Mats Paulsen: Fynda i vinterns informationsrea

Det är rea på några stora börsbolag just nu. Informationsrabatt. Ericsson, Telia och H&M skulle sannolikt värderas upp med minst tio procent om de förbättrade sin kommunikation med marknad och medier.

Rabatten kan sänkas om ledningarna i de här företagen bestämmer sig för det. Det är en resurs- och intressefråga.

Telias korta tid på börsen har kantats av informationsmissar. Det började med en skynda-kom-och-köp-folkaktier-kampanj som fick kritik då ägarrepresentanten Björn Rosengren lovade att aktien skulle gå upp med tio procent efter noteringen. Rosengren har sedan fortsatt att uttala sig om bolaget och dess framtid med svag trovärdighet.

Vidare har Telia fört fram ordförande Lars-Eric Petersson och Ingvar Carlsson som talesmän i UMTS-frågan, vilken borde ha skötts av bolagets ledning. Marknaden gillar inte politrukstyret i Telia.

Andra förvånande missar är att agera så uppenbart dåliga förlorare i media och rena tekniska missar som att kalla till presskonferens en fredag före långhelg. Telia har nyligen rekryterat en informationsdirektör med plats i koncernledningen. Det ger aktien infopotential redan på relativt kort sikt.

Köp.

Samma saker gäller för H&M. Familjeföretaget har under många år haft en obefintlig informationspolicy. Presskonferenser har sällan arrangerats, årsredovisningen är tunn och huvudägaren hemlighetsfull.

Men företaget har lovat att bli bättre på att informera. Ordföranden Stefan Persson uttalade sig nyligen ganska öppenhjärtigt i Finanstidningen om möjligheter på USA-marknaden. Tar Stefan Persson informationsfrågan på allvar så kommer värdet på aktien att stiga.

Köp.

Ericsson är det företag som är mest förbryllande när det gäller information. Företagets marknadsansvariga har i flera år sagt att man ska se till att affärsområdenas olika marknadsföring ska koordineras. Men fortfarande pågår det nästan ständigt några Ericsson-kampanjer med olika utseende, stil och budskap.

Ericsson har också anklagats av finansanalytiker att ge olika information till olika aktörer, vilket skadat förtroendet.

Företaget har en stor kader med människor med olika typ av befogenhet att uttala sig i media. Ibland pratar de på, ibland säger de inget och de är inte alltid samspelta.

Det är så mycket olika information ute om Ericsson och valsar att informationschefen Pia Gideon säger i senaste numret av personaltidningen att det inte längre är någon idé att försöka dementera falska rykten.

Ericssons informationsproblem bottnar i att koncernledningen inte prioriterar frågan. VD Kurt Hellström har inte tid synas i affärspressen. Han förespråkar ett kollektivt ledarskap vilket skapar otydlighet.

Men börskursen är viktig för VD och ser Hellström att det finns en informationsrabatt så kommer han sannolikt att rätta till det.

Köp.

Nokia är Ericssons motsats när det gäller information. Varumärket är urstarkt, designen rätt, produktlanseringarna är tuffa och ledningen gör självsäkra framträdanden för medier och analytiker.

Nokia ligger steget före med sina produkter såväl som med sin information. Företaget tidigarelade överraskande sin niomånadersrapport och förekom Ericssons förväntat dåliga rapport. Det gillade marknaden.

Nokia släppte nyligen totalmarknadssiffror för mobiltelefoner som låg under marknadens förväntningar. Aktien tog stryk och förväntningarna sänktes på bolaget.

Detta gör sannolikt att Nokia igen kan överträffa förväntningarna när bokslutskommunikén kommer den 30 januari.

Skanska är ett annat bevis på att information påverkar aktiekursen. Aktien har stigit kraftig sedan i höstas.

Mycket har hänt det senaste året. Företaget har gjort många affärer och VD Claes Björk har stylats i media som en slagkraftig doer och en löfteshållare. Som extra krydda ger Björk gamla Skånska Cement it- och framtidsskimmer genom att prata om att bygga ut 3G-näten åt Ericsson i hela världen.

Företaget har skaffat ett modernt grafiskt utseende med ny logotyp och nya färger, ny kundtidning, ny webb, ny ir-chef och så vidare.

Mats Paulsen

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.