Miljonstrid i Kungliga Motorbåt Klubben
KMK har runt 2 000 medlemmar, varav kung Carl XVI Gustaf är en av dem.
Flera av medlemmarna är nu upprörda över ledningens sätt att sköta ombyggnaden av det cirka 60 kvadratmeter stora klubbhuset på Strandvägen 56.
Enligt en video som några anonyma medlemmar lagt upp på Youtube har renoveringen kostat 4,2 miljoner kronor inklusive moms, cirka 70 000 per kvadratmeter. Priset för att bygga ett arkitektritat trähus brukar ligga på omkring 18 000-25 000 kronor per kvadratmeter, enligt sajten byggahus.se.
– Vi tar starkt avstånd för uppgifterna i videon, den överensstämmer inte med de verkliga premisserna för renoveringen, säger Pelle Larsson, KMK:s generalsekreterare till Affärsvärlden.
Han påpekar via mejl att Stadsbyggnadskontoret anser att byggnaden har stort kulturhistoriskt värde och att förfarandet därför skiljer sig från vanligt förfarande. Han påtalar också att “besiktningen visade att huset är i mycket dåligt skick”.
I videon hävdas också att de personer som anlitats i ombyggnadsprojektet har varit bekanta med beslutsfattarna i KMK. Bland annat ska Pelle Larssons bekant fått uppdraget att bygga om klubbhuset, trots att hans anbud var en miljon högre än en annan byggfirmas.
Pelle Larsson bekräftar att han känner personen vars byggfirma fick uppdraget men att det är vanligt i föreningslivet att folk i bekantskapskretsen anlitas. Han bekräftar också att den bekantes anbud var betydligt högre än en av de övriga i upphandlingen.
– Det var ett anbud som inte var riktigt. De hade inte svarat på alla våra frågor. De var inte ens nere och tittade på klubbhuset, säger Pelle Larsson och fortsätter:
– Upphandlingen har gått korrekt till. Vi vet vad vi håller på med.
För att visa att ombyggnadsprocessen gått rätt till, har styrelsen lämnat i uppdrag till en oberoende part att genomlysa den upphandlingsprocess som ifrågasatts. Rapporten kommer att delges KMK:s medlemmar vid årsmötet den 10 mars.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.