Med en ninjas hastighet
Global Gaming är ett spelföretag med inriktning på kasinospel. Störst är Ninja Casino som kört massiva reklamkampanjer och det har bidragit till kraftigt växande intäkter.
Trots stark tillväxt och attraktiva nyckeltal är bolaget lågt värderat på börsen. Joacim Möller, vd för Global Gaming, tror att det har flera förklaringar, bland annat att Global Gaming var först ut med det så kallade pay’n’play-konceptet som innebär att man använder sitt bank-id. Traditionellt sett fyller spelare i ett formulär, deponerar därefter ett betalkort, och om man skulle vinna tar det flera bankdagar innan vinst utbetalas. Med ett bank-id får man pengarna direkt.
– Det verkar spelarna ha tyckt om. Men vi skickar inte ut någon reklam via sms eller mejl, vi har aldrig heller marknadsfört free spins eller bonusar. Att vi inte tog in en enda mejladress eller ett enda telefonnummer till spelare betraktades nog som en osäkerhet för marknaden, säger han.
En annan trolig osäkerhetsfaktor handlar om exponeringen mot ett fåtal länder – Sverige och Finland.
– Men vi tittar på nya marknader och lanserar snart Ninja Casino i Estland. Vi ser också över nya vertikaler. Nu har vi spelautomater samt roulett och blackjack både digitalt och som livekasino, men vi förbereder också för att kunna satsa på sportevent.
Hela branschen har blivit extremt konkurrensutsatt och osäkerheten är stor när det gäller omregleringen av den svenska spelmarknaden. Den nya spellagen som träder i kraft den 1 januari 2019 väntas påverka lönsamheten då den innebär en 18-procentig skatt på bolagens spelvinster. Aktörer söker i nuläget flera licenser och Global Gaming har sökt licens för två av sina varumärken, Ninja Casino och Spellandet, som riktar sig till en något äldre målgrupp samt till kvinnor som inte har lockats av Ninja Casino.
– Det är ett digert arbete att få licens och sedan ska man upprätthålla den också, men det blir spännande tider. Lotteriinspektionen hade nyligen en dragning i Stockholm som inte svarade på branschens alla frågor. Den lag som nu finns är väldigt allmänt hållen och flera detaljfrågor är fortfarande oklara. Det blir ett spännande första halvår med trial and error.
Med den nya lagen är tanken att högriskspelare lättare ska bli upptäckta, och Mölller säger att Global Gaming har system som flaggar för ändrat spelbeteende. Om någon tidigare spelade för en 500-lapp i månaden och plötsligt spelar för tusen kronor om dagen så måste de agera i enlighet med aktuell licens.
– Men vi har också påbörjat ett arbete inom detta område för att ytterligare stärka spelarskyddet.
Att öka antalet spelare kräver mycket marknadsföring, och snittet för branschen är en marknadsföringskostnad på cirka 35 procent av intäkterna. I det avseendet ligger Global Gaming lägre, på cirka 30 procent.
– I och med att den svenska marknaden omregleras tror jag att branschen i stort kommer att lägga en större andel på marknadsföring i början på nästa år, innan man hittar mer långsiktiga nivåer.
På den svenska spelmarknaden har det under senare år talats om konsolideringar av de många aktörer som finns. I slutet av oktober i år la det brittiska bettingbolaget William Hill ett kontantbud på konkurrenten Mr Green – det är ett tecken i tiden, enligt Joacim Möller.
– Jag tror att vi kommer att se fler konsolideringar framöver.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.