Mekonomen: Verkstan som lyfter
Till skillnad mot succén Clas Ohlson har bildelskejdan Mekonomen haft svårt att fånga börsens intresse. Affärsvärlden var vid introduktionen positiv men från introduktionspriset, 110 kronor i maj, föll aktiekursen under sommaren och hösten successivt med 30 procent. Men den negativa trenden har nu brutits. Efter en påtaglig återhämtning handlas aktien för närvarande till strax under 100 kronor, vilket är lägre än introduktionskursen, men bättre än börsutvecklingen som helhet.
Det finns säkert flera skäl till att börsens intresse har varit så svalt. Ett skäl kan vara att bildelar och biltillbehör inte hör till de hipaste av branscher, men i takt med att glansen kring IT-sektorn falnat kanske pålitliga vinstgenererare i den “gamla ekonomin” som Mekonomen kan få en plats i solen. Ett annat skäl är nog att aktiemarknaden oroat sig för att resultatutvecklingen dämpats av den kraftiga expansionen. Den bör å andra sidan ge ytterligare skjuts åt volymen om ett eller två år.
Växer snabbt
I likhet med Clas Ohlson är Mekonomen ett bolag som växer snabbt med goda marginaler. Mekonomens mål är att omsättningen ska växa med minst tio procent per år och att rörelsemarginalen ska överstiga åtta procent. Båda målen uppfylls med råge för närvarande.
Delårsrapporten för kvartal tre visade att omsättningen ökat med över 20 procent till 575 miljoner kronor under de nio första månaderna i år och vinsten med över 30 procent till 58 miljoner kronor. Rörelsemarginalen översteg 10 procent, trots att resultatet dragits ned av betydande kostnader för nyetableringar och förvärv. Tillväxttakten har hållit i sig även under oktober månad.
Privat och till verkstäder
Mekonomen säljer reservdelar och biltillbehör till främst märkesoberoende verkstäder och direkt till bilägare i Sverige och Norge. På sikt kan även andra marknader bli aktuella. Den tillgängliga marknaden är värd nio miljarder kronor i Sverige och ungefär hälften så mycket i Norge. Från att ha varit grossist har bolaget utvecklats till en rikstäckande integrerad grossist- och detaljistkedja med egna och samarbetande butiker. Fler butiker betyder ökade stordriftsfördelar på inköpssidan och större grossistleveranser.
Just nu växer butikskedjan i betydligt snabbare takt än utlovat i introduktionsprospektet. För närvarande består den av 133 butiker, varav 81 egna, efter att ha ökat med tolv stycken enbart under kvartal tre. Att etablera en ny butik kostar i genomsnitt en halv till en miljon kronor. Till det kommer investeringar i inventarier och varulager på omkring två miljoner kronor. För att klara interna lönsamhetsmål måste omsättningen per butik nå minst sex miljoner kronor.
En annan del av tillväxtstrategin går under namnet Mekonomen Bilverkstad. Det är ett sätt att knyta upp märkesoberoende bilverkstäder i en allians där Mekonomen hjälper till med den avancerade utrustning som krävs för att reparera moderna bilar med stort elektronikinnehåll. Det ökar verkstädernas konkurrenskraft och därmed deras efterfrågan på reservdelar. Tanken är nämligen att alliansverkstäderna ska anlita den lokala Mekonomenbutiken som huvudleverantör för reservdelar och tillbehör.
Det finns omkring 5.000 märkesoberoende verkstäder i Sverige. Målet är att omkring 800 verkstäder ska vara anslutna om några år. Nyligen tecknade Mekonomen ett avtal med Bilistenkedjan, vars 100 verkstäder i Sverige erbjuds att ansluta sig till Mekonomen Bilverkstad. Sedan tidigare finns 320 verkstäder anslutna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.