköpspriset utgör endast en del av totalkostnaden, för en tvättmaskin rör det sig om en tredjedel, räknat på hela livslängden. Resten är kostnader för tvättmedel, energi, vatten och service.

Oljebolagen förnyar

Flera oljebolag håller på att omdefiniera sin marknad och kallar sig numera energibolag och gör stora satsningar på förnybar energi. Royal Dutch/Shell har sedan några år förnybar energi som ett nytt femte affärsområde (vid sidan av olja, gas, kolkraft och kemi). Avsikten är att investera 500 miljoner dollar under fem år på vätgas, biomassa, solenergi, etc. BP Amaco har aviserat en ännu större satsning, 1 miljard dollar, på bland annat solenergi. Enron har köpt de största vindkraftstillverkarna i USA och Tyskland.

I branscher med snabb tillväxt är miljön ofta ett icke-begrepp. IT, telekom, bioteknik, finansiella tjänster, konsultverksamhet och så vidare har normalt ingen miljöbelastning att tala om. Men problem saknas inte, till exempel IT-branschens användning av miljöskadliga bromerade flamskyddsmedel i kretskort och komponenter. Det finns företag även i dessa branscher som gör miljösatsningar. Ett exempel är WM-data, Sveriges största återförsäljare av persondatorer och ett av Nordens ledande IT-företag, som håller på att ta fram ett miljöledningssystem enligt ISO 14001-standarden.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase