Med fokus på framtidens klockor
”One more thing…”, sa Apples vd Tim Cook i förra veckan och använde sig därmed av företrädaren och Applegrundaren Steve Jobs numera bevingade ord. Vid nya lanseringer brukade han låtsas som om mötet var över innan han med den korta meningen avslöjade företagets senaste innovation.
På Apple-eventet i förra veckan visade Tim Cook upp den smarta klockan Watch, något det länge hade spekulerats i att han skulle göra. Smarta klockor är en del av den senaste och hetaste trenden wearable technology, eller kroppsburna enheter, och att Apple vill ligga i framkant är givet.
Med kroppsburna enheter menas teknikprylar som går att bära på kroppen och som ständigt är uppkopplade på internet. Både på CES-mässan i Las Vegas i januari och på årets mobilmässa i Barcelona i februari var det den mest omtalade trenden och mycket talar för att wearables är nästa steg i The Internet of Things, en värld full av prylar som alla kommunicerar med varandra.
Apples nya skapelse liknar många andra smarta klockor, men är något exklusivare i sin form. Den finns i två olika storlekar och görs i stål, aluminium och guld. Armbanden finns det många av, bland annat i stål, aluminium och guld.
Skärmen väcks genom att lyfta på armen och det går sedan att skrolla mellan olika listor som i vilken telefon som helst. Användaren kan röststyra med Siri, använda betaltjänster eller skicka sms. Några av huvudfunktionerna är också relaterade till träning och hälsa, såsom pulsmätare.
Marknaden för kroppsburna enheter uppgår i dag till cirka 40 miljarder kronor och den förväntas dubblas fram till 2017. Ett antal samverkande samhällstrender ligger bakom utvecklingen. Dels har mobilbranschen all nödvändig teknik för att göra trenden möjlig, dels bryr sig konsumenter alltmer om det som är närmast kroppen, den allmänna hälsotrenden, personlig tracking, etcetera.
Många av de produkter som redan finns har varit inriktade på konsumentmarknaden, vilket delvis är en följd av att människor tenderar att ha bättre utrustning och uppkoppling privat än i arbetslivet. Både mobiltillverkare och alla stora tillverkare av sportutrustning säljer exempelvis träningsarmband. Sonys heter Smartband. Och mer är på gång. Just nu exploderar antalet produkter med fokus på form i kläder, skor, kontaktlinser och glasögon.
Det mest kända exemplet i den senare kategorin är Google Glasses. Med dem kan användaren på ett helt nytt sätt interagera med världen och använda sig av digitala tjänster. Med Google Glasses styr internetjätten också branschen mot mer yrkesrelaterade funktioner. Antalet möjligheter är oändliga. Med dem går det att övervaka andra personer, blinka för att fotografera, direktöversätta när du reser och läsa mejl i glasögonen utan att störa det dagliga arbetet.
På ögontemat har Google också en ny iögonfallande produkt på gång. Med ett par specialdesignade kontaktlinser mäts sockernivån i användarens tårar, vilket är till stor hjälp för personer med diabetes. Det är onekligen bara fantasin som sätter gränser för vilka funktionaliteter som nu utvecklas.
Branschen har lämnat den initiala utvecklingsfasen med tunga, klumpiga och inte särskilt snygga produkter. Nu läggs mer tonvikt vid design, inte minst med den smarta klocka Pepples som ett bra exempel.
Samtidigt finns det experter som rynkar på näsan åt smarta klockor. Inte minst Steve Wozniak, medgrundaren till Apple.
– Jag tror att kroppsnära enheter är svåra att sälja. De är kopplade till din smartphone, men är en extra apparat och behöver speciella fördelar som inte mobilen har. Om de bara är en förlängning till mobilen, kan de hamna i kategorin bluetooth-headset. Kul att ha på sig och visa upp för en dag, sa han i en intervju med Cnet News i slutet av augusti.
En annan aspekt är intrånget i den personliga integriteten. Den svenska kameran Narrative Clip är en liten luxuös kamera som automatiskt tar bilder två gånger i minuten, med andra ord dokumenterar den användarens liv fullständigt, så kallat lifelogging. Hur omgivningen reagerar på att ständigt bli filmad eller fotad återstår att se men att många kommer uppfatta det som en kränkning av den personliga integriteten är ingen vild gissning. Samtidigt befinner sig branschen tidigt i utvecklingen och potentialen är stor. ?
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.