Livsmedel
Matpriserna rusar – kakao ökar med 40%
Totalt kom priserna på 29% av nästan 44 000 varor att höjas. Mest ökade priserna för produkter som kaffe, apelsinjuice och kakao.
“Garants 250 gram kakao ökade exempelvis med 41,6%, och detta drivs förstås av effekter från omvärlden. Det tar också med sig priserna på saker som mörk choklad där Icas bakchoklad på 200 gram ökade med 29,2%, säger Ulf Mazur, vd för Matpriskollen.
“Många enskilda produkter har ökat med mer än 25%. Det är ökningar vi hade för några år sedan, men man hade ju hoppats att det skulle var slut med det vid det här laget”, säger Mazur.
Framåt är det att räkna med fler höjningar. Dels för att lågpriskedjan Willys höjde priserna mest vid slutet av månaden och att rivalerna ännu inte hängt med.
“Som lågprisprofil med central prissättning, brukar Willys vara snabbast på att höja, varefter andra kedjor följer efter. Framför allt är det kedjornas egna märken som ökar mest och på bred front”, säger Mazur.
Framåt väntas också mejeriprodukterna bli ännu dyrare, även efter att vissa mindre aktörer redan höjt priserna med 5-10%.
“Här ser vi att prishöjningarna inte slagit igenom i alla butiker ännu och att Arla Foods under månaden inte höjt ännu – så vi förväntar oss höjningar på deras sortiment i februari i stället”, säger Mazur.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.