Mer än dubblad omsättning och vinst för Truecaller – inte oroliga för det ekonomiska läget

Kommunikationsappen Truecaller redovisar kraftigt ökande omsättning och rörelsevinst under andra kvartalet jämfört med samma period året innan.
Mer än dubblad omsättning och vinst för Truecaller – inte oroliga för det ekonomiska läget -
Truecaller är en kommunikationstjänst verifierar kontakter och blockerar oönskade samtal och meddelanden. Foto: Truecaller
Omsättningen steg 100,2 % till 480,4 miljoner kronor (240). Efterfrågan bedöms öka globalt och genomsnittligt månatligt aktiva användare ökade med knappt 42 miljoner och uppgår nu till 321,4 miljoner (279,6).

“Alla våra tre intäktsströmmar ökade och det starkaste bidraget kom från vår annonsaffär som vi fortsätter att utveckla i fortsatt högt tempo”, förklarar vd Alan Mamedi.

Justerat ebitda-resultat uppgick till 218,5 miljoner kronor (104,4), med en justerad ebitda-marginal på 45,5 % (43,5).

“Vårt arbete med att utveckla och förbättra AdTech-plattformen, satsningen på vårt företagserbjudande, Truecaller for Business, samt på att öka användarnyttan av vår premiumtjänst för en större användarbas skapar förutsättningar för en fortsatt positiv resultatutveckling”, menar Mamedi.

Rörelseresultatet blev 212,9 miljoner kronor (81), med en rörelsemarginal på 44,3 % (33,8). Förbättringen förklaras bero på fortsatt hög tillväxttakt i kombination med mindre växande rörelsekostnader.

Resultatet efter skatt blev 172,7 miljoner kronor (74,8), en ökning med 130,9 % mot föregående år.

Resultat per aktie hamnade på 0,46 kronor (0,21), vilket innebär en ökning med 119,0 % mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 280,9 miljoner kronor (92,89).

Gällande det försämrade ekonomiska läget är inte vd:n särskilt orolig.

“Vi inbillar oss dock inte att vi skulle vara helt opåverkade av kraftiga makroekonomiska förändringar på de marknader vi verkar i, men det har så här långt inte haft någon påverkan på efterfrågan på annonser på vår annonsplattform. Vi fortsätter att fokusera på det vi kan påverka, att förbättra vår annonsplattform”, menar Alan Mamedi.

Truecaller, Mkr Q2-2022 Q2-2021 Förändring
Nettoomsättning 480,4 240 100,2%
EBITDA, justerat 218,5 104,4 109,3%
EBITDA-marginal, justerad 45,5% 43,5%
Rörelseresultat 212,9 81 162,8%
Rörelsemarginal 44,3% 33,8%
Nettoresultat 172,7 74,8 130,9%
Resultat per aktie, kronor 0,46 0,21 119,0%
Kassaflöde från löpande verksamhet 280,9 92,89 202,4%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF