IRM
Medierna som går starkast
Det framgår av ett pressmeddelande. Siffrorna kommer från institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.
“Det är glädjande att vi nu har två kvartal med tydligt positiv tillväxt, även om vändningen kom i slutet på 2013 så var tillväxten då väldigt blygsam. Vi förväntar oss att även det andra halvåret 2014 visar på tillväxt på mediemarknaden”, kommenterar Madeleine Thor, vd på IRM.
Flera mediekategorier utvecklas starkt, framförallt de digitala, men även butiksmedia, utomhus- och radioannonsering visar tvåsiffrig tillväxt. Reklaminvesteringen i webb-TV har ökat sin tillväxttakt under det första halvåret. Tillväxttakten är över 60 procent relativt motsvarande kvartal förra året både i det första och i det andra kvartalet, markant bättre än under 2013.
Även displayannonseringen ökar sin tillväxttakt under 2014, tillväxten uppgår till 13-14 procent både i det första och det andra kvartalet 2014 relativt samma period i fjol.
“Förr såg vi att den tryckta kvällspressen gynnades av stora evenemang såsom fotbolls-VM eller OS. Det vi ser nu är att denna typ av evenemang snarare lyfter kategorier såsom display- och webb-tv-annonsering”, avslutar Madeleine Thor.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.