Intervju Husdjursmarknaden
Med näsa för djuriska affärer
”Så här i efterhand är det inte svårt att förstå behoven för konsolidering inom djursjukvården, men när vi satte igång var det många som ifrågasatte om det här verkligen var en bransch att satsa på”, säger Peter Dahlberg som var med att grunda den snabbväxande veterinärkedjan Anicura.
För att för förstå vad han menar med ”behov” så backar vi bandet några decennier.
Vård av djur har funnits sedan urminnes tider men i takt med ökat välstånd och urbanisering skedde ett skifte inom veterinärvården. Det var inte längre enbart jordbrukets djur utan även nya tidens sällskapsdjur som skulle behandlas. Husdjuren betraktades mer som en familjemedlem, man tog bättre hand om dem varpå de blev äldre och vårdbehovet ökade. Samtidigt blev djursjukvården alltmer sofistikerad.
En ökad omvårdnad av våra fyrbenta vänner ledde till att klinikerna blev större och stora djursjukhus växte fram i Sverige. Medan priskänsligheten var stor för lantbrukets djur uppstod en ny kategori av djurägare som var villiga att betala mycket mer för vård av sina sällskapsdjur. Dessutom skulle svenskarna bli bäst i världen på att försäkra sina husdjur. Det var viktigt för framväxten av den nya veterinärmarknaden där all vård är privatfinansierad.
Ovannämnda faktorer ledde till att djurklinikerna växte till en storlek som blev svårare att hantera. Plötsligt kom HR-frågor in i bilden, man blev tvungen att vara duktig på att förhandla avtal med olika leverantörer, behärska revision, komplexa journalsystem etcetera. Det blev mycket annat än djurvård att tänka på för klinikerna som oftast ägdes och leddes av veterinärer samt djursjukvårdare.
Och det som private equity-bolagen är bra på, generellt, är att identifiera behov i marknaden. Här såg (och ser) flera riskkapitalbolag en bransch med behov av professionalisering. Dessutom fanns synergier att göra på en fragmenterad marknad med prisokänsliga djurägare som ställde krav på service och högkvalitativ vård.
I Sverige är det framför allt fyra private equity-aktörer som har drivit marknaden genom bildandet av de, som numera är Europas två största veterinärkedjor, Anicura och Evidensia. Medan Fidelio Capital och senare Nordic Capital låg bakom Anicura så skulle Valedo och därefter EQT driva upp veterinärkedjan Evidensia (numera IVC Evidensia).
Konsolidering, tillväxt och expansion av veterinärkliniker har de senaste tio åren varit en trend för såväl den nationella som den internationella djursjukvården, och de svenska private equity-bolagens tillväxtmodeller har rullats ut över hela Europa. Just nu är veterinärmarknaden hetare än någonsin med bolagsvärderingar i hundramiljardersklassen, men vi återkommer till det.
Djurstiftelser möter private equity
En stiftelse utgjorde startskottet för konsolidering av veterinärmarknaden i Sverige. Det var Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm som hade grundats 1969 med syftet att driva och verka för dygnet-runt-öppen djursjukvård i Storstockholmsområdet. Målsättningen var att säkerställa en ”tillgänglig och högkvalitativ öppen och sluten djursjukvård i ständig utveckling”. Stiftarna var Kennelklubben, Svenska Blå Stjärnan, Svenska Djurskyddsföreningen samt Stockholms stad. (De tre förstnämnda är fortsatt aktiva i stiftelsen.)
Stiftelsen hade byggt och drivit flera djursjukhus. Efter 40 år gick man ut i en process för att hitta en partner. Två private equity-bolag var intresserade: Fidelio Capital samt Valedo.
