Konsumentbolag
Matpriserna skenar – paprika upp 26% i februari
Bland produkter som steg mest i pris återfinns paprika (26,5%), riskakor (14,4%) och tomater (14,4%).
På årsbasis är matpriserna upp 17,8% medan prisnivåerna för dagligvaror är upp 15,2%.
Konkurrensverket har tidigare varnat för att det finns en hög marknadskoncentration inom den svenska dagligvaruhandeln där framförallt Ica är dominerande. De tre största aktörerna hade 86% marknadsandelar år 2016 vilket är väsentligt högre än andra länder i Europa men i linje med övriga Norden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.