Mats Edman: Kapitalet trivs inte i lekstugor

Ska man döma av de senaste tidningsrubrikerna befinner sig hela IT-branschen på fallrepet. Datakonsulternas aktier rasar, internetmäklarnas värden ifrågasätts, e-handeln är tjafs och flera av den nya ekonomins upphöjda tungomålstalare har visat sig vara lika falska som någonsin en Runar Sögaard.

Det finns ett knippe sanning i det sorglustiga spektakel som vi beskådar. Mycket av glimmet har visat sig vara sketet kattguld. Vad som sker är en klassisk och marknadsmässig utgallring. Agnarna ska separeras från vetet. Och många unga internetentreprenörer – som fått sanslöst mycket miljoner att larva med – får brutalt lära sig att kapitalet inte trivs i lekstugor. 300 miljarder i börsvärden har raderats ut sedan i vintras.

Ibland har jag undrat om riskkapitalbolagen befolkas av idioter. Slipskillarna har i sin iver skickat pengarna (aktieägarnas och fondspararnas) till allt slipslöst som stavats med i- eller e- framför. Idag, något halvår senare, har deras insikter ökat genom bitter erfarenhet och tillnyktringen pågår för fullt.

Nej, det lönar sig inte att sälja CD-skivor via nätet med en tia i förlust per platta (Boxman). Nej, man bör inte leverera julgranar efter jul (Letsbuyit). Nej, folk vill inte ha gratis telefon om snacket bryts av reklam var tredje minut (Gratistel). Nej, modeintresserade människor vill prova och känna på plaggen innan de köper dyrt (boo.com). Och en portal är bara en genväg till något annat ställe (Spray, Torget med flera).

Internetslakten säger dock inte att det är kört för nätbaserade affärsidéer. Vi lär oss bara att kapitalismen fungerar. Att marknaderna ibland blir galna är ingen nyhet. Så var det när holländarna spekulerade i tulpanlökar på 1600-talet och när pyramidspelen knäckte Albanien för några år sedan. Hela Sverige skickades för övrigt i djup kris när det lånefinansierade finans- och fastighetsvansinnet pågick som värst för tio år sedan.

För sanningen är att internet är en ostoppbar kraft.

Nätet förändrar alla branscher i grunden. Ingen undgår utvecklingen. Bankerna betraktar sig alltmer som finansiella informationsföretag, där din dator är kontoret mitt framför näsan. Tunga industriföretag samordnar sina inköp via internet för att hitta de bästa produkterna till de bästa priserna.

Vi vet också att de smartaste och mest kreativa medborgarna ständigt använder internet för nyheter, information och inspiration. De har gjort en upptäckt som kommer att få hela mediabranschen, inte minst annonsörerna, att inom några få år vända upp-och-ned på 100 år gamla sanningar.

Med ett vanligt hemmamodem är nätet segt. I förra veckan installerade jag bredband i mitt hem och vi ska dra ett litet nätverk så att vi kan vara uppkopplade tillsammans. Nu skummar jag tre morgontidningar plus New York Times med lätthet på datorn innan det är dags att dra till jobbet. Världens bästa morgon-TV, helt enkelt. Snart säger jag upp pappersprenumerationerna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase