”Mat gjord på insekter växer”
Det är en vardagskväll i mars 2015. Martin Strid har precis kommit hem från ett pass på gymmet och satt sig att surfa framför datorn. Snart ramlar han över en artikel som länkar till en FN-rapport som väcker hans intresse. Den handlar om framtidens mat och utmaningarna med att producera näringsrik föda för de tio miljarder människor som jordens befolkning beräknas ha år 2050. Insekter lyfts fram som en underskattad proteinrik, hälsosam och klimatsmart livsmedelsgrupp.
Martin Strid, som vid tillfället är 23 år och läser en master i design- och produktutveckling vid Linköpings universitet, googlar vidare och märker att det finns en mängd ätbara insektsprodukter, bland annat tillverkade av syrsor. Det vore kanske något att testa för honom som sportar mycket och vill äta proteinrikt, men samtidigt miljövänligt. Samma kväll går han in på e-handelsplatsen Ebay och beställer hem olika sorters mjöl gjord på syrsor, de är alla tillverkade i Thailand. Han vill testa hur det smakar. När leveransen kommer några dagar senare sätter han i gång att baka knäckebröd och energibars.
– Rent syrsmjöl smakar lite som en blandning mellan hasselnöt och muskotnöt, med en liten ton av beska. Men det är inte någon smakmässig revolutionerande ingrediens, säger Martin Strid.
När han bjöd sina kompisar på bakverken, utan att avslöja innehållet, var det ingen som lade märke till den annorlunda tillsatsen. Några månader senare föddes tanken på att syrsmjölet kunde bli en affärsidé.
– Vill man äta bra protein och samtidigt vara klimatsmart är det en utmaning. Proteinet i syrsor har en aminosyreprofil som är bland det bättre man kan hitta bland proteiner i dag. Dessutom är syrsor resurseffektivt och billiga att föda upp, jämfört med större djur.
Martin Strid grundade bolaget Eatem (som syftar på ”eat them”) i Sverige våren 2016 men som blev ett danskt bolag ett år senare. Orsaken är att det svenska Livsmedelsverket, till skillnad från exempelvis det danska, norska och finländska, ännu inte tillåter försäljning av insekter i livsmedel. I dag säljer Eatem sina knäckebröd och energibars genom e-handel till hela världen. För även om insektsmat ännu inte har slagit rot i Sverige är läget annorlunda utomlands.
Där syns skalbaggar, syrsor och myror både på några av världens mest välrenommerade restaurangers menyer och i olika livsmedelsprodukter. Den globala marknaden för ätbara insekter beräknas öka med 24 procent per år fram till 2023 och då omsätta runt 1,2 miljarder amerikanska dollar, enligt en rapport från marknadsundersökningsföretaget Meticulous Research.
– Det finns och har funnits en del svenska företag med insektsfarmar av olika slag men det råder ganska låg effektivitet. Tittar man på exempelvis USA och Kanada är det här med insekter jättestort. Vi är sena ur ett internationellt perspektiv.
Försäljningen för Eatem kom i gång på riktigt när de i februari 2018 sökte gräsrotsfinansiering på den amerikanska crowdfunding-plattformen Kickstarter, vilket ledde till att de fick ambassadörer runt om i världen, från Australien och Japan till Singapore, USA och Europa. Målgruppen är i huvudsak träningsintresserade personer mellan 23 och 34 år. Bäst säljer deras bars som tillverkas i Bulgarien och består av bland annat kakao, dadlar, cashewnötter, mandlar och mjöl från 32 syrsor, uppfödda i Thailand.
– Det finns absolut en marknad för mat baserad på insekter, och segmentet växer hela tiden. Jag tror att det kommer att spruta ut nya produkter i framtiden, men konsumenterna bestämmer vilka av dem som blir kvar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.