I början av november 2011 blev det officiellt att Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholm sålde Stockholms Regiondjursjukhus till Fidelio. Förutom det sjukhuset ingick även Västra Djursjukhuset i Göteborg och Falu Djursjukhus. Stiftelsen kvarstod som investerare i den nya djursjukhusgruppen och fusionen skapade i ett slag en stor aktör inom svensk djursjukvård med närmare 300 anställda veterinärer och djursjukvårdare. Detta var startskottet för veterinärkedjan Anicura, som Peter Dahlberg var VD för under sju expansiva år.
”Jag kände att det var en bransch som passade mig. Den hade en enorm utvecklingspotential och många möjligheter till förbättring, men också förmånen att arbeta med djur och människor med engagemang. Dessutom var det inspirerande att bygga bolag”
Från storbank till private equity till veterinärkliniker
Peter Dahlberg växte upp i Enebyberg utanför Stockholm i ett ”klassiskt arbetande hem med akademikerbakgrund. Pappa var läkare, mamma hade gått på Handels”. Som 24-åring startade han Skandinaviens första djuraffär på nätet men sålde senare e-handelsbolaget till Sveriges största djurförsäkringsbolag Agria. Efter att ha avslutat juristlinjen samt ekonomlinjen flyttade han till London, jobbade inom investment banking på Deutsche Bank. Sedan väntade sju år på riskkapitalbolaget Montagu där han byggde upp dess nordiska verksamhet.
Peter Dahlberg
Är: Investerare, företagsledare och entreprenör.
Född: 1975
Grundade och drev fram djursjukvårdsföretaget Anicura tillsammans med Fidelio Capital och senare Nordic Capital innan det såldes till amerikanska Mars Petcare.
Var VD för Anicura mellan 2012 och 2019.
Har tidigare startat egna bolag verksamma inom bland annat detaljhandel, grossisthandel och tillverkning. 1999 grundade Dahlberg Nordens första zoobutik på nätet med hemleverans av bland annat djurmat och tillbehör. Företaget såldes till djurförsäkringsbolaget Agria. Hade före Anicura lång bakgrund inom finansbranschen.
Investeringar: Har sedan Anicura bland annat investerat i Doktor.se, Olink, Vimian, Storskogen, Klarna, och Tipser. Han har även investerat i fonden Nordtech, som grundades av Nils Bergman och Pål Hodann. Fonden har runt 500 miljoner kronor att lägga på förvärv och siktar på att investera i 2–4 bolag per år.
”Jag hade förmånen att få arbeta med många fina nordiska bolag som stod inför snabb utveckling och förändring. Det var oerhört kul och lärorikt men i takt med att jag avancerade blev det mer interna kommittéer och memos än att vara ute hos portföljbolagen. Jag kände att det var dags att jobba mer operativt igen”, säger han.
Peter Dahlberg kom i kontakt med Gabriel Fitzgerald, VD och grundare på Fidelio Capital (nu aktuell med börsnoteringen av djurvårdsbolaget Vimian) som föreslog att de skulle teama upp för att bygga det som senare blev känt som Anicura.
”Jag kände att det var en bransch som passade mig. Den hade en enorm utvecklingspotential och många möjligheter till förbättring, men också förmånen att arbeta med djur och människor med engagemang. Dessutom var det inspirerande att bygga bolag”, säger Peter Dahlberg och tillägger:
”För mig personligen var det också bra att teama upp med Fidelio. Det var en stor uppgift att bygga Anicura och det kändes skönt att inte behöva göra sina första operationella misstag i en publik miljö och fronta dem på förstasidan av Dagens Industri”.
“Det blev såklart mycket spekulation i marknaden om vilka vi var och vad vi ville. Ena dagen var det att vi skulle höja allas löner, nästa dag att vi skulle sänka dem. I början handlade det om att missionera budskapet, förklara att vi ville utveckla verksamheterna och branschen”
Anicura och Nordic Capital
För att skapa plattformen började de att bokstavligen knacka dörr på djurkliniker över hela landet.
”Vi besökte djursjukhus och kliniker från norr till söder. Vi pratade med alla i branschen och bildade en uppfattning om vilka vi ville ha med i gruppen. Förutom att göra förvärv, var det viktigt att göra rätt förvärv. De kliniker som valde att gå med i Anicura rekommenderade i sin tur andra. Det blev såklart mycket spekulation i marknaden om vilka vi var och vad vi ville. Ena dagen var det att vi skulle höja allas löner, nästa dag att vi skulle sänka dem. I början handlade det om att missionera budskapet, förklara att vi ville utveckla verksamheterna och branschen”.
Det visade sig att alla kliniker hade samma utmaning. Man ville få avlastning.
”Det är inte särskilt svårt att förstå. Inköp, HR, marknad, IT, redovisning, skatt… Ett genomsnittligt djursjukhus har flera hundra leverantörer: alltifrån mediciner och förbrukningsartiklar till el, hyra och snöskottning. Kanske med anledning av den fragmenterade marknaden var också många inköpspriser högre än de inom humanvården”.
Kritik mot högre priser
Många, bland andra Jens Henriksson i sin tidigare roll som VD på försäkringsbolaget Folksam, har riktat kritik mot riskkapitalbolagens ägande av veterinärsklinikerna. Det leder till stigande priser för djurvård, anser kritikerna.
Vad säger du om det, Peter Dahlberg?
”Jag tycker att man ska se den här diskussionen i rätt kontext. Försäkringsbolagens intäkt är sålda försäkringar och deras största kostnad är utbetalningar för skador. Däremellan ligger deras marginal. Det ligger i försäkringsbolagens intresse att hålla nere sina kostnader. Min uppfattning är att Jens bidrag till debatten var en förskjutning, från att Sverige hade bra djursjukvård till att vi hade dyr djursjukvård. Att djursjukvården kostar, och ibland kostar väldigt mycket, är det ingen som förnekar, men faktum är att det är utvecklingen av bättre vård som driver kostnaderna snarare än generella prishöjningar”.
Blev det dyrare vård med PE-bolagens intåg?
”Min uppfattning är att frågan innehåller flera olika delar som ofta blandas ihop. Det som driver kostnaderna för djursjukvård är prishöjningar, teknologiska framsteg med nya behandlingar och metoder samt hur ofta djurägare besöker veterinären. Prishöjningarna har varit ganska konstanta med ett par procent om året. De stora förändringarna har varit nya behandlingsmetoder, mer avancerad vård och utrustning samt benägenheten att oftare gå till veterinären. Sammantaget betyder det att den totala marknaden för djursjukvård har ökat kraftigt, men det är att förenkla för mycket att bara skylla det på prisökningar.”
Anicura expanderade fort. Redan de första två åren byggde de vidare i Sverige, Norge och Danmark. Anledningen till att de gick in på nya marknader var för att de ville koppla ihop specialister, enligt Dahlberg.
”Man behövde titta på hela kedjan, på alla områden, alltifrån kardiologi och kirurgi till onkologi och odontologi. Strävan efter att få in mer kompetens gjorde att vi även började titta utanför Skandinavien”.
Ambitionen med utlandsexpansion medförde att det blev dags för en större huvudägare. Anicura och Fidelio gjorde en process med två private equity-bolag med lite större muskler. EQT och Nordic Capital var intresserade. Valet föll på den sistnämnda.
Nordic Capital köpte en majoritet i Anicura år 2014 som värderades till två miljarder kronor. Då omsatte Anicura en knapp miljard. Med Nordic Capital i ryggen expanderade Anicura kraftigt i Europa, inte minst i Dach-regionen. Man växte årligen med 50%, varav 10% organiskt.
”Och behoven var desamma i varje land som vi gick in i”.
Evidensia och EQT
Valedo, som hade varit intresserat av det som skulle bli Anicura men inte blev ägare, bildade snart en egen veterinärgrupp. Tillsammans med två stiftelser och den drivande veterinären Olof Skarman gick fyra djursjukhus samman. Man sammanförde djursjukhusen i Strömsholm, Helsingborg, Malmö samt Södra Djursjukhuset i Stockholm. Denna nya veterinärgrupp lade grunden för det som blev den rivaliserande veterinärkedjan Evidensia.
Evidensia växte också snabbt och efter två år ingick fler än 90 kliniker och sjukhus i Sverige, Finland, Norge och Danmark i gruppen. På två år hade Evidensia vuxit 400%. Precis som för Anicura insåg man att det behövdes en ny majoritetsägare med större finansiella muskler om man ville växa utanför Norden. Sommaren 2014 började de föra samtal med hugade intressenter och i september samma år stod det klart att EQT tog över som huvudägare. Grundarstiftelserna samt övriga minoritetsägare (bolagets nyckelpersonal) var kvar som delägare vid sidan av EQT. Drygt två år senare, i december 2016 köpte EQT den brittiska veterinärkedjan IVC och i maj 2017 slogs IVC samman med Evidensia som numera heter IVC Evidensia.
En kapplöpning började ute i Europa mellan två ambitiösa firmor, Nordic Capital-stödda Anicura och EQT-backade Evidensia. Avsikten för båda kedjorna var att strukturera om djurmarknaden vilket man också gjorde i rask takt.
”När Mars hörde av sig och sa att de var intresserade av att köpa oss så svarade vi att vi varken var till salu eller var färdiga med vad vi ville uppnå. Men Mars Petcare kontrade: ’Vi förstår. Men vi är fortsatt intresserade. Vi vill köpa er nu, inte senare. För det kan vi tänka oss att betala ett väldigt bra pris’”.
Amerikanska Mars köpte Anicura
Tanken från Nordic Capitals håll var att börsnotera Anicura, men den kraftiga expansionen hade dragit uppmärksamhet till sig. Plötsligt hörde amerikanska Mars Petcare av sig. Det är djurdelen inom Mars-koncernen som kanske är mest känd för att ha chokladen Mars i produktportföljen (i sällskap med andra godiskändisar som Twix och M&M’s). Men Mars Petcare är (sedan förvärvet av nästan hela Procter & Gambles djurportfölj) världens största bolag inom djurmat och djurhälsa med kända varumärken som Whiskas, Sheba, Pedigree och Frolic. Intresset för svenska Anicura kom efter att Mars hade köpt den amerikanska veterinärkedjan VCA med 800 kliniker i USA och Kanada och närmade sig även ett köp av veterinärkedjan Linnaeus i Storbritannien.
”När Mars hörde av sig och sa att de var intresserade av att köpa oss så svarade vi att vi varken var till salu eller var färdiga med vad vi ville uppnå. Men Mars Petcare kontrade: ’Vi förstår. Men vi är fortsatt intresserade. Vi vill köpa er nu, inte senare. För det kan vi tänka oss att betala ett väldigt bra pris’. Vår vision på Anicura hade varit att bygga det bästa bolaget som någonsin hade byggts, med en fantastisk företagskultur och stora investeringar i kvalitet och service. Givet deras stora ambitioner kom vi överens om att Mars vore en bra fortsatt ägare. De hade en större portfölj av djursjukvårdsgrupper och stor kunskap inom djurnutrition. Det fanns bra synergier mellan verksamheterna och vissa av deras övriga bolag”, säger Peter Dahlberg.
Mars hade bestämt sig för att bli ledande på djursjukvård och ansåg att Anicura skulle bli en idealisk pusselbit. Tillsammans med Linnaeus skulle Mars Europaambitioner bli kompletta. Dessutom såg man synergier i att sälja djurfoder inom vilket Mars hade starka positioner. Det är kanske värt att nämna att, vid sidan av administrativa synergier säljer kliniker nämligen även andra saker, såsom hund- och kattmat. Har man, som i Mars fall, en stor portfölj av det finns där ytterligare synergier att göra. Dels för att klinikerna blir en extra försäljningskanal, dels för att kunna utnyttja kompetensen veterinärer besitter för att kunna utveckla bättre och mer hälsosam kost i framtiden.
År 2018 såldes Anicura till Mars Petcare för cirka 20 miljarder kronor. Processen var i hamn på mindre än en månad. Förutom storägaren Nordic Capital var Fidelio Capital, ledning och stiftelsen fortfarande delägare vid jätteförvärvet. Det var då en av de största transaktionerna någonsin i hela branschen. Det blev också Nordic Capitals bästa affär någonsin.
Kulturkrocken
Peter Dahlberg stannade som VD ett år efter förvärvet. Men det blev en annorlunda setting med Mars, säger han.
”Vi hade byggt ett fantastiskt fint bolag med en väldigt kraftig tillväxt år efter år. En av anledningarna till att det gick så bra var att vi hade haft bra synk med våra ägare och en hög frihetsgrad. Våra ägare var också väldigt snabbfotade vilket behövdes för att bibehålla ett högt tempo. Några vänner höjde varningens finger för stora amerikanska bolag. De sa: Du är naiv, det kommer inte funka för dig. Men jag var positiv”.
Men vännerna fick rätt.
Det blev en för stor kontrast med Mars som ägare.
”Vi hade skapat en företagskultur som var ung, snabb och nästan rebellisk. Vi skapade något nytt och utmanade etablerade strukturer. Vi hade varit väldigt upptagna med hur vi kunde bibehålla kultur, mindset och vår decentraliserade modell med 6000 anställda som när vi var 150 anställda. När Mars kom in blev det många viljor även om den större visionen var intakt. Det ledde till frustration och flera i ledningen valde att lämna. Det var verkligen olyckligt”.
Anicuras ledningsskikt spreds till andra delar av det svenska näringslivet.
”Till Mars försvar så gick deras europeiska etablering snabbt. Det tog ett tag innan deras egen internationella organisation kom på plats. Nu är det säkert mycket bättre. Men det är väl inte första gången ett snabbväxande ungt företag sväljs av ett större mer moget bolag med en del integrationsutmaningar som följd”.
Anicura
Finns i 13 länder i Europa, 350 djursjukhus och har 7500 anställda.
Grundades 2011 när Fidelio Capital köpte Stiftelsen Djursjukhus i Stor-Stockholms djursjukhus. VD blev Peter Dahlberg.
2014. Nordic Capital Fund VIII köper en majoritet av bolaget. Anicura expanderar utanför Norden, till Tyskland, Österrike, Nederländerna och södra Europa.
2018: Nordic Capital säljer Anicura till amerikanska Mars Petcare för cirka 20 miljarder kronor.
IVC Evidensia
Finns i 12 länder med 1600 veterinärkliniker, jämfört med cirka 90 veterinärkliniker i Norden när EQT gick in 2014.
Grundades 2012 av en grupp djursjukhus, stiftelser, veterinären Olof Skarman samt Valedo Partners Fund II.
2014. EQT går in som huvudägare. Man expanderar i Europa.
2017. Slås ihop med veterinärkedjan IVC.
2021. Planerna om notering på Londonbörsen slopas och kapital tas in. Nestlé utökar ägandet, in kommer även riskkapitalbolaget Silver Lake. EQT kvarstår som majoritetsägare då fonden EQT IX köper en del av den tidigare ägarfonden EQT VII:s innehav.
IVC Evidensia värderas till 123 miljarder kronor.
”80% kvar att konsolidera”
Parallellt fortsatte rivalen IVC Evidensia med EQT som huvudägare att utvecklas. När EQT klev in som ägare 2014 var värderingen 2 miljarder. Vid sammanslagningen med med brittiska IVC hamnade värderingen på 9 miljarder kronor. År 2019 kom Nestlé in som minoritetsägare och värderingen hade då stigit till 30 miljarder kronor. I dag värderas IVC Evidensia till hisnande 123 miljarder kronor.
