Meaning Green: Dyr mat

Allmänheten får betala dyrt för att få vara med i Meaning Greensnya gröna snabbmatsvärld

Meaning Greens koncept att servera vegetarisk snabbmat haronekligen goda förutsättningar att nå framgång. Det finns delsett växande motstånd till att äta kött av såväl etiska somhälsomässiga skäl och dels är snabbmat det snabbast växandesegmentet inom restaurangbranschen.För den kaloriräknande delen av befolkningen framstår MeaningGreen som ett klart alternativ till de befintligarestaurangerna, i synnerhet inom snabbmatsegmentet. För de somlikt en av Hans Alfredssons romanfigurer, föredrar biffstekframför ett aldrig så väl anrättat kålhuvud är det väl svårareatt låta sig övertygas.Frågan är bara vad det är Meaning Green och dess aktieägarekommer att kunna kapitalisera på denna utveckling. Meaning Greenhar en mycket kort historik och är inte mycket mer än ettkoncept. Bolaget startades så sent som 1997. Förtaget driverännu så länge bara tre restauranger, en i Malmö och två iStockholm, vilka öppnade i november i fjol. I år planerasytterligare 5-6 restauranger i Sverige och till sensommarenplaneras en etablering i London.Det är ännu för tidigt att bedöma utvecklingen. I likhet medandra nystartade restauranger dras Meaning Green-restaurangernamed barnsjukdomar i form av stor köbildning vid rusningstid. Detkommer dessutom med stor sannolikhet att behövas göras mer ellermindre stora anpassningar av menyerna liksom även avprisnivåerna, som idag kan tyckas ligga lite väl högt iförhållande till andra snabbmatsalternativ.Affärsrisken måste betraktas som mycket hög. Lönsamheten irestaurangbranchen är låg och det finns flera exempel påhavererade snabbmatskedjor. Det finns i de flesta storstädervegetariska restaurangkedjor, även om den internationellakonkurrensen inskränker sig till Hare Krishnarörelsens nät avGovindas-restauranger.Meaning Green-konceptet är lätt att kopiera. Men skulle någon avde etablerade snabbmatskedjorna ge sig in i vegmatsegmentetbehöver det visserligen inte vara direkt negativt eftersom detskulle bidra till att bredda denna marknadsnisch.

Ledningen

Ledningen, med VD:n Greg Dingizian i spetsen har dessutom ingenstörre erfarenhet från restaurangbranschen, utan kommer närmastfrån fastighetsbranschen där han på kort tid byggde upp detMalmöinriktade fastighetsbolaget Gotic, som sedan dyrt krängdesi väg till Vasakronan. Det är andra kvalifikationer änfastighetskunskaper som är avgörande om man ska lyckas i enkonsumentinriktad servicebransch.Bolagets styrka är den starka balansräkningen. Inräknat den delav nyemissionen som de nuvarande huvudägarna, med BraBöckergrundaren Alf Tönnesson och Rune Andersson i spetsen,garanterar om 127,5 miljoner kronor så uppgår kassan tillnärmare 220 miljoner kronor. Det täcker väl de investeringsbehovsom årets etableringar kräver. Det kostar mellan fyra och tiomiljoner kronor att starta en ny restaurang, vartill det kankomma investeringar i hyresrätter, s.k. nyckelpengar, för attkunna komma över attraktiva lägen. För de tre nuvarandelokalerna uppgår de aktiverade hyresrätterna till 10 miljonerkronor.

Mycket betalt för ett koncept

Men bolaget ska också försöka dra in ytterligare 172,5 miljonerkronor från allmänheten. Villkoren för allmänheten framstår intesom inbjudande när de nya ägarna ska skjuta till drygt 40procent av kapitalet för att få ett ägande som motsvarar knappt25 procent av bolaget. De nya ägarna ska således betala detidigare ägarna nästan 70 miljoner för att de tagit framkonceptet.Introduktionsprospektet är inte särskilt välmatat, förutombilderna, utan snarast fyllt av kalorifattiga floskler om

värderingsbaserat företagande och att företagets ambition är attgenerera såväl ekonomisk som etisk vinst. Verksamheten har ju isig tilltalande kvaliteter varför den höga svansföringenistället kan göra företaget och dess galjonsfigurer,fastighetsspekulanten Dingizian och svinfarmare Andersson tillmåltavlor för kritik från moralstormande grupper.

Aktien

Priset för att få vara med och betala Meaning Greens satsningarframstår som dyrt. Det är bättre att avvakta utvecklingen ochkomma igen när de första framgångssignalerna kan uttydas.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase