Miljarderna dödade kreativiteten

Spelutvecklaren Markus ”Notch” Persson blev mångmiljardär när hans företag Mojang såldes till Microsoft 2014. Men i stället för att leverera nya spelsuccéer tog framgången död på kreativiteten och kändisskapet blev en förbannelse.

Allt började 2009 som ett litet fritidsprojekt. Hemma i lägenheten i Kärrtorp satt Markus Persson och kodade det som skulle bli Minecraft. Att det han höll på med skulle bli ett av världens mest framgångsrika spel hade han inte en susning om.

Men det skulle snart bli ändring på det. Redan året därpå skrev Computer Sweden en hyllningsartikel med rubriken: ”Toksuccé för Markus Perssons indiespel Minecraft”.

”Folk är som tokiga i hans Minecraft. På bara ett par månader har över en halv miljon spel sålts. Pengarna sprutar in, ibland en miljon per dag.”

Markus förklarade för tidningen att han gick ut tidigt med spelet, eftersom han behövde pengar.

”Då såg jag att andra indiespelutvecklare börjat sälja sina spel för ett lägre pris medan de fortfarande utvecklade.”

Mojang bildades, och programmerare, grafiker och affärsutvecklare anställdes. Markus passade också på att ta in sin vän, Jakob Porsér, som även fick en ägarandel i bolaget.

2013 hade spelet över 30 miljoner användare och Markus Persson samt Minecrafts chefsutvecklare Jens Bergensten hamnade på Time Magazines lista över de 100 mäktigaste människorna i världen.

Men den exempellösa framgången med Minecraft och den massiva uppmärksamheten innebar en enorm press. Och när han försökte sig på en uppföljare till Minecraft genom att jobba på ungefär samma sätt – vara väldigt öppen under processen – tog lusten och kreativiteten slut. Han gav upp försöken.

Samtidigt började det riktas kritik mot honom med innebörden att Mojang börjat agera mer som ett konventionellt spelbolag och mindre som det oberoende indiespelbolag det utgett sig för att vara.

Hat från besvikna spel­entusiaster och rädslan för att bli ännu en visionär speldesigner som underlevererar tycks ha legat bakom det hastigt – som det verkar – påkomna beslutet att skjuta ut sig 2014.

I ett avskedsbrev som publicerades på hans blogg i samband med försäljningen skrev han: För ett par veckor sedan låg jag hemma med en förkylning när det plötsligt blossade upp ett hat mot mig på internet över någon EULA-situation som jag inte ens hade något att göra med. Jag var förvirrad och förstod inte vad det handlade om.

Det framgick också att ”Notch” aldrig haft några ambitioner att hamna där han nu befann sig: Jag skapar inte spel med avsikten att de ska bli stora framgångar, och jag försöker inte förändra världen.

Längre ned i brevet förklarade han: Jag är inte en entreprenör, jag är inte en vd. Jag är en nördig programmerare som gillar att vädra mina åsikter på Twitter.

Samma år som försäljningen skedde gjordeMarkus Perssons bolag Notch Enterprises AB ett resultat på cirka 15 miljarder kronor.

Det året köpte han också Stockholms dyraste lägenhet sett till kvadratmeterpriset som landade på 200 000 kronor. Dagens Industri rapporterade om inbyggda högtalare och walk-in-closet i alla rum, om vinkällare och om jacuzzi på taket.

Kort därefter slog han till igen – den här gången med det dyraste huset i Beverly Hills. Prislappen landade på 70 miljoner dollar, drygt en halv miljard kronor. Enligt medieuppgifter ska han ha bjudit över Jay Z och Beyoncé som två år tidigare toppat Forbes lista på bäst betalda kändisparet.

Huset – eller snarare palatset – i Beverly Hills är beläget på en höjd med utsikt över staden. Här finns en gigantisk pool, ett godisrum som ser ut som en välsorterad godisaffär, ett visningsrum för bilar (noterbart är att ”Notch” inte hade körkort när huset köptes), åtta sovrum och femton badrum. Bara toaletterna i huset ska ha gått på närmare 700 000 kronor.

Vid den här tiden passade Markus Persson på att festa loss – såväl i Stockholm som i Los Angeles och på Ibiza. Enligt en artikel i Forbes kunde notorna på Las Vegas klubbar landa på 180 000 dollar per kväll.

Men den nya – till det yttre – glamorösa livsstilen tycktes bara göra honom deprimerad. Och via Twitter kunde journalister världen över följa hans humörsvängningar:

”Jag hänger på Ibiza med ett gäng vänner och festar med kändisar och kan göra vad jag vill, och jag har aldrig känt mig mer isolerad.”

Brittiska tidningen Daily Mail skrev: ”Minecraft inventor hates being a billionaire”.

En av TT:s rubriker löd: ”Markus ’Notch’ Persson: Alla anställda hatar mig”

Efter försäljningen av Mojang suktade samtliga medier efter att få göra en intervju med Notch, och det var Forbes som drog det längsta strået.

– Han hade blivit miljardär och skulle in på miljardärslistan. Vår reporter i Los Angeles träffade några av hans nya kompisar i USA. Det verkar ha varit nya bekantskaper, framför allt från event- och klubbvärlden, berättar Forbes reporter i Sverige, Max Jedeur-Palmgren.

Forbes reporter i Los Angeles förmedlade ett budskap via Markus Perssons kompisar: ”Om du inte berättar din version av varför du sålde Mojang kommer folk aldrig sluta fråga. Gör en sista stor intervju med oss så är det ur världen.”

– Han gick med på att träffa oss i Stockholm och vi kände hela vägen att det fanns en risk att han skulle ställa in. Vi var ett helt gäng. Det var en fotograf, reportern från Los Angeles och jag, minns Max Jedeur-Palmgren.

Journalistteamet spenderade två dagar på den färska miljardärens kontor med adress Stureplan 19. Här hade Rubberbrain AB, Markus Perssons nya företag, sina lokaler.

– Det var han och vad som verkar vara en av få kvarvarande kompisar från Minecraft-tiden, Jakob Porsér. Och så en assistent som tillgodosåg alla möjliga nyckfulla önskemål. Det var en hel del Red Bull och sprit, berättar Max Jedeur-Palmgren.

Kontoret bestod av ett kök och två rum. I det större rummet fanns soffor och ett dj-bås – Notch höll på att lära sig dj:a. I ett mindre rum satt Minecraft-skaparen och Jakob Porsér med var sin dator och kodade och spelade spel.

– Hela världen – och vi också – var ju väldigt nyfikna på vad han hade jobbade med. Vad skulle han ägna sin kreativa förmåga åt nu? Men han satt med ett gammalt spel från 90-talet, gjorde om det fast på ett nytt kodspråk. Han ville bara lära sig ett nytt kodspråk. Det kändes väldigt självförsjunket.

Tidvis glömdes Forbes-teamet nästan bort.

– De satt där och spelade något dataspel. Sedan kom några kompisar förbi. Det var Kyle McCarthy, en amerikan. Och så Carl Manneh. Mitt i alltihop började de prata om att ta ett privatjet och flyga till LA – det var någon spelning som de ville gå på. De lyckades nästan övertala ”Notch”.

Kyle McCarthy är delägare i LA-baserade Production Club som Notch anlitat som festfixare, och Carl Manneh var under en period vd på Mojang.

Till journalistteamets stora lättnad bestämde sig Markus Persson för att trots allt inte flyga iväg mitt under intervjun. Och från detta möte härrör sig flera episka bilder av honom. Det är ”Notch” som dj:ar, som poserar med ett långt svärd mot en mörkt petroleumblå natthimmel, ”Notch” som bär en kungakrona på huvudet.

– När vi skulle fotografera blev han stel och osäker. Så fotografen pumpade på med musik och försökte få honom att släppa loss, minns Max Jedeur-Palmgren.

Det fanns inte mycket i lokalerna som påminde om Minecraft-tiden, men i ett hörn stod ett oljeporträtt av Markus Persson.

– När Mojang precis börjat tjäna pengar fick alla anställda ett oljeporträtt målat av sig själva. Det är känt att Markus Persson var väldigt generös.

En mytomspunnen firmafest gick av stapeln året före försäljningen av Mojang. Bolagets 48 anställda flögs ner med privatjet till Franska rivieran där de möttes av lyxbilar – Lamborghini, Ferrari, Maserati och Bentley – som de fick köra till lyxhotellet Hotel de Paris Monte Carlo.

Sedan dess har Markus lyckats bli en av spelvärldens mest hatade personer – med god hjälp av Twitter-verktyget.

Visserligen gjorde försäljningen av Mojang såväl bolagets anställda som världens Minecraft-nördar besvikna. Persson hade ju gjort sig känd för att ogilla och kritisera de stora, kommersiella spelbolagen. Nu hade han sålt sitt livsverk till ett av dem. Men kritiken och besvikelsen hade förmodligen blåst över – om Minecraftskaparen bara hade lyckats ligga lågt och hålla sig långt ifrån Twitter.

Men att sluta kommunicera via nätet låg inte för honom. Inte heller låg det för honom att censurera sig själv, uttrycka sig politiskt korrekt och undvika att trampa folk på tårna. Tvärtom.

Många gånger har han uttryckt sig i mycket grova ordalag och enligt många gått långt över gränsen för vad som kan tolereras. Och detta inför miljontals följare på Twitter.

Magasinet Filter skildrar i ett reportage hur han under Gamergate – en feministisk rörelse inom spelvärden – hamnade i bråk med kvinnor och kallade dem ”cunts”. Han skrev, enligt Filter, att alla som var emot idén om en Heterosexual Pride Day var ”fittor som förtjänar att skjutas”. Tweetsen genererade hatiska genmälen som han besvarade, och när Minecraft skulle fira tio­årsjubilum i Stockholm förra året förklarade Microsoft för branschtidningen Variety att Marcus ”Notch” Persson inte var välkommen på grund av hans ”kommentarer och åsikter”.

”Hans kommentarer och åsikter återspeglar inte Microsoft eller Mojangs åsikter och är inte representativa för Minecraft”, förklarade en talesperson på Microsoft för Variety.

I skrivande stund är det oklart om Markus Persson faktiskt jobbar – om det pågår någon målmedveten spelutveckling i hans och Jakob Porsérs bolag Rubberbrain som startades 2014.

Bolaget ska enligt verksamhetsbeskrivningen utveckla och investera i datorspel. Men det tycks inte hända något i företaget som har noll omsättning och ett eget kapital på drygt 11 miljoner kronor vid utgången av 2018.

Pengarna som Minecrafts skapare fick vid försäljningen av Mojang ligger i Notch Enterprises, varifrån han har plockat ut över 2 miljarder kronor i utdelning och inlösen av aktier.

Jakob Porsér, som ursprungligen kommer från Luleå, har sina pengar i svenska företaget Nutcage. När Mojang såldes till Microsoft gjorde företaget en vinst på 4,4 miljarder. Sedan dess har Porsér tagit ut drygt 700 miljoner kronor i utdelningar. En del av dessa pengar har gått in i barndomsfavoritlaget Luleå Hockey. Miljardären från Norrbotten har bland annat bidragit med mångmiljonbelopp i samband med upprustningen av Coop Arena, där han har en loge i samband med Luleå Hockeys matcher.

Mojangs tidigare vd Carl Manneh har också blivit miljardär. 2014 gjorde hans bolag Caoma en vinst på närmare 1,7 miljarder kronor. Sedan dess har han plockat ut 400 miljoner kronor i utdelningar, enligt publicerade årsredovisningar.

Markus ”Notch” Persson

Förmögenhet: 15 miljarder.

Skapad genom: Försäljning av Mojang.

Jakob Porsér

Förmögenhet: 4 miljarder.

Skapad genom: Försäljning av Mojang.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annons från Spotlight Stock Market