Värderingen blev känd i samband med att den tänkta noteringen på Londonbörsen inte blev av. Istället utökade Nestlé och riskkapitalbolaget Silver Lake sina minoritetsposter.
”Det är den största värdeökningen vi har sett i någon av EQT:s investeringar sedan vi start”, sade Per Franzén, ansvarig partner på EQT till Dagens Industri nyligen.
Han uppgav vidare att planerna på fortsatt tillväxt anses vara större i en onoterad miljö. Enligt Franzén är hela 80% av de europeiska marknaderna, där bolaget ännu verkar, inte konsoliderade, vilket ger kedjan stora chanser att växa ytterligare genom förvärv.
Silver Lake som vanligtvis fokuserar på teknikbolag klev in då de ser stora möjligheter med att digitalisera djursjukvården, bland annat med nya typer av onlinetjänster. Och Nestlé då? Varför är en schweizisk livsmedelskoncern (med varumärken som Starbucks, Nescafé samt chokladsuccéerna Lion och Kit Kat) intresserade av veterinärkliniker? För att de, likt amerikanska Mars, har ett affärsområde för sällskapsdjur, Nestlé Purina Petcare. Det är, efter Mars Petcare, världens andra största bolag inom mat för sällskapsdjur. Medan Mars Petcare årligen drar in runt 18 miljarder dollar inom sektorn handlar det om cirka 14 miljarder dollar för Nestlé Purina Petcare.
Och även för Nestlé handlar det om att bli bättre på djurhälsa i stort. Eller som de själva säger: ”stärka sitt samarbete med forskare, veterinärer och djurvårdspersonal”, fördjupa sina kunskaper om sällskapsdjur och husdjursägarnas behov för att utveckla innovativa produkter.
Men tillbaka till de två expansiva svenska private equity-bolagen och deras veterinärkedjor.
Enligt EQT finns mycket kvar att göra på den europeiska marknaden innan man siktar på att ta ett kliv utanför den. Därefter är USA ett naturligt nästa steg att ta och vad gäller notering säger man att det är någonting som kan bli aktuellt på sikt. I Europa är nu de största veterinärkedjorna svenskgrundade och två, eller sammanlagt fyra private equitybolag har rullat ut en modell som fortsätter.
Framtiden
Nordic Capital sålde Anicura till Mars Petcare för cirka 20 miljarder kronor 2018. Det var en rekordaffär när det hände.
Men bara tre år senare värderas IVC Evidensia till 123 miljarder kronor. Visserligen har det skett många ytterligare förvärv, och massiva investeringar under perioden, inte minst integrering av samgåendet med den brittiska veterinärkedjan IVC, digitalisering, utveckling av vård, etablering på nya marknader med mera. Men, frågan är ändå: Sålde man Anicura för tidigt till den otåliga amerikanska jätten Mars Petcare?
”Det går inte att svara ja eller nej på den frågan. Det var rätt beslut att sälja där och då. Men vi hade, så här i efterhand, säkert skapat ännu mer värde om vi hade fortsatt. Vem vet hur allt hade sett ut då och hur länge vi hade orkat driva vidare i det tempot vi hade. Fast ur ett krasst kapitalistiskt perspektiv och med facit i hand så var det kanske för tidigt”, säger Peter Dahlberg.
Hur det blir framöver återstår att se.
Men på Nordic Capital är man inte mätt på veterinärkedjor. I mitten av juni i år stod det klart att det svenska PE-bolaget köper den amerikanska veterinärkedjan UVC.
Peter Dahlberg kommer att sitta i styrelsen för det nya bolaget när man tar klivet över Atlanten.
”UVC är väldigt likt Anicura och vi ser fram emot att se bolaget utvecklas med rätt kultur och värderingar. Management har en ambitiös plan på plats och bolagets 65 djursjukhus finns redan över stora delar av USA. Där har konsolideringen av djurvårdsmarknaden pågått länge, men samtidigt är den marknaden mycket större”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.